Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!

Waarom is broccoli zo gezond en populair onder sporters?

Op sociale media heb je wellicht vrienden die fanatiek sporten en al even fanatiek foto’s van hun eten delen. De kans is dan groot dat je regelmatig borden en bakjes met rijst, kipfilet en broccoli voorbij ziet komen. Zo gek is dat niet: rijst is natuurlijk een heel basic bron van koolhydraten en kipfilet is vetarm en enorm rijk aan eiwitten. Maar wat maakt die broccoli nu zo speciaal? En wat maakt broccoli nou zo’n goede keuze in een sportdieet?

De gezonde voedingswaarde van broccoli

Broccoli (vers) bevat maar zo’n 30 kcal per 100 gram. Die calorieën zijn voor een groot deel afkomstig uit eiwitten, en dat is voor iemand die actief met sport bezig is natuurlijk mooi meegenomen. Broccoli bevat zo’n 3 tot 3,5 gram eiwit per 100 gram, en dat is flink wat voor een groente. Wanneer je dan bedenkt dat een portie broccoli al gauw zo’n 200 gram bedraagt, dan tellen die eiwitten zeker mee.

En dat is iets waar iedere sporter natuurlijk blij van wordt. Broccoli levert daarnaast veel vezels (3 tot 4 gram per 100 gram), een beperkte hoeveelheid koolhydraten (rond de 4 gram per 100 gram), en een hele kleine hoeveelheid onverzadigd vet (ongeveer een gram per 100 gram).

Wat betreft de macronutriënten is broccoli dus een ideale groente. Maar ook op het gebied van vitamines en mineralen scoort broccoli bovengemiddeld hoog. Het bevat vitamine A, vitamine C, belangrijke B-vitamines, vitamine E, vitamine K, calcium, magnesium, ijzer, fosfor, selenium, foliumzuur, kalium en mangaan. Daarnaast bevat broccoli nog heel wat phytonutriënten die in verband worden gebracht met mogelijke gezondheidsvoordelen.

Daarmee bevat broccoli ontzettend veel belangrijke stoffen die een rol spelen bij verschillende processen in het lichaam, waaronder spierherstel, zuurstofopname en -transport, en het tegengaan van ontstekingen in lichaamsweefsels. En vooral sporters zijn er natuurlijk op gericht dat dergelijke processen optimaal verlopen.

Tips voor het eten van meer broccoli!

Vind je zo’n standaard maaltijd van kip, rijst en broccoli niet bepaald uitnodigend, of eet je het al vaak en komt het je neus uit? Dan hebben we hier wat tips voor je om op een eenvoudige manier wat meer broccoli in je (sport)dieet te verwerken.

Een eenvoudige broccolisoep is een ideaal tussendoortje en je hebt het zo gemaakt. Door wat smaakmakers als groene kruiden en ui of knoflook toe te voegen, hoef je niet veel zout te gebruiken. Laat de soep niet te lang doorkoken nadat je de broccoli erbij hebt gedaan: dat doet zowel de smaak als de voedingswaarde geen goed.

Zorg ervoor dat je standaard een stronk broccoli in je groentela hebt liggen. Je voegt makkelijk wat roosjes toe aan allerlei hartige gerechten. Maak je vaak eiwitpannenkoeken en komen ook die je neus soms uit? Dan kun je twee vliegen in één klap vangen door eens een hartige variant met broccoli te maken.

Niels van Loon
 

Ik ben Niels van Loon. Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>