Is pure chocolade nu gezond of niet?

We kennen allemaal het verhaal wel dat chocolade allerlei gezondheidsvoordelen zou hebben. En dan natuurlijk vooral de pure chocolade, waar naar verhouding minder suiker, vet en andere toevoegingen in zitten dan in witte of melkchocolade. Toch snappen we ook allemaal dat teveel chocolade niet past binnen een gezond en gevarieerd dieet, ook niet wanneer het gaat om de donkerste pure chocolade. Dus wat zijn nu precies de redenen dat pure chocolade gezond genoemd wordt? Is daar wetenschappelijke bewijs voor? En hoeveel kun je er dan eigenlijk van eten?

Pure chocolade: enkele onderzoeken

Een recent Nederlands onderzoek door de Universiteit van Wageningen toonde aan dat het eten van 70 gram pure chocolade de flexibiliteit van de aderen gunstig beïnvloedde (Bron). Bij de proefpersonen die de pure chocolade te eten kregen, werd bovendien opgemerkt dat witte bloedlichaampjes minder de neiging hadden aan de wanden van de bloedvaten te hechten. Die effecten kunnen de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verkleinen.

Een Fins onderzoek dat jaren in beslag nam, monitorde enkele tienduizenden personen, en hield hun chocoladeconsumptie bij en het voorkomen van beroertes. Er werd uiteraard rekening gehouden met allerlei verschillen in eet- en leefgewoonten en persoonlijke kenmerken. Er werd een link geconstateerd tussen een hoge chocoladeconsumptie en een kleinere kans op een beroerte.

Pure chocolade bevat flavonolen, een type antioxidanten. Bij alle claims over de voordelen van pure chocolade, wordt dit wellicht nog het meest aangehaald. Verschillende onderzoeken leken gunstige effecten van deze stoffen te indiceren, waaronder een beschermend effect op de huid en ondersteuning van de geheugenfunctie, maar het bewijs was nooit erg sterk.

Bovendien is er niets bekend over eventuele schadelijke effecten. Bij het eerste onderzoek wat we hier aanhaalden, werd bovendien aangetoond dat pure chocolade met extra toegevoegde flavonolen niet meer effect had dan gewone pure chocolade.

Hoeveel pure chocolade is gezond om te eten?

Bij de onderzoeken die gedaan zijn naar de mogelijke effecten van het eten van chocolade, lagen de hoeveelheden doorgaans behoorlijk hoog. Het is echter voor de meeste mensen echt niet raadzaam om dagelijks 70 gram pure chocolade weg te werken bovenop de normale voeding.

De proefpersonen in zo’n onderzoek krijgen doorgaans een strikt dieet voorgeschreven om ervoor te zorgen dat ze niet aankomen en dat de toegevoegde chocolade goed past binnen de dagelijkse behoefte aan macro’s en micro’s. Door deze hoeveelheden kunnen de effecten goed onderzocht worden maar het is dus niet zeker of er ook een merkbaar effect is als je slechts één stukje pure chocolade per dag eet.

Toch valt er veel voor het eten van pure chocolade te zeggen. Zo bevat pure chocolade allerlei belangrijke mineralen als kalium, zink, selenium en ijzer. Een bescheiden hoeveelheid past ook prima in een gezond dieet. Maar het is net als bij noten: een bescheiden hoeveelheid volstaat en er teveel van eten brengt weer allerlei nadelen met zich mee.

Denk bij een bescheiden hoeveelheid aan een enkel blokje uit een reep, een paar keer per week. Dus als je die claims over de voordelen van pure chocolade altijd beschouwd hebt als voldoende reden er een paar keer per week een hele reep van weg te werken, dan moeten we je misschien toch teleurstellen.

fitchef turbo - Deel 1 en 2

Wil jij een fit lichaam?

Bestel FitChef deel 1 + 2 samen en ontvang 25% korting op je bestelling!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>