Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!
2

Top 5 gezondste zaden die je moet toevoegen aan je eetpatroon!

Een eetpatroon met veel variatie is belangrijk voor een gezond lichaam en sterke geest. Onder een gevarieerd eetpatroon vallen ook gezonde zaden. Zaden zijn namelijk een super lekker voedingsmiddel dat je op oneindig veel manieren kunt verwerken in je dagelijkse maaltijden. Eet zaden los als een simpele snack tussendoor of verwerk het in een luxe avondmaaltijd. Maar wellicht zie je door al die zaden het graanveld niet meer. Welke gezonde zaden kan je het beste toevoegen aan je eetpatroon?

Wat zijn zaden?

Maar wat zijn zaden precies? Een zaad is eigenlijk een heel jong plantje dat wordt omring door een beschermlaag. Als je een zaadje zou planten in aarde, komt daar een plant, bloem, vrucht of groente uit. Nu zijn niet alle zaden eetbaar, maar een groot gedeelte wel. Deze eetbare zaden kunnen worden gebruikt in onder andere salades en broodjes. Ook kan bij sommige zaadsoorten de olie worden onttrokken.

Echte zaden zijn bijvoorbeeld sesamzaad, pompoenpitten en chiazaad. Er zijn ook ‘peulvruchten’ die als zaden worden bestempeld, zoals erwten en linzen. Dan heb je ook nog ‘graanvruchten’ die als zaad worden benoemd; gerst, spelt en haver bijvoorbeeld. En overige soorten die veelal als zaad worden gecategoriseerd zoals zonnebloempitten en komijn.

Zaden zijn geen noten

Let wel op dat zaden niet hetzelfde zijn als noten, deze termen worden nog weleens door elkaar gebruikt. Een noot is in de plantkunde een dopvrucht met een verhoute vruchtwand, zoals tamme kastanjes, beukennootjes, eikels en hazelnoten. In de culinaire wereld zijn ‘noten’ vaak helemaal geen echte noten, maar eerder oliehoudende vruchten met een pit erin. Denk hierbij aan de amandel, cashewnoot, pistachenootjes, kokosnoot en pinda.

De 5 meest gezonde zaden op een rij!

Genoeg over de categorieën, je wilt nu natuurlijk weten welke zaden gezond zijn en welke zaden je in je eetpatroon moet opnemen. Hieronder vind je dan ook 5 gezonde zaden die in ieder eetpatroon thuishoren.

1: Lijnzaad

gezonde zaden

Een gezond zadensoort is lijnzaad. Lijnzaad is het zaad van vlas, in het Engels worden ze ook wel flax seeds genoemd. Deze zaden worden door veel mensen een superfood genoemd.

Lijnzaden zijn relatief klein en hebben een bittere en nootachtige smaak. Door hun smaak en formaat kan je ze op meerdere manieren in je maaltijden verwerken, zoals bijvoorbeeld door een salade, in een smoothie of wanneer je brood bakt.

Het voornaamste voordeel van lijnzaad is dat het goed is voor het maag- en darmstelsel. Lijnzaden zijn rijk aan vezels, in de darmen worden ze helemaal volgezogen met vocht. Hierdoor krijg je een vol gevoel en het stimuleert je darmwerking. Daarnaast bevat lijnzaad ook omega-3-vetzuren die goed zijn voor je hart en bloedvaten en andere gezonde stoffen zoals vitamine B1 en B2, calcium, zink, kalium en magnesium.

Eet lijnzaad wel met mate. Lijnzaad bevat cyanogenen die door je lichaam kunnen worden omgezet in de giftige stof cyanide. Eet niet meer dan 15 tot 45 gram gebroken lijnzaad per dag.

2: Zonnebloempitten

gezonde zaden

Zoals de naam al zegt zijn zonnebloempitten pitten van een zonnebloem. Zonnebloempitten hebben een lekkere en unieke smaak waardoor ze een fijn tussendoortje vormen. Je kan het ook verwerken in een salade, soep, stamppot of in cake, koeken en crackers. Van de pitten kan ook zonnebloemolie worden gemaakt. Slechts een klein deel van de oogst wordt als losse zaden verkocht.

Zonnebloempitten bevatten veel fytosterolen, die een rol spelen in het verlagen van je cholesterol. Daarnaast zijn zonnebloempitten ook rijk aan omega-6. Recentelijk onderzoek toont wel aan dat sommige mensen meer last krijgen van acne door het eten van zonnebloempitten, dit kan komen door de ontstekingsbevorderende werking van omega-6.

Er zijn verschillende soorten zonnebloempitten. Zo bevatten de zwarte pitten relatief weinig voedingsstoffen en zijn ze moeilijker te verteren. De pitten met een gestreepte schil bevatten weliswaar minder olie, maar meer vitaminen, antioxidanten, mineralen en vezels.

3: Chiazaad

gezonde zaden

Chiazaad valt net als lijnzaad onder de categorie superfood. Chiazaden komen van de chia plant. Dit is een plant uit de muntfamilie die vooral in Zuid-Amerika voorkomt. De bloemen van deze plant produceren zaadjes die we als chiazaad kennen.

Er zit niet heel veel smaak aan chiazaad, waardoor je ze redelijk makkelijk kunt verwerken in je maaltijden. Denk aan wat chiazaad door je brood, havermout, smoothie of door je pannenkoekenbeslag.

Chiazaad kan je spijsvertering vertragen door de geleiachtige structuur die wordt gevormd na blootstelling met vloeistoffen. Die geleiachtige structuur en de vele vezels die chiazaad bevat, zorgen ervoor dat je een verzadigd gevoel krijgt. Als laatste bevat chiazaad ook veel omega-3-vetzuren wat goed is voor je hart en bloedvaten.

Het effect van een verzadigd gevoel kan bij sommige mensen helaas zorgen voor een opgeblazen gevoel, winderigheid, misselijkheid en diarree. Het heeft ook een bloed verdunnende werking waardoor niet iedereen het zo maar kan gebruiken. Als je twijfelt of je chiazaad kunt eten, dan kan je beter even contact opnemen met je huisarts.

4: Pompoenpitten

gezonde zaden

Pompoenpitten zijn de pitten – of zaden – die in pompoenen zitten. Pompoenpitten kan je heel veelzijdig inzetten in je eetpatroon. Zo zijn ze lekker door salades, door brood of je kan koekjes bakken met de zaden erin verwerkt.

De fabel is dat pompoenpitten ongezond zijn door de vetten die ze bevatten, maar dat is gelukkig helemaal niet waar. Er zitten wel vetten in, maar dit zijn gezonde omega-3-vetzuren die belangrijk zijn voor je lichaam. Pompoenpitten bevatten ook veel eiwitten waardoor ze ook voor sporters een positieve toevoeging aan het dieet kunnen zijn. Hierbij geldt natuurlijk wel dat de pitten met mate moeten worden gegeten.

5: Hennepzaad

gezondste zaden

Nóg een superfood op deze lijst is hennepzaad. Hennep is een tweehuizige plant en bloeit met groenachtige bloemen. De plant kan voor allerlei doeleindes gebruikt worden, zo zijn de vezels heel sterk en kunnen er touw en textiele stoffen van worden geweven.

Het zaad is eetbaar en heel voedzaam voor mens en dier. Hennepzaad heeft een vrij neutrale smaak, hierdoor kan je ze met veel voedingsmiddelen combineren zoals ook weer salades, soepen, smoothies of kan je het gebruiken in een zelfgemaakt muesli in combinatie met nog andere granen, zaden en noten.

Voor de mens zijn de positieve gezondheidseffecten onder andere dat het een positieve werking heeft op je gewrichten, je hart- en bloedvaten, je geheugen, je conditie en speelt het een rol in het opbouwen van het gelukshormoon serotonine. Door de voedingsstoffen die het bevat, is hennepzaad vooral een goede toevoeging voor vegetariërs, al is het eigenlijk voor iedereen wel gezond.

Niels van Loon
 

Ik ben Niels van Loon. Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

  • geenen roos schreef:

    Jou tips en recepten zijn geweldig!!!

  • >