Waar zit het meeste vitamine D in?

Vitamine D is de benaming voor een verzameling stoffen die in ons lichaam allerlei belangrijke functies vervullen. Voor mensen zijn vooral de stoffen vitamine D2 en vitamine D3 van belang. Ze spelen een rol bij de opname van mineralen, waaronder calcium, magnesium en zink. Een tekort kan nare gevolgen hebben en het is dan ook belangrijk dat je voldoende vitamine D in je systeem krijgt. Dat kan op verschillende manieren.

De gevolgen van een vitamine D tekort

Allereerst is het belangrijk stil te staan bij de gevolgen van een vitamine D tekort. We noemden al dat vitamine D een rol speelt bij de opname van calcium en magnesium; mineralen die onmisbaar zijn voor gezonde botten. Een structureel tekort aan deze vitamine wordt dan ook in verband gebracht met ernstige ziekten en afwijkingen aan het bot, zoals de Engelse ziekte, weke botten en osteoporose.

Andere ziekten waarvan gedacht wordt dat een vitamine D tekort er een rol bij kan spelen, zijn onder andere borstkanker, darmkanker, diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs depressie. Daarmee staat overigens niet vast dat een vitamine D tekort de oorzaak is van deze aandoeningen, of dat het toedienen van extra vitamine D deze aandoeningen helpt voorkomen of genezen. Toch zijn er al met al dus volop aanwijzingen dat het van groot belang is een structureel tekort te voorkomen.

Aanmaak van vitamine D

Vitamine D, en dan met name vitamine D2, kan je lichaam zelf aanmaken. De stof wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Bij die productie vormt cholesterol de belangrijkste bouwstof. Deze aanmaak door het eigen lichaam is zelfs de belangrijkste bron van vitamine D. Het belang van zonlicht voor de vitamine D productie lijkt recht tegenover de gevaren van zonlicht, met het oog op huidbeschadiging, te staan.

Dit zorgt voor nogal wat discussie onder wetenschappers. Sommige onderzoekers stellen voor dat je zo’n twee tot drie keer per week zonder bescherming de zon in gaat zodat je voldoende vitamine D produceert. Andere onderzoekers zeggen weer dat zelfs deze minimale onbeschermde blootstelling de kans op huidbeschadiging en huidkanker vergroot. Het blijft een dilemma en het is daarom aan te raden ook naar de voeding te kijken om via die weg voldoende van deze belangrijke stof in je systeem te krijgen.

Waar zit het meeste vitamine D in?

Vitamine D treffen we maar in weinig voedselproducten aan. De voornaamste bron vormt vette vis, zoals zalm en makreel, visolie en het ouderwetse levertraan. Met het oog op duurzaamheid geniet het eten van vette vis natuurlijk veruit de voorkeur boven het gebruik van visolie supplementen. In bescheiden hoeveelheden bevatten ook runderlever, kaas en eierdooiers de belangrijke vitamine.

Omdat onze voeding doorgaans niet erg rijk is aan vitamine D, worden sommige producten ermee verrijkt, zoals ontbijtgranen. Daarnaast zijn er speciale vitamine D supplementen verkrijgbaar en vormt de vitamine een vast onderdeel van de meeste multivitaminen- en mineralen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>