Wat is gezonder roomboter of halvarine?

Ooit had roomboter een slechte naam vanwege de verzadigde vetzuren die deze bevat. Nu gaan er weer stemmen op dat roomboter gezonder is dan halvarine. Sommige halvarines bevatten namelijk ongezonde transvetten. Wat is nu gezonder: roomboter of halvarine?

Wat zegt het Voedingscentrum?

Volgens het Voedingscentrum is halvarine gezonder dan roomboter omdat het minder verzadigde vetten en calorieën bevat. Dat zou beter zijn voor je cholesterol, je hart en je gewicht. Zo bevat roomboter per 100 gram maar liefst 53 gram verzadigd vet, terwijl dezelfde hoeveelheid halvarine nog geen 10 gram verzadigd vet bevat.

Bovendien bevat halvarine meer vitamine D dan roomboter. Het Voedingscentrum raadt mensen die dagelijks roomboter eten zelfs aan om ervoor te zorgen dat ze voldoende vitamine D halen uit andere voedingsmiddelen. Daarentegen bevat roomboter meer vitamine A dan halvarine.

Wat blijkt uit de praktijk?

Uit de praktijk blijkt niet dat de verzadigde vetten in roomboter ongezond zijn. Het aantal mensen dat een hartaanval heeft gekregen of kampt met obesitas is juist gestegen sinds we vetarm zijn gaan eten. Verzadigde vetten verhogen namelijk zowel het goede als slechte cholesterol, waardoor je cholesterol in balans blijft. Ze hebben dus geen effect op je cholesterol en zorgen daarmee dus niet voor problemen met hart en bloedvaten.

Verzadigde vetten hebben ook weinig effect op je gewicht, tenzij je er te veel van eet en daardoor meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Maar dat geldt voor alle voedingsmiddelen en niet special voor vetten. Verzadigde vetzuren blijken zelfs een positieve invloed te hebben op je nieren en longen. Het zijn vooral de bewerkte vetten en transvetten die je gezondheid lijken te schaden. En die vind je juist vaker in halvarine.

Wat doen transvetten met onze gezondheid?

Halvarine bevat meestal bewerkte vetten en soms transvetten. Van deze vetten is bekend dat ze het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Bovendien bevorderen deze vetten de vetopslag, wat bijdraagt aan overgewicht en obesitas. Je zou halvarine met transvet zelfs kunnen scharen onder stiekeme dikmakers.

En hoe zit het met onverzadigde vetten?

Van onverzadigde vetten uit onbewerkte natuurlijke producten – zoals vette vis, noten en olijfolie – is bekend dat ze het risico op hart- en vaatziekten helpen verkleinen. Hoewel in halvarine veel onverzadigde vetten zitten, vallen deze niet onder onbewerkt en natuurlijk. Roomboter is wel onbewerkt en natuurlijk en bevat ook onverzadigde vetzuren. Als het gaat om je gezondheid, lijkt roomboter dus een betere keuze.

Dus wat is nu gezonder, roomboter of halvarine?

Roomboter lijkt een gezondere keuze dan halvarine vanwege het feit dat deze onbewerkte en dus gezonde vetten bevat. Bovendien vind je in roomboter ook eiwitten, die je net als verzadigde vetten lange tijd een verzadigd gevoel geven. Daardoor zit je sneller vol en blijf je niet dooreten. Tenzij het je zó goed smaakt dat je maar boterhammen blijft smeren.

En dat is nu net geen goed idee als het om je gewicht gaat. Roomboter levert immers behoorlijk wat calorieën. Dus geniet gerust van boterham met gezonde roomboter, maar eet gewoon met mate.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>