2

Is zeewier echt zo gezond als ze zeggen?

Zeewier heeft de laatste jaren een enorme opmars doorgemaakt in de voedingsbranche. De groeiende populariteit van sushi heeft hier flink aan bijgedragen. Het misverstand dat het eten van zeewier iets raars of vies zou zijn, daar zijn we al massaal overheen in het Westen. Tenslotte kennen we ook hier al sinds mensenheugenis producten als zeekraal en lamsoor maar die sloegen nooit zo breed aan buiten de kustprovincies.

Toen bepaalde zeewiersoorten uit andere landen hier voet aan de grond kregen, kwam daar verandering in. Tegenwoordig kun je in bijna iedere supermarkt, ook buiten de kustprovincies, bijvoorbeeld zeekraal kopen. Maar waarom zou je meer zeewier moeten eten? Gaat het puur om de smaak, of is zeewier ook echt zo gezond als wel eens beweerd wordt?

De gezonde voordelen van zeewier!

Hoewel we allemaal graag gezond leven, is smaak toch nog altijd een bepalende factor bij de meeste voedingskeuzes die we maken. Zeewiersoorten als nori , zeekraal, lamsoor en wakame worden dan ook vooral gewaardeerd vanwege hun lekkere, zilte en zachte smaak. De toepassingen zijn eindeloos: vers, geroosterd of gedroogd, zeewier als snack of als ingrediënt voor soepen, groente-, ei- of vleesgerechten. Je kunt je fantasie de vrije loop laten.

Zeewier wordt echter vanuit verschillende hoeken gepromoot. Niet alleen chefs zijn vol lof over producten als lamsoor bijvoorbeeld, maar ook ecologen en andere experts op het gebied van duurzaamheid zien graag dat er wereldwijd meer zeewier gegeten wordt. Zeewier heeft tenslotte geen zoet water, meststoffen of kostbaar landoppervlak nodig om te groeien en kan vaak duurzaam geoogst worden. Maar, als je met je gezondheid bezig bent wil je natuurlijk vooral ook weten of zeewier inderdaad zo goed voor je is. En wat dat betreft is er heel veel goeds te melden.

Wat maakt zeewier zo gezond? De voedingswaarde!

Zeewier wordt weleens omschreven als het ultieme superfood. Je bent misschien al bekend met supplementen op basis van spirulina, of omega-3 uit algen. Maar ook in pure vorm is zeewier een heel interessante voedingsbron.

Zoals het een echt superfood, ligt de voedingswaarde van zeewier enorm hoog naar verhouding van de hoeveelheid calorieën. Het gehalte aan mineralen als calcium en ijzer ligt in zeewier doorgaans veel hoger dan in bladgroenten van het land. En dat terwijl die laatste al bekend staan om hun uitstekende voedingswaarde. En zelfs jodium, wat kunstmatig aan ons voedsel toegevoegd wordt om ernstige tekorten te voorkomen, is een mineraal dat in veel soorten zeewier van nature voorkomt.

Zeewier is een goede leverancier van vitamine A, C en E en een van de weinige niet-dierlijke bronnen van vitamine B12. Ook bevat het volop vezels en gezonde vetzuren. Wat dat betreft, zijn claims over de hoge voedingswaarde van zeewier wel terecht.

De phytonutriënten die in bepaalde zeewiersoorten voorkomen, hebben mogelijk zelfs een geneeskrachtige werking maar hier is nog weinig hard bewijs voor. Claims dat zeewier bijdraagt aan de genezing van kanker bijvoorbeeld, moeten in ieder geval voorlopig nog met een flinke korrel zout worden genomen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

  • Laura schreef:

    Dankjewel voor dit artikel, maakt bepaalde dingen wel duidelijker. Nu vraag ik me alleen af of je gedroogde Fueru Wakame zeewier ook zo kan eten. Dus als een snack in een bakje bij wijze van spreke of als crisp over gerechten. Vind het namelijk ontzettend lekker om lekker weg te snacken. Heb jij enig idee?

    • Niels van Loon schreef:

      Hoi Laura,

      Bedankt voor je reactie! Fueru wakame is goed eten. Zeewier is een gezonde voedingsmiddel wat heel erg gezond is, het bevat overigens mineralen, vitamines en de nodige macronutriënten. Vaak wordt het gebruikt in miso-soep en in salades. Maar terugkomend op je vraag, het is ook gezond om het te eten als snack en als crisp voor over je gerechten.

      Gr Niels.

  • >