Zijn augurken gezond of niet?

Een augurk is zo’n type etenswaar waarvan je altijd even moet nadenken of het een groente of een fruit is. Laten we alvast verklappen dat het vrucht is, het valt een beetje in een rare categorie net zoals de tomaat. Maar de tweede brandende vraag over augurken is natuurlijk: zijn augurken gezond?

Wat is een augurk?

Een augurk is zoals je net las een vrucht, afkomstig van de plant Cucumis sativus. Deze vrucht komt uit de komkommerfamilie en wordt ingelegd in azijn en/of pekel. De vruchten die worden gebruikt bij het maken van augurken zijn kleiner en hebben een dunnere schil dan de vrucht die wordt gebruikt om rauw en vers te eten – de ‘standaard’ komkommer. Eigenlijk moet je een augurk zien als een kleine komkommer. Nog een verschil is dat een augurk niet lekker is om rauw te eten.

Opvallend is dat de augurk van zichzelf eigenlijk geen smaak moet hebben, de komkommersmaak moet helemaal verdwenen zijn en worden vervangen door een unieke smaak die wordt bereikt door het toevoegen van azijn en pekel, maar ook suiker of andere ingrediënten om de smaak te kunnen beïnvloeden. In het Engels wordt een augurk een pickle genoemd, wat afkomstig is van het pekelgebruik.

Augurken zijn lang houdbaar, zo’n 1 tot 2 jaar als de pot nog dicht zit. Maar ook als je de pot al hebt geopend kan je de augurken gerust nog een paar maanden later opeten. Er zit genoeg zuur in de pot om de augurken lang goed te houden. Ze worden in heel Europa geteeld, voornamelijk in kassen.

Als laatste komen augurken voor in verschillende formaten. Je hebt zeer kleine augurken, deze worden cornichons genoemd, maar ook juist hele grote, die onder de naam zure bommen bekend staan.

Hoe augurken worden gemaakt

Het pekelen van augurken is niets anders dan het conserveren van de vruchten door ze in zout (pekel) te leggen. De smaak wordt hierdoor heel erg beïnvloed. Pekelen gebeurt niet alleen bij de Cucumis sativus vrucht, maar ook veel bij bijvoorbeeld haring en spek.

De (kromme) Cucumis sativus vruchten worden in een grote bak met zoutwater gelegd. Dit proces kan zo lang duren als de fabrikant wil, soms wel drie maanden. Nadat de vruchten het pekelproces hebben doorbracht, kunnen ze augurken worden genoemd. Door het zoutwaterbad bevatten de augurken nu enorm veel zout. Dit zout wordt deels afgespoeld door de augurken grondig te wassen voordat ze verpakt worden.

Wat zit er in een augurk?

Het verschilt per merk en soort wat precies de voedingswaarden zijn, maar er zijn wel een aantal globale conclusies om te trekken over de voedingsstoffen die in augurken zitten. Om te beginnen zit in augurken veel vitamine K, zo’n 15% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid, en dat in 1 augurk! Vitamine K is een belangrijke vitamine die een rol speelt bij de botstofwisseling en je bloedstolling.

Ten tweede bevatten augurken weinig calorieën: maar 14 kcal per 100 gram. Dat zijn weinig kilocalorieën, maar helaas betekent dit niet dat je augurken onbeperkt kunt eten als een ‘gezond tussendoortje.’

Want naast weinig calorieën, bevat het wel veel natrium. 100 gram augurk bevat 350 mg natrium (!), wat natuurlijk komt door het pekelen tijdens de productie. Het Voedingscentrum geeft aan dat je het beste maximaal 2.4 gram natrium per dag kunt eten. Stel je eet een hele pot augurken op van 650 gram, dan zit je al op 2.28 gram natrium. En daar moet dan nog de rest van je dagelijkse menu bij op worden geteld. Natrium kan zorgen voor o.a. een hoge bloeddruk, dit kan dus gevaarlijk zijn voor mensen die hier last van hebben. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook natriumarme augurken op de markt.

Andere voedingsstoffen die in augurken zitten is een kleine hoeveelheid mineralen, zoals jodium. Maar verder dan dat gaat het niet. Een komkommer is dus qua gezonde componenten dus niet veel meer dan een goede dosis vitamine K en een klein beetje jodium.

Zijn augurken gezond?

De vraag of augurken gezond zijn, kan je antwoorden met ja en nee. Ze zijn niet heel schadelijk voor je lichaam en bevatten weinig calorieën. Dit is ideaal voor mensen die bezig zijn met afvallen. Maar aan de andere kant bevatten ze wel erg veel natrium en maar weinig goede voedingsstoffen.

Wil je toch graag augurken nemen als tussendoortje, kies dan voor de natriumarme variant. Want ook voor iemand die geen problemen heeft met een hoge bloeddruk, is het beter om een hoge hoeveelheid natrium te vermijden. Daarbij kan je er ook nog voor kiezen om zure augurken te nemen in plaats van zoet(zure) augurken. Zoet(zure) augurken bevatten namelijk een verraderlijke hoeveelheid suiker.

De conclusie over augurken: prima als tussendoortje

Zoals gezegd leveren augurken weinig nuttige voedingsstoffen, je hoeft ze niet te eten om veel vitaminen of mineralen binnen te krijgen. Door het eten van andere groenten of nootjes krijg je nuttigere stoffen binnen.

Maar je moet het wel heel bont maken om augurken ongezond te maken, augurken zijn nog altijd vele malen beter dan een zak chips. Een paar augurken als tussendoortje eten of het serveren als traktatie op een verjaardag zijn prima opties.  

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>