2

Een top 5 van gezonde plantaardige oliën!

Plantaardige olie, die voor de consumptie geproduceerd wordt, is gezond. Je moet er geen sloten van wegdrinken natuurlijk maar de vetten in veel soorten plantaardige olie zijn onmisbaar voor je lijf. In tegenstelling tot dierlijke vetten, bestaat de meeste plantaardige olie vooral uit enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren. De precieze voedingswaarde verschilt nogal per soort, net als de kleur en smaak.

Welke plantaardige olie is nu het gezondst? En welke is het lekkerst? We hebben een top 5 samengesteld van verschillende gezonde oliesoorten die je geprobeerd moet hebben.

5 verschillende plantaardige oliesoorten op een rij!

5: Olijfolie

Wat betreft de gezondheidsvoordelen, zou de olijfolie rustig in de top 3 mogen staan, en misschien zelfs wel op de eerste plaats. Deze plantaardige olie is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren en bevat belangrijke antioxidanten. De reden dat olijfolie in ons lijstje van soorten die je geprobeerd moet hebben wat lager staat genoteerd, is dat haast iedereen de olijfolie inmiddels wel kent.

Toch weten veel mensen niet hoe groot de verschillen zijn tussen de verschillende soorten olijfolie en daarom vinden we de olie toch een vermelding waard. Laat de massaal geproduceerde olijfolie uit de supermarkt een keertje staan en verken de oliën uit Griekenland, vergelijk die met de Spaanse en Italiaanse soorten, of probeer eens een olijfolie uit Uruguay.

4: Sesamolie

Sesamolie is een plantaardige olie die uit geroosterde of ongeroosterde sesamzaadjes kan worden gewonnen. De sesamolie heeft een uitgesproken smaak en is met geen andere plantaardige olie te vergelijken. De smaak verschilt per soort maar is altijd pittig, nootachtig en wordt vooral in de Aziatische keuken erg gewaardeerd.

Sesamolie is rijker aan meervoudig onverzadigde vetzuren dan olijfolie en bevat daarnaast ook nog mineralen als calcium en kalium, en een bescheiden hoeveelheid vitamine B. Het is een goede bron van vitamine K.

3: Notenolie

Onze top drie plantaardige olie begint met de notenolie. Hiervan bestaan heel wat varianten en hoewel de voedingswaarde per soort verschilt, zijn notenoliën over het algemeen arm aan verzadigde vetzuren. Ze bevatten hier vaak zelfs nog minder van dan olijfolie. Ze zijn daarentegen rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren.

Wat notenolie wat ons betreft zo geweldig maakt, is zonder meer de smaak: herkenbaar, lekker en geschikt voor tal van toepassingen. Walnootolie, hazelnootolie, amandelolie en kokosolie zijn algemeen verkrijgbaar. Maar het loont zeker de moeite ook eens op zoek te gaan naar bijvoorbeeld pistacheolie, macademiaolie of cashewolie.

2: Avocado-olie

Avocado-olie is voor veel mensen nog onbekend terrein. De samenstelling van vetzuren in deze bijzondere plantaardige olie is vergelijkbaar met die van olijfolie maar kan over het algemeen tot hogere temperaturen worden verhit. De smaak is uniek, zacht en boterachtig. Avocado-olie geeft een authentieke smaak aan guacamole, wraps en tortilla’s en leent zich voor allerlei koude en warme toepassingen.

1: Pompoenpitolie

De nummer 1 in onze lijst is wat ons betreft de pompoenpitolie. Deze plantaardige olie is rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren, bevat vitamine E, vitamine K en een aantal andere stoffen waar gunstige gezondheidseffect aan worden toegeschreven.

Maar de reden dat deze donkergroene, soms haast zwarte olie een eerste plaats veroverd heeft, is de smaak. Die is aromatisch, erg nootachtig en onvergelijkbaar met die van welke plantaardige olie dan ook. Een klein nadeel is dat deze olie alleen koud gebruikt kan worden, maar heeft dan wel veel toepassingsmogelijkheden. Bijzonder is de combinatie met vanille in zoete bereidingen.

fitchef turbo - Deel 1 en 2

Wil jij een fit lichaam?

Bestel FitChef deel 1 + 2 samen en ontvang 25% korting op je bestelling!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

  • Pm vd Engel schreef:

    5 soorten olie maar ik mis eigenlijk de kokosolie.

    • Niels schreef:

      Hoi Piet,

      Bedankt voor het achterlaten van een bericht. Ik zal je tip binnenkort verwerken in het artikel. Bedankt voor je aanvulling 😀

      Groetjes,
      Niels.

  • >

    Wil jij een gratis receptenboek ontvangen?