Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!

Zijn wortels gezond of niet? Alles over wortels!

Zijn wortels nou gezond voor je of niet? En als ze zo gezond voor je zijn, waarom is dat dan zo? In dit artikel vertellen we je alle ins en outs over deze oranje gekleurde groente, en wat hun bijdrage is aan een gezond lichaam.

Iedereen heeft wel eens een worteltje geproefd. Hetzij door de hutspot, samen met erwtjes of gewoon lekker rauw. Ze zijn tevens een graag geziene gast in allerlei diëten, maar ook om de lekkerste baksels mee te maken worden wortels tegenwoordig niet overgeslagen. Voordat je gaat wortel schieten geven we direct maar antwoord op de vraag hoe gezond wortels eigenlijk zijn. Het antwoord is, heel gezond!

Naast biotine en vitamine K zitten ze ook nog eens bomvol met bétacaroteen. En eerlijk is eerlijk, hieraan dankt de wortel haar prachtige oranje kleur. Maar, er zijn meer gezondheidsvoordelen op te noemen over deze oranjeachtige vriend. Wil je alles weten over wortels en wat ze voor je lichaam doen? In dit artikel vertellen we je er alles over.

Wortels zijn goed voor je ogen. Feit of fabel?

Laten we direct beginnen om de misschien meest gestelde vraag over wortels te beantwoorden. Zijn wortels goed voor je oog gezondheid? Nou en of! Doordat wortels heel veel provitamine A bevatten zoals bétacaroteen, veranderen ze niet alleen in een gezonde oranje groente, maar dragen ze ook echt wat bij aan de gezondheid van onze ogen.

Door deze toevoeging hebben onze ogen het vermogen om zich aan te passen in schemerlicht of duister. Krijgt ons lichaam deze provitamine niet voldoende binnen, dan kan het zijn dat we last krijgen van nachtblindheid.

Dat wortels goed zijn voor je ogen en je zicht, is dus echt waar. We kunnen dus stellen dat bétacaroteen best een belangrijke voedingsstof is voor ons lichaam. Naast het feit dat het bijdraagt aan een goede gezondheid van onze ogen, heeft deze stof nog meer gezonde eigenschappen omdat het een zeer krachtig antioxidant is.

Gezonde bloedvaten door het eten van wortels

Het is zelfs door uitgebreide onderzoeken aangetoond dat bétacaroteen de gezondheid van onze bloedvaten versterkt. Sterker nog, het regelmatig eten van wortels verminderd het risico op hart en vaatziekten met een aanzienlijk percentage. Namelijk 35%! Dit is niet alleen te danken aan de hoge concentratie van bétacaroteen in de wortel, maar ook vitamine C mag daarbij niet vergeten worden.

Deze vitamine bevorderd een gezond en sterk vatenstelsel, en draagt daarmee ook bij aan de reducering van de kans op hart- en vaatziekten. Nog een goede reden dus om deze oranje gekleurde vitamine bommetjes regelmatig te eten. Mochten deze redenen je nog niet helemaal overtuigen, kijk dan maar eens naar de hoeveelheid flavonoïden in wortels.

Wat is de functie van flavonoïden in wortels?

Dit zijn antioxidanten die ons lichaam gezond houden omdat ze er voor zorgen dat de vrije radicalen in ons lichaam geen schade meer toe te kunnen brengen. Leuk al deze informatie, maar wat zijn vrije radicalen ook alweer? Vrije radicalen worden door het lichaam zelf aangemaakt tijdens het zuurstof verwerkingsproces.

De antioxidanten in ons lichaam ruimen deze radicalen weer op. Dat is van groot belang want vrije radicalen kunnen behoorlijk schade toebrengen aan onze organen, en bovendien zijn het veroorzakers van allerlei vervelende ontstekingen. Flavonoïden in wortels zorgen dus voor een grote bijdrage als het gaat om de gezondheid van ons lichaam.

Welke belangrijke vitamines en mineralen bevat een wortel nog meer?

Je zou haast denken dat er in de relatief kleine wortel geen plaats meer is voor nog meer vitamines en mineralen, maar niets is minder waar. Oranje wortels zoals de waspeen, de bospeen en de winterpeen zitten ook nog eens vol met vitamine B1, B2 en B6. Ze ondersteunen ons immuunsysteem zodat ons lichaam zich kan weren tegen virussen, maar ze spelen ook een belangrijke rol bij het gezond houden van ons zenuwstelsel.

Daarnaast zorgt de vitamine B in wortels ervoor dat ontstekingen worden tegengegaan en heeft het een positieve invloed op de spijsvertering. Een optimale darmflora wordt tevens verkregen door de aanwezigheid van vezels in wortels. Ze houden de werking van onze darmen in goede conditie en zorgen voor een perfecte regulatie van de bloedsuikerspiegel in ons lichaam.

Misschien wist je al dat de inname van calcium belangrijk is om ons skeletstelsel gezond te houden, maar eigenlijk is dit mineraal pas echt effectief in combinatie met kalium. In wortels vind je een hoge dosering van kalium en calcium tegelijk.

Waar kalium ons lichaam ondersteunt om ontkalking van ons botten tegen te kunnen gaan, zorgt een goede balans van calcium voor de juiste bloeddruk. Dit wil zeggen dat calcium in wortels helpt tegen een hoge bloeddruk. Hiermee wordt tevens het risico op herseninfarcten en beroertes aanzienlijk verkleint.

Kun je wortels het beste rauw of gekookt eten?

Er zijn heel veel manieren om wortels te eten, maar hoe zorg je er nu voor dat je optimaal kunt profiteren van de aanwezige vitaminen en mineralen in de wortel? Daarvoor kun je wortels het beste gekookt eten. Natuurlijk zijn ze rauw gewassen ook erg lekker, maar als je ze kort kookt is onder andere de bétacaroteen beter opneembaar in je lichaam.

Nog een leuk weetje; als je gekookte of gestoomde wortelen eet in combinatie met een klein beetje olijfolie, kun je profiteren van nog 2 voordelen. Doordat je de wortels kort kookt worden ze nog zoeter dan dat ze al zijn, én ze geven je een voller gevoel dan dat je ze rauw eet.

En dan het loof van de wortel. Hier zijn best veel tegenstrijdige verhalen over te vinden. Veel mensen denken dat het groene uiteinde van de wortel giftig is, maar het tegendeel is waar. Het loof van de wortel is juist erg gezond omdat het onder andere veel eiwitten, mineralen en magnesium bevat.

Daarnaast vinden we in wortelloof ook chlorofyl, calcium en kalium. Zonde dus om dit deel van de wortel niet te gebruiken. Door de pittige smaak kun je het in tal van gerechten verwerken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een pittige bouillon die je verkrijgt als je het wortelloof even mee laat koken? Het loof van de wortel is dus niet giftig maar net als de wortel zelf een enorme gezonde groente!

Niels van Loon
 

Ik ben Niels van Loon. Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>