2

Volle kwark of magere kwark: wat is gezonder?

Vanuit de hoek van diëtisten en andere specialisten op het gebied van voeding luidt het advies vaak om te gaan voor magere zuivelproducten. Dus 30+ kaas in plaats van volvette kaas en magere kwark, yoghurt of melk in plaats van volle kwark, yoghurt of melk. Maar is het ook echt altijd beter om te gaan voor de magere varianten? We nemen hier de magere en volle kwark voor je onder de loep en gaan na wat de beste keuze is.

Wat zijn de voordelen van magere kwark?

Het grootste voordeel van magere kwark is dat het minder verzadigd vet bevat dan volle kwark. Daardoor levert magere kwark ook minder calorieën dan volle kwark. Dat scheelt al gauw de helft! Magere kwark is daarmee vaak een goede keuze voor mensen die veel af moeten vallen en voor sporters die zich binnen een bepaald aantal macro’s moeten zien te redden. Maar toch is de keuze voor magere zuivel niet zo vanzelfsprekend als die lijkt.

Wat zijn de voordelen van volle kwark?

Je zou op basis van enkel calorieën en de hoeveelheid verzadigde vetten de volle kwark haast al afschrijven. We gaven echter al aan dat het toch niet zo simpel is als het lijkt. Zo toonde een studie van de vooraanstaande Harvard School of Public Health aan dat volle zuivel, en dus ook volle kwark, juist een gunstige invloed zou hebben met betrekking tot gewichtsverlies.

Het eten van voldoende vetten zou enerzijds beter werken bij het tegengaan van hongergevoel dan het eten van veel koolhydraten, en anderzijds zouden ook de vetzuren zelf een belangrijke functie vervullen bij het gezond houden van ons lichaam. Daarnaast bevat volle kwark van bepaalde voedingsstoffen meer dan de magere variant, waaronder vitamine K2.

Wat is gezonder, volle kwark of magere kwark?

Al met al is volle kwark over het algemeen dus heus niet zo ongezond. Het is zelfs belangrijk voldoende vetten te blijven consumeren, ook wanneer je af wil vallen. Maar of volle kwark de gezondste keuze is binnen jouw persoonlijke eet- en leefpatroon, is een andere kwestie.

Eet je bijvoorbeeld teveel calorieën en verzadigde vetten, dan zul je die hoeveelheden omlaag moeten brengen. En een manier om dat te doen is om te gaan voor magere zuivelproducten. Ook kun je er bijvoorbeeld voor kiezen wel de volle kwark en andere volle zuivel te blijven gebruiken maar er wat minder van te eten en daarnaast meer plantaardige, vetarme producten in je dieet op te nemen.

Wil je weten of volle kwark past binnen jouw eetpatroon? Maak dan een tijdje gebruik van een gedetailleerde tracker, die zowel de macro- als micronutriënten voor je uitrekent. Dat is veruit de beste manier om inzicht te krijgen in je dagelijkse voedselinname en de voedingsstoffen waar je teveel of juist te weinig van binnen krijgt.

Wordt je begeleid door een diëtist of voedingscoach en zou je het liefst volle kwark eten in plaats van magere, geef dit dan aan en zeg erbij dat je bij andere voedingsmiddelen dan wel extra concessies wil doen. Er is bijna altijd wel een mouw aan te passen.

fitchef turbo - Deel 1 en 2

Wil jij een fit lichaam?

Bestel FitChef deel 1 + 2 samen en ontvang 25% korting op je bestelling!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

  • Annemieke schreef:

    Ik was nog vergeten te vertellen dat ik ondanks al die vette zuivelproducten als 65-jarig nog steeds maatje 38 heb en actief sport.
    Groeten, Annemieke

  • Niels schreef:

    Hoi Annemieke,

    Goed om te horen dat je op 65-jarige leeftijd actief sport en bewust bezig bent met gezonde voeding! Ga zo door!

    Groetjes Niels.

  • >