Wat is gezonde voeding en waarom is het belangrijk?

Overal lees je dat je “gezond moet eten”. Dat zet mensen vaak aan het denken. Moet ik meer groente en fruit eten? Moet ik minder brood eten? Is vlees wel gezond? Het is niet verstandig om zomaar gezond te gaan eten zonder dat je eigenlijk weet wat gezond eten precies inhoudt. Sommige voedingsmiddelen zijn inderdaad gezond, zoals groente. Maar als je alleen maar groentes eet kom je alsnog voedingsstoffen te kort. Hoe eet je gezond en wat is gezonde voeding?

Gezonde voeding betekend genoeg voedingsstoffen!

Om te beginnen is gezonde voeding voedsel wat ervoor zorgt dat je lichaam alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt om goed te kunnen functioneren. Veel mensen hebben vaak een voorkeur voor bepaalde etenswaren en eten dit dan ook meerdere keren per week.

Het gevaar hiervan is dat je in herhaling valt waardoor je eetpatroon eentonig wordt. Een eentonig eetpatroon betekent weer dat je niet alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Je kan er op langere termijn zelfs ziek van worden als je bepaalde nutriënten mist.

Deze essentiële voedingsstoffen zijn dus van levensbelang. Het zijn stoffen die je als mens nodig hebt om te overleven. Daarnaast kan je lichaam deze belangrijkste voedingsstoffen niet zelf aanmaken, synthetiseren of omzetten. Daarom moeten deze stoffen uit je voeding worden gehaald.

Schijf van Vijf

Je snapt nu hoe belangrijk het is dat je dagelijks alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt door middel van gezond eten. Maar hoe weet je nou of je gezond eet of niet? Als je exact wilt weten welke voedingsstoffen je mist en hoe je een perfect gebalanceerd dieet kunt maken, dan kan je het beste een afspraak maken met een diëtist of andere deskundige die je alles kan vertellen over de ins en outs van voeding.

Maar ook zonder professionele hulp kan je al vrij simpel gezonder eten door slechte gewoontes te vermijden en te gaan letten op wat je dagelijks precies eet. Een makkelijk en duidelijk hulpmiddel hierbij is de Schijf van Vijf.

De Schijf van Vijf is een illustratie van letterlijk een schijf, waarin je 5 verschillende vakken ziet. Elke van de 5 vakken staat vol met gezonde producten om uit te kiezen. Het idee achter de Schijf van Vijf is dat je elke dag uit alle vakken een product kiest. Deze 5 vakken zijn:

  • Groente en fruit
  • Zachte en vloeibare vetten (boter en olie)
  • Zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken (water, koffie en thee)

Van niet elk vak hoef je evenveel te eten. Zo heb je dagelijks maar heel weinig zachte en vloeibare vetten nodig, maar zijn groente, fruit en granen heel belangrijk.

Groente en fruit

Dagelijks heb je ongeveer 250 gram groente en zo’n 2 stukken fruit nodig om gezond te leven. Dankzij groente en fruit verminder je het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2.

Zachte en vloeibare vetten

Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld olijfolie, dit product bevat veel onverzadigde vetten. Onverzadigd vet is onder andere goed voor je bloedvaten.

Zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei

Al deze voedingsmiddelen bevatten gezonde voedingstoffen die je lichaam nodig heeft, maar wel met mate. Met dit vak kan je elke dag variëren en afwisselen met vis, peulvruchten, vlees, ei en noten. Elke dag een stuk vlees is dus niet nodig, als je het afwisselt met andere voedingsmiddelen.

Brood, graanproducten en aardappelen

Onder deze categorie vallen bijvoorbeeld ook pasta en couscous. Dit vak bevat veel koolhydraten waar je veel energie uit kunt halen. Ook verkleint het de risico’s op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2, net als groente en fruit.

Dranken

Onder dranken verstaan we in de Schijf van Vijf alleen dranken zonder suikers, dus koffie, thee en water. Een mens bestaat grotendeels uit vocht en het is dan ook belangrijk om je vochtgehalte goed op peil te houden. Extra suikers uit bijvoorbeeld Cola is overbodig.

De Schrijf van Vijf bestaat uit producten die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten goed zijn voor lichaam en geest. Zo staan er producten tussen die de kans op hart- en vaatziekten en kanker verkleinen. Ook is de schrijf zo samengesteld dat dagelijks je genoeg vitamines, mineralen, eiwitten, vetten, vezels en koolhydraten binnenkrijgt. De schijf is een handig hulpmiddel om meer grip te krijgen op wat je nou precies moet eten om gezond te leven.

Je ziet waarschijnlijk al dat er ook een heel aantal producten missen buiten de schijf van vijf. Zoals snoep en snacks. Producten die niet in de schijf staan bevatten vaak veel zout, suiker, verzadigd vet of weinig vezels. Deze producten zijn niet per se schadelijk, maar eet ze met mate. De Schijf van Vijf geeft aan dat je 3 tot 5 keer per dag iets kleins mag eten wat buiten de schijf valt, zoals een chocoladereep, en maximaal 3 keer per week een grotere maaltijd die erbuiten valt, zoals diepsvriespizza.

Wat gebeurt er als je niet gezond eet?

Ongezond eten heeft diverse gevolgen, al verschilt het natuurlijk per persoon hoe erg deze gevolgen zijn. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld genetisch de aanleg om sneller ziek te worden of overgewicht te krijgen door ongezond te eten.

Overgewicht is dan ook het gevolg wat het meest zichtbaar is bij ongezond eten. Hierbij wordt er vaak heel ongezond gegeten en wordt er niet gelet op gezonde voeding. Eten met veel koolhydraten en suikers. Sommige mensen hebben het geluk dat ze niet zwaarder worden van ongezond eten, maar dan zijn er nog wel andere, minder zichtbare, risico’s die tevoorschijn kunnen komen.

Denk bijvoorbeeld aan hartklachten, de voornaamste doodsoorzaak voor mannen en vrouwen. Ook diabetes type 2 komt voort uit ongezond eten. Overgewicht, slechte voeding en te weinig beweging kan zorgen voor diabetes.

Gezond eten is zelfs belangrijk om kanker te voorkomen. Een groot deel van de kankergevallen komt door slechte voedingsgewoonten, overgewicht en te weinig lichaamsbeweging. Als je te veel vet eet kan dit bijvoorbeeld in verband worden gebracht met darmkanker.

Gezond eten is dus noodzakelijk om je lichaam te voorzien van de juiste essentiële voedingsstoffen om goed te kunnen functioneren en met gezond eten voorkom je overgewicht en andere ziektes.

>

Gratis 75 recepten ​​​voor gezonde tussendoortjes!

Wil jij het receptenboek ont​vangen?