Wat zijn plantaardige eiwitten en waarom is het gezond?

Plantaardige eiwitten. Wat zijn dat eigenlijk? En welke goede eigenschappen hebben ze? In dit artikel vertellen we je precies in welke voeding je deze plantaardige eiwitten kunt vinden, en wat ze doen voor jouw lichaam. We kennen heel veel soorten eiwitten, en toch hebben ze allemaal een verschillende functie. Toch hebben we zowel plantaardige als dierlijke eiwitten nodig voor een gezond en goed functionerend lichaam.

Dierlijke eiwitten zijn, zoals de naam al doet vermoeden, afkomstig van dieren. Hierbij moet je denken aan voedsel in de vorm van vis, vlees, eieren en zuivelproducten zoals melk en boter. Plantaardige eiwitten zitten vooral in granen, brood, noten en natuurlijk in diverse soorten peulvruchten. Ze zijn belangrijke voedingsstoffen voor ons lichaam en geven ons de energie die we nodig hebben. Daarnaast zorgen plantaardige eiwitten ook voor een optimaal herstel van onze spieren, en zijn dus ook voor sporters een belangrijke voedingsbron.

Waarom is het eten van plantaardige eiwitten zo gezond?

Of het nu gaat om plantaardige of dierlijke eiwitten, ze vallen beiden onder de noemer “eiwitten” en worden dus ook wel proteïnen genoemd. Beide eiwitten bestaan uit de broodnodige aminozuren die ons lichaam nodig heeft als bouwstenen voor de eiwitten in de cellen van ons lichaam.

Maar hoeveel van deze eiwitten hebben we nodig om gezond te leven? Als stelregel kun je er vanuit gaan dat een doorsnee persoon ongeveer 0,8 gram per kilo van het lichaamsgewicht nodig heeft aan dierlijke én plantaardige eiwitten. Daarbij moet er wel rekening mee worden gehouden dat deze behoefte voor iedereen weer anders kan zijn.

Atleten of mensen die veel sporten hebben natuurlijk meer eiwitten nodig om hun spieren te laten herstellen. Ook opgroeiende kinderen hebben een grotere behoefte aan eiwitten, of ze nou plantaardig of dierlijk zijn. Natuurlijk doet ons lichaam zelf ook wat aan de productie van eiwitten. Heb je wel eens gehoord van essentiële aminozuren? Dit zijn de aminozuren die ons lichaam zelf aanmaakt. Daarnaast moeten we ons lichaam ondersteunen met nog 9 van deze belangrijke zuren. Juist dat kunnen we doen door het eten van plantaardige eiwitten.

Nog een belangrijke functie van plantaardige eiwitten

Buiten het feit om dat we plantaardige eiwitten nodig hebben als een voedingsstof die ons energie levert, is deze dus ook belangrijk voor het laten herstellen en opbouwen van onze spieren na bijvoorbeeld een flinke fitness training. Maar wist je dat plantaardige eiwitten nog een belangrijke functie hebben? De stoffen in eiwitten noemen we ook wel enzymen.

Deze werkers doen er alles aan om bepaalde andere stoffen in het lichaam te veranderen in bijvoorbeeld afweerstoffen, onze hormonen én in de transportstoffen in onze bloedbanen. Ook ons zenuwstelsel vaart wel bij plantaardige eiwitten. Hierdoor worden de signalen van bijvoorbeeld onze hersenen beter overgedragen, waardoor je beter na kunt denken, sneller kunt reageren op situaties en een energiek gevoel behoudt.

Kunnen plantaardige eiwitten de kans op hart en vaatziektes verlagen?

Het antwoord hierop is ja, dat kan. Natuurlijk dragen niet alleen plantaardige eiwitten hier aan bij. Een gezonde en verantwoorde levensstijl in het algemeen verminderd de kans op hart en vaatziekten en andere nare aandoeningen. Zo is het bekend dat het eten van gevarieerd voedsel met een hoog gehalte aan plantaardige eiwitten bijdraagt aan een goede gezondheid van ons lichaam. Het voorkomt niet alleen overgewicht, maar houdt ook ons cholesterol op peil en onze bloeddruk laag.

Een eiwitrijk en plantaardig voedsel patroon verlaagd het risico op hartaandoeningen zelfs meer dan met een dieet zonder koolhydraten of een compleet koolhydraatarm dieet. Ook mensen die gevoelig zijn voor suikerziekte of diabetes type 2, vinden heel veel baat bij het eten van plantaardige eiwitten. Dit is mede te danken aan de aminozuren in voedsel wat rijk is aan eiwitten want deze zorgen voor een optimaal cholesterolgehalte en houdt het bloedsuikerniveau op peil.

In welke voeding vind je de meeste plantaardige eiwitten?

In zaden en noten vind je over het algemeen het hoogste percentage aan eiwitten op plantaardige basis. Groenten bevatten voornamelijk veel vezels, vitaminen en mineralen, maar minder eiwit. Een uitzondering op de regels is er natuurlijk altijd want zoete aardappelen, spruiten, broccoli en asperges bevatten wel eiwitten. Een combinatie van groenten, noten en plantaardige zuivel is dus het beste als je voldoende plantaardige eiwitten binnen wilt krijgen.

Eiwitrijke voeding waarmee je dus dagelijks kunt variëren zijn onder andere tofu en seitan. Ook peulvruchten zoals linzen en kikkererwten zijn een bron van plantaardige eiwitten. Ben je een liefhebber van melk? Probeer dan eens sojamelk te drinken in plaats van koemelk. Deze melk is gemaakt van sojabonen en is een perfect voorbeeld van een zuivel met veel plantaardige eiwitten.

Plantaardige eiwitten? Ze bevatten belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam

De essentiële aminozuren in eiwitten helpen ons lichaam sterk en gezond te houden. Maar welke aminozuren krijg je binnen door het eten van eiwitrijk voedsel? En welke niet? Ons lichaam heeft de mogelijkheid om zelf maar liefst 13 verschillende soorten aminozuren aan te kunnen maken, waaronder Alanine, Cystine, Glutamine zuur, Tyrosine en nog een aantal andere aminozuren. In bijzondere omstandigheden, zoals bijvoorbeeld bij ziekte, is ons lichaam niet in staat om de semi-essentiële aminozuren aan te kunnen maken zoals bijvoorbeeld : Asparagine, Glutamine, Serine, Proline, Arginine en Glycine.

Mocht dit voorkomen, dan is het van groot belang dat deze voedingsstoffen via het eten alsnog aan het lichaam kunnen worden toegevoegd. Omdat plantaardige eiwitten veel goede bouwstoffen voor ons lichaam bevat en ze een goede verzadiging geven, helpen ze tevens mee aan het in stand houden van een gezond lichaamsgewicht. We kunnen dus eigenlijk niet zonder deze belangrijke eiwitten.

Ze beschermen ons tegen hart en vaatziekten, houden ons cholesterol op peil en bouwen onze spieren op en zorgen voor een goed herstel van ons spierweefsel. Op de vraag; “wat zijn plantaardige eiwitten”? Kunnen we dan ook volmondig zeggen dat ze bijdragen aan een gezond en goed functionerend lichaam.

Wat zijn plantaardige eiwitten?

Ben jij op zoek naar plantaardige eiwitten? 

Als je op zoek bent naar een alternatief van eiwitbronnen of poeders, dan zijn plantaardige eiwitten een gezonde keuze. Het voed je lichaam en is geschikt voor veganisten!

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>