Welke natuurlijke suiker kun je het best kiezen?

Natuurlijke suiker komt uit de natuur en is zo min mogelijk bewerkt. Toch is de ene natuurlijke suiker minder gezond dan de andere. Welke natuurlijke suiker kun je het best kiezen voor je gezondheid Natuurlijke suiker komt dan wel uit de natuur, maar kan net zo goed veel calorieën en koolhydraten bevatten. En dat is slecht voor je gewicht.

Ook kan natuurlijke suiker je bloedsuikerspiegel net zo laten schommelen als witte tafelsuiker. Hierdoor heb je een grotere kans op diabetes. Het gaat er dus om een natuurlijke suiker te vinden die zo min mogelijk calorieën bevat en die je bloedsuikerspiegel in balans houdt.

Deze natuurlijke suiker bevat veel calorieën

Bijna alle natuurlijke suikers die we kennen bevatten veel calorieën en koolhydraten. Denk aan oersuiker, ahornsiroop, agavesiroop, melasse, dadelsuiker, kokosbloesemsuiker, palmsuiker en honing. Deze natuurlijke suikers zijn dus niet zo’n goed idee als je een gezond gewicht wilt behouden of wilt afvallen. Biologische en rauwe honing bevat overigens ook veel gezonde stoffen. Toch past natuurlijke suiker met weinig of geen calorieën beter in een gezonde levensstijl.

Natuurlijke suiker met weinig calorieën

Natuurlijke suikers die weinig tot geen calorieën bevatten, zijn stevia en luo han guo (of monkfruit). Ook erythritol (een suiker alcohol die onder andere voorkomt in vruchten) is een goede natuurlijke suiker als het om calorieën gaat. Erythritol bevat namelijk wel calorieën, maar deze neemt je lichaam niet op. Yakonsiroop is eveneens een goede keuze natuurlijke suiker.

Deze natuurlijke zoetstof uit de wortels van de yacón plant bevat slechts weinig calorieën en is goed voor de darmflora, wat ook belangrijk is voor een gezond gewicht. Zowel voor yaconsiroop als erythritol geldt dat je er het beste niet te veel van kunt eten, omdat je anders juist last van je buik of darmen kunt krijgen.

Natuurlijke suiker zonder effect op je bloedsuikerspiegel

Natuurlijke suiker met een gunstige invloed op je bloedsuiker, is verrassend genoeg dezelfde als die met weinig calorieën. Hoewel stevia maar liefst dertig keer zoeter is dan witte suiker, heeft het toch geen effect op je bloedsuiker.

Luo han guo is zelfs driehonderd keer zoeter dan suiker en heeft ook geen effect op je bloedsuiker doordat het je bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Ook erythritol en yakonsiroop hebben nauwelijks tot geen effect op je bloedsuikerspiegel.

Natuurlijke suiker met positief gezondheidseffect

Als natuurlijke suiker heeft stevia, net als luo han guo en yaconsiroop, ook nog eens een positieve invloed op je gezondheid. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat stevia gezondheidsproblemen, zoals hoge bloeddruk, kan verlichten. Ook zou de natuurlijke zoetstof ontstekingsremmend werken. Luo han guo uit de vruchten van een Chinese klimplant (Siraitia grosvenorii) heeft weer andere gezondheidsvoordelen.

Deze natuurlijke suiker heeft namelijk antioxiderende eigenschappen, net als yaconsiroop. Yaconsiroop is bovendien rijk aan kalium, verwijdert gifstoffen uit ons lijf en ondersteunt de vetstofwisseling. Ook helpt deze natuurlijke suiker bij de opname van onder andere vitamine B, calcium en magnesium uit voeding.

Overigens hebben alleen zuivere producten deze gunstige eigenschappen. Kijk dus goed op het etiket of de natuurlijke suiker voor 100% bestaat uit stevia, luo han guo of yaconsiroop.

fitchef turbo - Deel 1 en 2

Wil jij een fit lichaam?

Bestel FitChef deel 1 + 2 samen en ontvang 25% korting op je bestelling!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>