Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!

Zijn rijstwafels gezond of ongezond om te eten?

Rijstwafels: ‘you either love ‘m or hate ‘m’. De een vindt ze verschrikkelijk en de ander eet er zo een pak van weg. Toch blijven ze over het algemeen wel populair, vooral onder sporters en mensen die op dieet zijn. Maar is dat terecht? Zijn ze wel zo gezond? We nemen de vertrouwde rijstwafels hier eens onder de loep. We gaan daarbij trouwens uit van de traditionele, naturel rijstwafels en laten varianten met allerlei smaakjes of met een laagje chocolade voor het gemak buiten beschouwing.

Rijstwafels: calorieën, vitamines en mineralen

Het idee dat er in rijstwafels niets van waarde zit, klopt alvast niet. Per 100 gram leveren ze maar liefst 374 kilocalorieën. Die kilocalorieën zijn voornamelijk afkomstig uit koolhydraten: zo’n 75 gram. Daarnaast worden ze geleverd door 8 gram eiwitten en een bescheiden hoeveelheid van 3 tot 4 gram vet, hoofdzakelijk onverzadigd. Rijstwafels vormen dus in eerste instantie een bron van koolhydraten, de bron waar je lichaam de voorkeur aan geeft voor het verkrijgen van energie.

Wat betreft vitaminen is er niet veel boeiends te melden over de rijstwafels. Een aantal B-vitamines tref je er wel in aan maar noemenswaardig zijn de meeste hoeveelheden niet. Een uitzondering is vitamine B11, meestal foliumzuur genoemd. Op het gebied van de mineralen ziet het plaatje er wat gunstiger uit. Rijstwafels vormen een goede tot uitstekende bron voor mineralen als kalium, fosfor en magnesium.

Maar voordat je aanneemt dat je door het eten van een paar rijstwafels al snel voorziet in je dagelijkse behoefte aan de bovengenoemde voedingsstoffen, moet je je wel bedenken dat rijstwafels gemiddeld maar zo’n 8 gram per stuk wegen. Wat betreft het aantal calorieën kan dat natuurlijk juist weer gunstig zijn.

Rijstwafels versus bruin brood

Die concrete hoeveelheden zeggen je misschien nog niet zoveel en dan is het handig een vergelijking te maken met andere voedingsmiddelen. Zo bevat 100 gram rijstwafels ongeveer anderhalf keer zoveel calorieën als 100 gram van het gemiddelde bruin brood. Dat verschil zit ‘m bijna geheel in de hoeveelheid koolhydraten: wat betreft eiwit en vet liggen rijstwafels en bruin brood dicht bij elkaar.

Ook wat betreft het vitaminegehalte ontlopen rijstwafels en bruin brood elkaar niet zo sterk. Daarentegen bevatten rijstwafels aanzienlijk meer kalium, fosfor en magnesium. Bruin brood scoort weer net iets hoger wat betreft het ijzergehalte. Een grote plus die we toe kunnen schrijven aan de rijstwafels betreft het zoutgehalte. Rijstwafels bevatten per 100 gram 6 tot 7 keer minder zout dan bruin brood.

De conclusie van rijstwafels

Wat betreft de voedingswaarde zit er dus niets in rijstwafels waardoor je zou moeten stellen dat ze ongezond zijn. Sterker nog, er valt wat te zeggen voor het tegendeel: bijvoorbeeld de hoeveelheid eiwitten, de hoofdzakelijk onverzadigde vetten en de mineralen die de rijstwafels bevatten. En natuurlijk de relatief lage hoeveelheid zout, die in rijstwafels lager is dan bij veel vergelijkbare producten het geval is.

Maar of ze echt gezond zijn voor je, hangt zoals met eigenlijk alles het geval is, af van wat je verder op een dag eet. Rijstwafels leveren vooral koolhydraten en je koolhydraatinname dient in balans te zijn met je energieverbruik. Eet je meerdere rijstwafels op een dag, dan moet je daar een beetje rekening mee houden. Daarentegen is een enkele rijstwafel als snack, omdat het dan maar gaat om 8 gram product, iets wat in bijna elk eetpatroon prima in te passen is.

Niels van Loon
 

Ik ben Niels van Loon. Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>