Vet verliezen 1.0


Het ultieme handvat voor het verlagen van je vetpercentage!


JA, IK WIL MEER INFORMATIE!

Wat is maltodextrine: is het gezond of ongezond?

Maltodextrine is een kunstmatige koolhydraat en gemaakt van zetmeel. In babyvoeding, toetjes en veel andere voedingsmiddelen wordt het toegevoegd als verdikkingsmiddel, vulmiddel en om de houdbaarheid te verhogen. Maar is maltodextrine wel gezond? Of kun je producten met deze stof beter vermijden?

Voor wie kan maltodextrine gunstig zijn?

Voor sporters kan maltodextrine een bron van koolhydraten zijn. De stof is gemakkelijk verteerbaar en levert het lichaam snel nieuwe energie, wat handig is als je veel energie gebruikt tijdens het trainen. Sporters kunnen dan ook profiteren van maltodextrine. Ze houden het langer vol als ze producten met maltodextrine nemen.

maltodextrine

Het blijkt zelfs dat de stof je sportprestaties kan verbeteren, net als het herstel van je lichaam na het sporten. Voor de meeste andere mensen voegt de stof niets toe voor hun gezondheid. Sommigen kunnen maltodextrine beter helemaal vermijden.

Maltodextrine voegt niets toe!

Maltodextrine bestaat uit lege koolhydraten, die wel handig zijn voor sporters om hun lijf weer snel van energie te voorzien, maar waar de meeste mensen niets aan hebben. Integendeel. Maltodextrine kan er ook voor zorgen dat je aankomt als je niet sport. De stof levert enkel calorieën en verder geen andere voedingstoffen.

Daar komt nog eens bij dat maltodextrine je bloedsuikerspiegel sterk laat stijgen. Dat geeft kortstondig een piek in je energieniveau, maar laat je energie daarna snel dalen. Hierdoor kun je je slap en hongerig voelen, waardoor je mogelijk meer gaat eten dan je anders zou doen. Hierdoor kom je aan.

Een schommelende suikerspiegel verhoogt bovendien het risico op diabetes type 2 en overgewicht. Het stimuleert namelijk de vetopslag, vooral rond de buik. Ook zou maltodextrine je darmflora kunnen veranderen, waardoor je last kunt krijgen van infecties. Onder invloed van maltodextrine kunnen schadelijke darmbacteriën namelijk de overhand krijgen.

Wie kan maltodextrine het beste vermijden?

Sommige mensen kunnen last hebben als ze producten met maltodextrine eten. Zo kan de stof je maag van streek maken of je een opgeblazen gevoel geven. Ook kun je last krijgen van diarree, overgeven, bultjes, uitslag en zelfs astma na het nuttigen van voedingsmiddelen met maltodextrine. Heb je hier last van, dan kan het zijn dat je de stof niet goed verdraagt.

Het kan ook zijn dat je lichaam moeite heeft met meerdere soorten koolhydraten. Verdraag of verteer je koolhydraten niet goed, dan kun je voeding met maltodextrine beter vermijden. En dat zijn er heel wat, want maltodextrine zou in maar liefst 60 procent van de verpakte etenswaren zitten. Van koekjes, snoep, yoghurt en dressings tot pudding en babyhapjes. Bekijk dus het etiket goed om te zien of er maltodextrine in zit. Het is ook wel bekend als E-nummer 621.

Hoe vermijd je maltodextrine?

Maltodextrine vermijd je gemakkelijk door verse voeding te kopen en zelf te koken. De stof zit namelijk alleen in bewerkte en verpakte voeding. Ook pudding, dressings en babyvoeding kun je gemakkelijk zelf maken. Als het gaat om yoghurt, kun je het beste de meest onbewerkte variant kiezen, zoals naturel yoghurt.

vet verliezen 1.0

Vet Verliezen 1.0


Het ultieme handvat voor het verlagen van je vetpercentage!

  • Het ultieme strategie om vet te verbranden
  • 100% natuurlijke manier voor een fitter lichaam
  • Compleet met schema's en recepten
Klik hier om hieronder een reactie achter te laten 0 Reacties

Laat een reactie achter: