Zijn ‘zelfgemaakte’ smoothies gezond of ongezond?

Een smoothie, hét ideale gezonde tussendoortje. Vooral in de zomer zijn smoothies een heerlijke oppepper in het warme weer. Maar ook in de winter is het een smakelijke manier om wat extra vitaminen binnen te krijgen. Daarbij is het ook nog eens makkelijk klaar te maken, al helemaal als je zelf een blender hebt. Maar zijn smoothies wel gezond? Of lijkt een smoothie gezond door de ingrediënten?

Wat is een smoothie?

Om te beginnen, wat is een smoothie eigenlijk? Het woord is afkomstig van het Engelse smooth, wat je kunt vertalen naar effen of glad. Hiermee wordt bedoeld dat een smoothie een vloeibare substantie is, zonder stukjes. Al kunnen er natuurlijk wel stukjes fruit inzitten, het ligt er maar net aan wat je zelf lekker vindt.

Waar de smoothie vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Het lijkt een beetje op bepaalde dranken die afkomstig zijn uit warmen landen zoals in India, het Middellandse Zeegebied en het Midden-Oosten. De drankjes hier bestaan veelal uit vruchten, yoghurt en honing. Met soms ook water.

Het wordt omschreven als een ‘niet-alcoholisch, koud en romig drankje met fruit’. Het leuke aan smoothie is dat je helemaal zelf kunt bepalen welke ingrediënten erin zitten. Het meest gebruikelijk is het om ijs, vers fruit en water of melkproducten te gebruiken, zoals yoghurt, melk en room. De ingrediënten stop je in een blender – of je doet het zelf met een mixer – en als resultaat krijg je een (romige) substantie.

In de echte smoothiebars of restaurants gebruiken ze vaak ingevroren fruit en yoghurt in plaats van ijsblokjes, om er nog meer smaak aan toe te voegen. Ook suiker of honing kan erbij worden gevoegd voor een extra zoete smaak.

Fruit- of groentesmoothie?

De meest gebruikelijk smoothies, zijn die met fruit. De laatste paar jaar zijn echter de ‘sapkuurtjes’ populair geworden. Hiermee is het idee dat je veel kunt afvallen door alleen maar sapjes te drinken. Deze sapjes zijn dan ook vaak fruitsmoothies, maar ook de zogenaamde groene smoothie hoort hierbij.

Dit zijn smoothies die behalve fruit, ook veel soorten groene groenten bevatten. Denk aan boerenkool, spinazie en sla. Boerenkool – in het Engels kale – is vooral een rage in Amerika en staat daar bekend als de meest gezonde superfood. Veel Amerikaanse gezondheidsgoeroes raden dan ook dit soort smoothies aan.

Zijn smoothies gezond?

Een smoothie die een combinatie is van groente en fruit? Dat moet toch wel gezond zijn? Dat is het ook wel, maar toch bestaat een groente- of fruitsmoothie niet alleen maar uit gezonde vitaminen en mineralen, er zijn ook ingrediënten zoals suiker die wat minder gezond zijn als je er teveel van eet.

Hoe zit het met vezels?

Wat zeker gezond is aan een smoothie, zijn de vezels die erin zitten. Al helemaal in vergelijking met versgeperst sap zoals sinaasappelsap of vruchtensap uit een pak. Uit dit soort voorverpakte sappen zijn alle vezels eruit gefilterd. Maar ook bij een smoothie blijven niet alle vezels intact. Door het pureren gaan er alsnog veel vezels verloren.

Dit heeft als gevolg dat een smoothie veel minder verzadigend is dan het eten van een heel stuk fruit of groente. Het nadeel daarvan is dat je daardoor – wanneer je aan de lijn bent –veel eerder terug grijpt naar een ongezond tussendoortje.

Hoe zit het met fruitsuikers?

Fruit is gezond, maar een nadeel van fruit is de vele natuurlijke suikers die erin voorkomen. Deze suikers zitten er standaard in en er bestaat nou eenmaal geen fruit zonder suiker. Hoe meer fruit je toevoegt aan je smoothie, des te meer suiker deze zal bevatten. Het is dan ook niet raar wanneer jouw smoothie evenveel suiker bevat als een glas cola.

Ook al voelt het gezond, een fruitsmoothie kan een negatief effect hebben op je gewicht. Als je bij elke maaltijd een smoothie zou nemen, zal je snel dikker worden. Daarbij kan het hoge suikergehalte en het zuurgehalte van een smoothie ook je tanden aantasten. Poets dan ook niet gelijk je tanden na het nemen van een smoothie, je tanden hebben tijd nodig om te herstellen.

Hoe zit het met vitaminen?

Zoals gezegd gaan er aardig wat vezels verloren bij het pureren van groenten en fruit. Per dag heb je ongeveer twee stuks fruit en 250 gram groenten nodig om goed te kunnen functioneren. Bij het pureren gaan echter niet alleen de vezels verloren, ook de vitaminen gaan kapot in de blender.

Door een smoothie te nemen, krijg je dus niet je dagelijkse hoeveelheid aan vitaminen binnen. Je zal daarnaast nog extra groenten en fruit moeten eten. Hierbij is het wel zo dat een zelfgemaakte smoothie altijd nog meer vitaminen bevatten dan een kant-en-klare uit de supermarkt.

Manieren om een gezonde smoothie te maken

Als we kijken naar de vraag of smoothies gezond zijn, dan zijn ze niet helemaal het allerbeste wat je kunt eten. Maar slecht is het zeker niet! Hieronder geven we je 6 tips om een lekkere – en een beetje gezonde – smoothie te maken.

1. Gebruik bevroren fruit

Om je smoothie wat dikker te maken, kan je bevroren fruit gebruiken. Snij wat perziken, pruimen, nectarines, aardbeien, kersen en abrikozen in stukjes. Verspreid ze op een dienblad en leg ze in de vriezer tot ze geheel bevroren zijn. Vervolgens kan je ze in een plastic zak doen tot dat je ze wilt gebruiken. Zo is je smoothie ook gelijk lekker koud!

2. Voeg extra eiwitten toe

Eiwitten in je smoothie doen is een goede manier om je smoothie net iets gezonder te maken. Whey-eiwit is bijvoorbeeld een makkelijk te verteren eiwit dat alle essentiële aminozuren bevat die je lichaam nodig heeft om te herstellen na een intensieve dag of workout. Dit maakt je smoothie niet alleen gezonder, de eiwitten zorgen ook voor een extra verzadigend gevoel.

3. Melk hoeft niet per se

Heb je last van een lactoseallergie? Ook dan kan je zeker nog genieten van een smoothie, en dit geldt ook voor veganisten. Amandelmelk is namelijk een goed alternatief op koeimelk. Natuurlijk kan je ook water gebruiken in plaats van melk. Maar dankzij amandelmelk wordt je smoothie smaakvoller en er zitten vitamines, mineralen en hoogwaardige eiwitten in. Daarbij bevat amandelmelk weinig calorieën, geen verzadigde vetten en is het zeer licht verteerbaar. Amandelmelk is überhaupt een lekker alternatief om eens uit te proberen, ook al kan je wel tegen melk.

Houd je echt niet van melk? Dan kan je ook kokoswater proberen, dit is onder andere lekker verfrissend. De vloeistof van jonge kokosnoten is rijk aan kalium en elektrolyten, goed voor je lichaam dus. Het werkt ook verdunnend als je liever geen dikke smoothie wilt hebben.

4. Gebruik avocado

Een van de meest gebruikte ingrediënten in een smoothie, is banaan. Deze zorgen voor zoetigheid, maken de smoothie wat dikker en zorgen voor voedingsstoffen. Maar bananen hebben daarnaast ook een heel hoog suikergehalte. Als je dit wat wilt minderen, dan kan je ervoor kiezen om een halve avocado te gebruiken in plaats van een banaan.

De avocado is op dat gebied een beter alternatief en zorgt voor kalium, oliezuur, linolzuur, vitamine B-complex, antioxidanten en vezels. Ook werkt avocado heel verzadigend!

5. Zoeter op een andere manier

Om je smoothie zoeter te maken, kan je honing gebruiken. Een beter alternatief is echter agavesiroop. Dit ziet eruit als honing, maar het is net iets zoeter. Ondanks dat het zoeter is, heeft het een lagere glycemische index. Oftewel het veroorzaakt minder sterke verhogingen in de bloedsuikerspiegel. Je krijgt daardoor minder snel honger na het nemen van een smoothie.

Smoothies zijn ‘gezond’ en heerlijk, maar neem ze met mate

Op smoothies kunnen we geen stempel gezond of ongezond zetten. Een smoothie an sich eten is niet ongezond. Het eten van meerdere smoothies per dag is wel ongezond, door de vele fruitsuikers onder andere, en doordat je daardoor belangrijke vezels en vitaminen misloopt doordat je ‘echte’ groenten en fruit overslaat. Je mag ze dus wel toevoegen aan je eetpatroon, maar het is geen vervanger van andere groente- en fruitmaaltijden.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>