Wat is magere vis en welke magere vissoorten zijn gezond?

Je hebt vleesliefhebbers en je hebt visliefhebbers, onderverdeeld in magere vis en vette vis. Vlees en vis vind je beide terug in de Schijf van Vijf. We eten in Nederland echter in verhouding maar weinig vis, terwijl we bekend staan als een land met veel zee en water. Gemiddeld eet een Nederlander ongeveer 70 gram vis per week. Dit zou eigenlijk veel meer moeten zijn, want vis bevat belangrijke voedingsstoffen en weinig calorieën.

Vis als voedingsmiddel

Vis is een heel veelzijdig en lekker product. Je kan vis bakken, grillen, frituren, pocheren of er een ovenschotel van maken. Sommige vis is rauw lekker, zoals zalm, en sommige kan je beter eerst bereiden. Je kent vast wel iemand die beweert dat hij of zij niet van vis houdt. Eigenlijk wel gek, er zijn namelijk zo veel verschillende soorten vis met ieder een andere en unieke smaak.

Een groot nadeel van vis is wel dat het slecht is voor het milieu. Gevangen vis klinkt goed, de vis heeft immers vrij kunnen leven, maar er is al gauw sprake van overbevissing. De oceanen worden leeggevist en andere dieren, zoals schildpadden, kunnen in de netten terecht komen. Bij gekweekte vis heb je weer te maken met te veel dieren op een klein oppervlak, dat vissen ongezond eten krijgen (waardoor de vis van lagere kwaliteit zal zijn als hij op je bord ligt) en wordt er gerommeld met medicijnen. Als je duurzame vis wilt eten, moet je letten op keurmerken zoals MSC en ASC. Met de VISwijzer kan je verschillende soorten vis met elkaar vergelijken.

Verder kan je vis onder verdelen in twee categorieën: zoet- en zoutwatervissen. Dit heeft er mee te maken of de vissen (van nature) in zout water (de zee) of zoet water (binnenlands water) voorkomen. Voorbeelden van zoutwatervissen zijn: makreel, kabeljauw, schol en tonijn. Voorbeelden van zoetwatervissen zijn: baars, meerval, paling, en forel.

Waarom is vis gezond?

In de Schijf van Vijf zal je ook vis terugvinden. Dit betekent dat vis een gezond voedingsmiddel is. Maar wat maakt vis zo gezond? Ten eerste heeft elke vissoort natuurlijk z’n eigen gezondheidsvoordelen, elke soort is anders. Maar in het algemeen is de meeste vis rijk aan onder andere de vitaminen B12 en B6, omega-3 vetzuren en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Daarnaast bevat vis van nature eiwit en vet. De vetzuren in vis zorgen er verder ook voor dat de kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind.

Magere en vette vis

Behalve onderscheid maken in het leefgebied van de vis (zoet- of zoutwater), kan je vissen ook onderverdelen in magere of vette vis. Deze onderverdeling is vrij simpel. Vette vis bestaat uit meer dan 5% vet. Hieronder vallen bijvoorbeeld haring, sardientjes en Atlantische zalm. Deze vette vis bevat vanzelfsprekend ook de meeste omega 3-vetzuren.

Aan de andere kant bestaat er magere vis, deze vis bevat minder dan 5% vet. Voorbeelden hiervan zijn tonijn, kabeljauw en baars. Magere vis bevat minder vetzuren, maar bestaat meestal wel uit makkelijk te verteren eiwitten met een rijke variatie aan vitamines en mineralen. Ook het aantal calorieën ligt bij magere vis een stuk lager. Wil je dus meer vis eten maar wel rekening houden met de lijn? Dan is magere vis een betere keus dan vette vis. Maar wissel het vooral ook af. Variatie in eten, dus ook wisselen tussen vette en magere vis, is het beste voor je lichaam.

Top 4 gezonde magere vissoorten

Om het voor jou wat makkelijker te maken, vind je hieronder 4 gezonde magere vissoorten:

1. Kabeljauw

Om te beginnen met de kabeljauw, een vis die in de Noordzee voorkomt. Enkele voordelen van de kabeljauw is dat deze beschikt over een aantal belangrijke mineralen. Een portie van ongeveer 113 gram bevat veel kalium, fosfor, selenium en jodium. De hoeveelheid jodium in kabeljauw staat zelfs gelijk aan 88% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ook vind je de nodige hoeveelheid vitamine B3, B6 en B12 terug in deze magere vissoort. Met een portie kabeljauw heb je al 113% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 binnen.

2. Snoek

De snoek is de volgende vis in dit rijtje. Door vervuild water nam de populatie snoeken erg af in de 20e eeuw. De afgelopen 30 jaar heeft de snoek gelukkig zijn terugkeer gemaakt, wat dus ook betekent dat de waterkwaliteit er weer op vooruit is gegaan. De snoek is zeer rijk aan vitamine B12, maar bevat ook veel mineralen zoals fosfor, magnesium en selenium.

3. Tong

Dan hebben we de tong. Deze vissoort was een tijdje overbevist maar sinds 2009 is de tong weer volop in de zee te vinden. De tong wordt vooral gebruikt vanwege zijn milde, boterachtige en zoete smaak die met veel gerechten gecombineerd kan worden. Voordelen van de tong zijn ook weer de gezonde vitamine en mineralen die het bevat en de lage hoeveelheid vet, namelijk maar 0,7 gram per 100 gram vis.

4. Schelvis

De schelvis is een vis die voornamelijk leeft in het meest noordelijke gedeelte van de Noordzee. De schelvis behoort tot de kabeljauwachtigen, maar is een stuk kleiner dan de kabeljauw. Net zoals de andere magere vissoorten, bevat de schelvis weinig onverzadigde vetten. Daarentegen is de schelvis wel rijk aan onverzadigde vetten, deze zijn gunstig voor onder andere je hart en bloedvaten en ze werken cholesterolverlagend.

5. Een twijfelgeval: de tilapia

Een vissoort die ook onder de magere vis valt is de tilapia. Een verzamelnaam voor een groot aantal soorten tropische zoetwatervissen. In principe is dit een gezonde vis die bijvoorbeeld heel erg rijk is aan eiwitten, mits hij wild gevangen is.

Echter is dit bijna nooit het geval. De tilapia is de ideale vis om te kweken: ze stellen weinig eisen aan de waterkwaliteit, groeien snel en eten goedkope voeding. Vooral in China wordt deze vis veel gekweekt. De laatste paar jaar zijn er aardig was schandalen geweest met gekweekte tilapia, mensen zouden er onder andere ziek van zijn geworden. Als je toch graag eens de tilapia wilt proberen, let dan op het eerdergenoemde ACS of MSC keurmerk voor duurzame vis.

vet verliezen 1.0

Vet Verliezen 1.0

Het ultieme handvat voor het verlagen van je vetpercentage!

  • Het ultieme strategie om vet te verbranden
  • 100% natuurlijke manier voor een fitter lichaam
  • Compleet met schema's en recepten
Klik hier om een reactie achter te laten 0 Reacties

Laat hier een reactie achter