Witte vis of vette vis: Wat is nu een gezonde keus?

Wat kies jij? Witte vis of vette vis, een goeie vraag! Want wat eten we vandaag? Een visje deze keer. Vis bevat namelijk veel vitamine A, B en D, mineralen en goed verteerbaar eiwit. Bovendien bevat het meervoudig onverzadigde vetzuren zoals Omega 3 die helpen je hart- en bloedvaten gezond te houden en een waar legertje vormen tegen chronische aandoeningen. Een visje op je bord is goed voor de ontwikkeling van je hersenen en het concentratievermogen en bevat ook nog weinig vet en calorieën als je het vergelijkt met vlees.

Over het algemeen wordt vetrijke vis als een soort ‘superfood’ gezien. Ansjovis, haring, makreel, zalm, sardine, sprot, tonijn en forel zorgen ervoor dat je bloedvaten schoon blijven en cholesterolverhouding goed is. En vette vis bevat veel vitamine A en D, en natuurlijk Omega-3.

Maar witte vis is mager

Kabeljauw, wijting, koolvis, geep, tong, schelvis, rog, victoriabaars, schol, heilbot, heek en tilapia zitten vol proteïne en bevatten weinig vet en calorieën. Magere vis bevat veel eiwit en net als vette vis vitamines en mineralen. Het bevat wel minder Omega-3. Maar ook de magere witte vis blijft gezond, zeker als je op je gewicht wil letten!

Vis is gezond voor ons lichaam

Laten we alle belangrijke voedingsstoffen in vis eens op een rijtje zetten. Vitamine A is onder andere heel erg belangrijk voor je ogen en zorgt ervoor dat je minder kans hebt op allerlei vervelende oog-kwalen. Vitamine D helpt het functioneren van je hersenen en is daarbij van groot belang voor je botten en tanden. Het stelt calcium in staat om zich te binden aan je botten en tanden. Vitamine B is bovendien erg belangrijk voor je zenuwstelsel. En dan de mineralen.

Die zorgen voor het transport van de zuurstof in ons lichaam, wat belangrijk is voor je algehele gezondheid maar vooral ook voor het functioneren van je zenuwen en spieren. Een voorbeeld is Jodium. Jodium laat onder andere je schildklier beter werken en heeft een natuurlijke ontstekingsremmende werking. En Zink ondersteunt je immuunsysteem  om een goede weerstand op te bouwen.

Nederlanders eten (te) weinig vis!

Maar ook al kennen we allemaal de uitdrukking: ‘Zo gezond als een vis’, helaas eten we in Nederland maar bar weinig vis. Zeker als je het vergelijkt met andere landen. De Japanners hebben het bijvoorbeeld veel beter begrepen. Daar weten ze dat als je 1 á 2 keer per week (vette) vis eet, je een stuk langer leeft. In Nederlander is die wetenschap nog niet helemaal doorgekomen. Want ook al ligt Nederland aan de Noordzee en speelt water een grote rol in ons leven, vis is hier stukken minder populair bij het diner. Gemiddeld eten we 70 gram vis per week per persoon.

Dit komt er op neer dat we eens in de 2 weken een stukje vis op tafel zetten. De Gezondheidsraad adviseert echter minstens één keer per week vis eten. Maar om echt gezond bezig te zijn, zou je eigenlijk twee keer per week vis moeten eten. Het bevat immers onmisbare voedingsstoffen en bovendien weinig calorieën. Er kleven volgens de Nederlanders echter nogal wat nadelen aan een stukje ‘Meet without feet’, zoals de Amerikanen zeggen.

Wat zijn de redenen? 

Nog niet zo lang geleden is daar onderzoek naar gedaan. Meer dan 32% van de Nederlanders vindt vis gewoon te duur om regelmatig te eten. Nu is het wel waar dat verse vis aan de prijs is maar als je een onsje gehakt vergelijkt met een visje uit de diepvries dan valt het ook wel weer mee. En is een mooie biefstuk niet even duur als een moot zalm? Net als vlees, kun je vis dus net zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.

Een kwart van de Nederlanders vindt het gedoe of minder prettig om vis schoon te maken. Die vlieger gaat ook niet meer op als je een filetje koopt of je vraagt de visboer jouw visje te fileren, heb je daar ook niet echt een probleem meer. En dan zijn er ook nog Nederlanders die de geur van vis niet lekker vinden. Tja, als vis begint te ruiken, is het gewoon niet vers meer…..Nog een reden is dat mensen niet goed blijken te weten hoe ze vis klaar moeten maken. En dat terwijl het eigenlijk zeer gemakkelijk is. Er staan duizenden recepten op het internet en een visje kun je bakken, grillen of stomen in minder dan 10 minuten. De nadelen wegen dus niet op tegen de voordelen want vis, wit en mager of juist vet, is super gezond!

Hoe vaak eet jij vis per week? Laat je hieronder horen!

Fitchef Turbo

5 euro korting op FitChef Turbo!

Gebruik kortingscode: EXTRAGEZOND

Klik hier om een reactie achter te laten 0 Reacties