Waarom zijn walnoten zo gezond en lekker?

Walnoten ze worden al sinds duizenden jaren gegeten en gewaardeerd om hun smaak en voedingswaarde. In tegenstelling tot veel andere populaire noten, groeien walnoten bovendien ook gewoon in ons eigen koude kikkerlandje. Noten hebben een tijdlang in een kwaad daglicht gestaan, toen nog gedacht werd dat alle soorten vet even slecht waren en er nog niet zoveel bekend was over de precieze voedingswaarde van veel noten. Het tij is echter gekeerd en het eten van een paar noten per dag wordt zelfs om gezondheidsredenen aangeraden.

Vaak worden cashews, amandelen en pistachenoten als de gezondste noten bestempeld. Dat komt vooral omdat ze naar verhouding de minste calorieën en vetten leveren. Maar je hoort steeds vaker over de bijzondere gezondheidsvoordelen van onze eigen walnoten. Wat maakt deze noten nu precies zo gezond, en anders dan andere noten?

De gezonde vetten in walnoten

Walnoten bevatten, net als alle noten, een behoorlijke hoeveelheid vetten. In walnoten zit zelfs een beetje meer vet dan in bijvoorbeeld cashewnoten of pistachenoten. Maar het soort vetten dat je in walnoten aantreft, is bijzonder interessant. Veruit het overgrote deel van deze vetten bestaat uit meervoudig onverzadigde vetzuren.

In veel noten zitten vooral enkelvoudig onverzadigde vetzuren. En juist die meervoudig onverzadigde vetzuren hebben een gunstig effect op hart en bloedvaten. Amerikaans onderzoek wees van een flink aantal populaire noten de walnoten aan als de gezondste noten met het oog op het voorkomen van hart- en vaatziekten. Het eten van een klein aantal walnoten per dag past uitstekend in een gezond eetpatroon dat gericht is op het verlagen van het cholesterolgehalte.

Walnoten: een bron van antioxidanten

Datzelfde Amerikaanse onderzoek wees uit dat walnoten veel rijker zijn aan antioxidanten dan veel andere noten. Bovendien bevatten walnoten betere en ook zeldzamere antioxidanten, die we niet gemakkelijk uit andere voedingsmiddelen kunnen halen.

Veel van die antioxidanten bevinden zich vooral in het bruine schilletje, dat om de lichtgekleurde noot zit. Bij verse walnoten is dit schilletje behoorlijk bitter maar bij de gedroogde versie is veel van die bitterheid verdwenen. De gepelde walnoten met schil kun je dus het beste eten als je wil profiteren van alle goede voedingsstoffen maar de bittere smaak niet zo kunt waarderen.

Overige gezondheidsvoordelen van walnoten

Een ander bijzonder kenmerk van walnoten is het type vitamine E dat we erin aantreffen. Het komt het erop neer dat de vitamine E in walnoten van het type Gamma E Tocopherol is, en niet van het meer gangbare type Alfa E Tocopherol. Dat zegt de meeste van ons natuurlijk niet zoveel, maar vooral die eerste vorm wordt in verband gebracht met het verminderen van de kans op hart- en vaatziekten.

Ook zijn walnoten rijk aan voedingsstoffen als vitamine B, met name vitamine B1 en B6. Daarnaast leveren deze bijzondere noten aanzienlijke hoeveelheden van belangrijke mineralen als calcium, magnesium, fosfor, koper en zink.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>