GezondheidGezondheid

Waarom is komkommer gezond? Ins and outs!

De komkommer is een ideale groente wanneer je een dieet of streng voedingsschema volgt. Zelfs in het strengste dagmenu is deze groente eigenlijk altijd wel in te passen. Een komkommer bevat namelijk maar zo’n 15 kcal per 100 gram. Om aan te geven hoe weinig dat is: Gaan we uit van een calorie-inname van 2500 kcal op een dag, dan zou je dus rustig meer dan 16 kilo komkommers kunnen eten (we letten even niet op de voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt).

Komkommer bestaat namelijk voor het overgrote deel uit water: maar liefst voor 95%. Die paar calorieën in deze groente komen voornamelijk uit koolhydraten. Daarnaast bevat komkommer bescheiden hoeveelheden eiwit en vet (beide minder dan een halve gram per 100 gram).

Is komkommer gezond en waarom zou je er meer van moeten eten?

Dat het eten van komkommer dus weinig kwaad kan, zelfs wanneer je een strak voedingsschema hanteert, is wel duidelijk. Maar voegt komkommer dan nog wel wat toe?

Als een voedingsmiddel weinig calorieën bevat, zegt dat in principe niets over de hoeveelheden vitamines en mineralen die erin zitten. De calorieën worden namelijk geleverd door de macronutriënten: eiwitten, vetten en koolhydraten. Micronutriënten, de vitamines en mineralen dus, tellen niet mee in dat opzicht. Je lichaam gebruikt ze niet als bron van energie. De hoeveelheid calorieën is dus geen indicator voor de voedingswaarde wat betreft de vitamines en mineralen.

Wat zit er nu aan vitamines en mineralen in komkommer? Komkommer bevat bescheiden hoeveelheden B-vitamines en vitamine C. Weliswaar is het gehalte hieraan naar verhouding van de calorieën best hoog. Ook treffen we er behoorlijk wat kalium in aan: zo’n 140 mg per 100 gram. Daarnaast bevat komkommer onder andere nog bescheiden hoeveelheden calcium, magnesium en fosfor.

Het is dus zeker niet zo, dat deze frisse groente niets goeds te bieden heeft. Integendeel. En dat terwijl je er amper calorieën mee binnen krijgt.

Receptideeën voor komkommer

Komkommer smaakt natuurlijk al prima als rauwkost. Komkommerstengeltjes met een dip, uitgeholde en gevulde plakjes, helften of kwarten. Een lekkere en gezonde dip of vulling maak je bijvoorbeeld op basis van magere kwark, feta en kruiden, of op basis van hüttenkäse. Komkommer combineert in een groentensmoothie goed met smaken als met citrus en groene kruiden als munt of dille.

Bekende recepten met komkommer zijn de koude gazpacho, een koude soep op basis van tomaat en komkommer, of tzatziki, de Griekse saus op basis van komkommer en yoghurt. We zijn in ons land niet zo gewend om komkommer warm te eten. Maar bijvoorbeeld een komkommersoep op basis van groente- of kippenbouillon is een lekker licht en fris recept. Ook zijn komkommerreepjes lekker in een Chinese fondue, of gestoomd bij vis- en rijstgerechten.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>