Hoe gezond is watermeloen eigenlijk? De feiten op een rijtje!

Is watermeloen gezond? Dit zul je je vast een keer hebben afgevraagd omdat je misschien denkt dat iets wat lekker en zoet is, heus niet gezond voor je zal zijn. Dus wel! Watermeloen is juist heel gezond voor je. Het bevat niet alleen lekker veel vocht, maar ook de nodige vitaminen en mineralen. Watermeloen is vooral op een snikhete dag heerlijk om als verantwoorde snack tussendoor te eten.

Zo krijg je niet alleen voldoende water binnen (watermeloen bestaat voor maar liefst 95% uit water) maar de zoete smaak van meloen frist je ook direct lekker op. Geen wonder dat deze gezonde vitamine-bom veel op de warme stranden wordt verkocht. Eet hem lekker op de traditionele manier uit je hand, of verwerk watermeloen in een lekker zomerse salade of gezonde smoothie. Maar hoe gezond is watermeloen eigenlijk écht?

Hieronder geven we je een aantal behoorlijk overtuigende gezondheidsredenen waarom je eigenlijk veel vaker watermeloen zou moet eten.

Vitaminen en mineralen in een watermeloen

Naast veel vezels bevat watermeloen ook een flinke dosis aan voedingsstoffen die essentieel zijn voor een goed en gezond functionerend lichaam. Een watermeloen is zo gezond omdat het onder andere kalium, ijzer, vitamine C, lycopeen én betacaroteen bevat. Moeilijke woorden zou je misschien denken, maar betacaroteen helpt je lichaam bij het afvoeren van giftige stoffen in ons lichaam. Deze voedingsstoffen worden ook wel antioxidanten genoemd.

Daarnaast beschermt betacaroteen in watermeloen de cellen in je lichaam tegen schadelijke stoffen. Dat geldt eigenlijk hetzelfde voor de aanwezigheid van lycopeen in de watermeloen. Dit is tevens een antioxidant, maar dan in een wat sterkere mate dan de betacaroteen. Lycopeen in watermeloen helpt aandoeningen zoals hart en vaatziekten voorkomen.

Zijn de pitten van een watermeloen gezond voor je?

Jazeker! Nou hebben we vaak de neiging om pitjes uit fruit te verwijderen, maar eigenlijk zijn deze ook heel erg gezond voor ons lichaam. De pitjes van de watermeloen zijn niet overdreven groot, maar zitten wel bomvol met belangrijke vitaminen, mineralen en vooral proteïnen!

Deze laatste helpt ons lichaam vooral bij spierherstel en het verlagen of laag houden van de bloeddruk. Daarnaast zijn proteïnen vooral opgebouwd uit aminozuren die voor ons lichaam onmisbaar zijn in de opbouw van eiwitten en spierweefsel. Wil je dus echt optimaal profiteren van de gezondheidsvoordelen van een watermeloen? Eet dan vooral ook de kleine zwarte pitjes op. Deze kun je natuurlijk ook drogen en verwerken in allerlei gezonde salades of shakes.

Is watermeloen gezond als ik op mijn gewicht wil letten?

Laten we deze prangende vraag maar direct beantwoorden; watermeloen is zeker een gezond fruit om te eten als je op je gewicht wilt letten. Deze gezellig kleurende meloenen bevatten namelijk van nature weinig tot geen vet of koolhydraten.

Wist je dat een watermeloen slechts 30 calorieën per 100 gram bevat? Perfect dus als een gezond en verantwoord tussendoortje als je zin hebt in iets zoets tijdens je dieet. Omdat watermeloen veel vezels en vocht bevat, heb je ook sneller een vol gevoel en dus geen last van een “hongergevoel” tijdens het afvallen.

Watermeloen eten voor de ondersteuning van het immuunsysteem

Ons immuunsysteem is natuurlijk erg belangrijk want het houdt ons als mens letterlijk en figuurlijk op de been. Om dit gezond te houden is de inname van vitamine C erg belangrijk. Watermeloen zit van natuurlijk tjokvol met vitamine C en is daarmee dus direct een flinke ondersteuning voor ons immuunsysteem.

Het beschermt ons tegen virussen, laat wondjes sneller genezen en bevorderd de aanmaak van nieuw weefsel. Een flinke portie vitamine C per dag kun je dus prima uit een watermeloen halen. Gezond en onweerstaanbaar lekker!

Bétacaroteen zorgt voor een goede ooggezondheid

Kijk je ook zo graag naar de prachtige kleuren van een watermeloen? Het frisse groen met het diep-roze, bijna rode kleur van het vruchtvlees? Dan heeft een reden. Deze kleur wordt namelijk veroorzaakt door de hoge dosis betacaroteen in een watermeloen, en dit is juist heel erg goed voor de gezondheid van jouw ogen.

Ons lichaam heeft namelijk het vermogen om betacaroteen om te zetten in vitamine A zodra dit wordt opgenomen door ons lichaam. Hiermee voorkomen we vervelende oogziektes zoals bijvoorbeeld een afbraak van ons netvlies of ook wel degeneratie genoemd. Een andere reden waarom watermeloen gezond is voor je ogen is dat vitamine A de gezondheid van onze slijmvliezen (en dus ook onze tanden) bevorderd.

Het bloeddrukverlagende effect van watermeloen en een klein pikant detail!

Het eten van watermeloen is tevens gezond om de bloeddruk op een gezond niveau te houden. Dit is mede te danken door het fytonutriënt lycopeen, en Kalium wat in een behoorlijke hoeveelheid aanwezig is in watermeloenen.

Als je op een regelmatige basis watermeloen eet, dan heeft dit een positieve invloed op de hartgezondheid en verlaagt het onze bloeddruk. Hierdoor bestaat zelfs de kans op een betere doorbloeding wat weer goed is voor de cel gezondheid in ons lichaam. Maar, watermeloen heeft nog een voordeel..

Een klein pikant detail, maar met bovenstaande gegevens kan het dus zijn dat watermeloen hetzelfde effect heeft als Viagra. De werking is in ieder geval vrij identiek. Dit is mede te danken aan citrulline en arginine. Deze zogenaamde aminozuren zorgen ervoor dat er stikstofmonoxide wordt aangemaakt in ons lichaam. Dit is nodig om bloedvaten te kunnen laten ontspannen. Hiermee is watermeloen dus nog gezonder als dat je misschien wel dacht!

>

Gratis 75 recepten ​​​voor gezonde tussendoortjes!

Wil jij het receptenboek ont​vangen?