Is varkensvlees gezond of ongezond?

Het antwoord op de vraag of varkensvlees gezond of ongezond is, hangt af van het soort varkensvlees. Vet en bewerkt varkensvlees is ongezond, maar onbewerkt en mager varkensvlees is gezond. Wat maakt vet en bewerkt varkensvlees zo ongezond en wat kun je ervan krijgen? Wat is het dat mager, onbewerkt varkensvlees zo gezond maakt?

Waarom is vet en bewerkt varkensvlees ongezond?

Bewerkt varkensvlees, zoals worst en spek, bevat allerlei ongezonde toevoegingen, zoals zout, suiker en conserveringsmiddelen. Ook hamburgers, gehaktballen en slavinken bevatten vaak deze toevoegingen. Net als rollade, rookvlees, bacon, ham en spek.

Zout kan je bloeddruk verhogen, wat slecht is voor je hart en suiker kan leiden tot overgewicht en diabetes type 2. Ook het hoge percentage verzadigd vet in vet varkensvlees kan trouwens leiden tot diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.

1. Meer risico op diabetes type 2

Het eten van vet varkensvlees blijkt het risico op diabetes type 2 te verhogen. De verzadigde vetten in het vlees hebben namelijk invloed op de je insuline. Raakt dit hormoon verstoord, dan kan dit leiden tot diabetes type 2.

Als je dagelijks 100 tot 120 gram varkensvlees eet, heb je 15 procent meer kans om suikerziekte te krijgen. Ook gepaneerd varkensvlees kan trouwens bijdragen aan het ontstaan van deze kwaal. De snelle koolhydraten in paneelmeel hebben immers – net als suiker ‒ invloed op je bloedsuikerspiegel en daarmee op het hormoon insuline.

2. Meer kans op een beroerte

Je loopt meer kans om een hartinfarct of beroerte te krijgen als je veel varkensvlees eet. Krijg je 100-120 gram varkensvlees per dag binnen, dan heb je 10 procent meer risico op een hartaanval, TIA, herseninfarct of hersenbloeding dan mensen die minder vlees eten. Ook dit risico hangt samen met de hoeveelheid verzadigd vet in varkensvlees.

3. Hoger risico op kanker

Het eten van bewerkt rood vlees hangt samen met dikke darmkanker. Het blijkt zelfs zo te zijn dat de kans om darmkanker met 17 procent toeneemt met elke 100 gram rood vlees meer per dag. Rood vlees, zoals varkensvlees, bevat namelijk heemijzer, dat het ontstaan van kankerverwekkende stoffen kan stimuleren. Overigens geeft roken nog een veel groter risico op het krijgen van kanker dan rood vlees.

Waarom is onbewerkt mager varkensvlees gezond?

Onbewerkt mager varkensvlees is vrij van ongezonde toevoegingen en bevat weinig verzadigde vetten, maar juist veel voedingsstoffen. Denk aan eiwitten, vitamines en mineralen. Hoe magerder het vlees, hoe meer eiwitten het bevat. Voorbeelden van mager varkensvlees zijn varkenshaas, hamlap, varkensfilet en varkensfricandeau. Deze vleessoorten bevatten per 100 gram maar liefst zo’n 23 gram eiwit en slechts 3 gram vet.

Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam en spieren. Bovendien geven ze je lange tijd een verzadigd gevoel, waardoor je minder eet. Dat is goed voor je gewicht. Het eiwit in varkensvlees bevat bovendien het aminozuur cysteïne. Dit werkt als een antioxidant en is daarnaast een belangrijke bron van zwavel. Dit maakt varkensvlees tot een bron van essentiële voedingsstoffen. Ook draagt varkensvlees bij aan de gezondheid van je cellen. Als antioxidant vangt cysteïne namelijk vrije radicalen af, die onze cellen kunnen beschadigen.

Varkensvlees bevat een aanzienlijke hoeveelheid vitamines en mineralen. Zo is het een goede bron van ijzer, wat belangrijk is voor ons energieniveau. Daarnaast bevat varkensvlees zink, fosfor en seleen en verschillende B-vitamines: B1, B2, B6 en B12. Deze zijn eveneens belangrijk voor voldoende energie en daarnaast voor een goede weerstand, een gezonde huid, spijsvertering en gezonde botten.

Varkenslever bevat veel vitamine A, wat belangrijk is voor onze ogen en weerstand. Overigens is de hoeveelheid vitamine A in varkenslever zó hoog dat het eten van meer dan drie boterhammen leverworst of leverpaté per dag niet meer gezond is voor ongeboren kinderen. Zwangere vrouwen krijgen daarom het advies om voorzichtig te zijn met lever(producten).

Wanneer is mager, onbewerkt varkensvlees niet gezond?

Rauw en verbrand varkensvlees is niet gezond, ook al is het mager of onbewerkt. Rauw vlees kan namelijk ziekmakende bacteriën en parasieten bevatten, zoals salmonella en Toxoplasma gondii. Het is daarom belangrijk om varkensvlees goed gaar te laten worden. Doe dit niet op een hoge temperatuur (meer dan 400 graden Celsius) en laat het vlees niet aanbranden, want dat is ook niet goed voor je gezondheid.

Verbrand vlees bevat ongezonde heterocyclische aminen (HCA’s) en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s). Deze stoffen zijn in staat onze genen te beschadigen. HCA’s en PAK’s kunnen zelfs tot kanker leiden. HCA’s ontstaan al als je varkensvlees sterk verhit, zoals tijdens roosteren, grillen of barbecueën. PAK’s komen ook voor in gerookt varkensvlees, zoals rookworst. Zelfs in rookworst met alleen rookaroma. Dit pleit er nog eens voor om bewerkt varkensvlees te laten staan en voor mager, onbewerkt vlees te kiezen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>