Waarom we meer peulvruchten en noten moeten eten!

Peulvruchten en noten worden als erg gezond beschouwd. Ze zijn lekker en je kunt er goed mee variëren. Het woord peulvruchten refereert niet alleen aan een bepaalde soort plant; bonen, linzen, erwten, kiemgroenten en pinda's vallen ook onder peulvruchten. Ze zijn populair onder vegetariërs, maar niet-vegetariërs kunnen ook profiteren van het eten van meer peulvruchten en noten. Vervang bijvoorbeeld eens rood vlees met een portie zwarte bonen en je verlaagt je inname van vet, terwijl je meer vezels en proteïne binnen krijgt.

Voordelen van peulvruchten

Peulvruchten zijn krachtige toevoeging aan je dagelijkse voedingspatroon. Een onderzoek heeft aangetoond dat het eten van een portie kikkererwten per week het risico op hartaandoeningen aanzienlijk verlaagt bij zowel mannen als vrouwen. Sterker nog; hoe meer je ervan eet, hoe meer je het risico verlaagt. Ditzelfde onderzoek toonde aan dat wanneer men vier maal per week peulvruchten at, het risico op hartaandoeningen met wel 22% wordt verlaagd!

Wat nog meer?

  1. Ze hebben een lage glycemische index (GI), waardoor je langer een vol gevoel behoudt.
  2. Peulvruchten zijn een goedkope manier om veel gezondheid en variatie toe te brengen aan je maaltijden. Wanneer je minder vlees wilt eten (ofwel om de kosten te verlagen of om gezondheidsredenen) kun je ervoor kiezen om meer peulvruchten aan je voeding toe te voegen. Deze voorzien je van uitstekende gezondheidsvoordelen, terwijl ze tegelijkertijd een nieuwe smaak en textuur bieden.
  3. Peulvruchten bevatten veel proteïne, en proteïnes zijn belangrijk voor de cellen in jouw lichaam én ze zijn een belangrijke bron van energie.
  4. Ze bevatten veel vezels, weinig vet en zijn een goede bron van ijzer.

Voordelen van noten

Noten bevatten veel vet, maar een groot deel daarvan is in vele soorten onverzadigd vet – de zogenaamde ‘goede vetten’. Er zijn ook noten die meer verzadigd vet bevatten, zoals cashewnoten en pinda’s. De verhoudingen van vet verschillen simpelweg per soort.

Wat nog meer?

  1. Noten zijn een goede bron van voedingsvezels, wat helpt bij het vertragen van de spijsvertering. Dit wil zeggen dat de suiker uit jouw maaltijden slechts langzaam in de bloedbaan terecht komt, waardoor jouw bloedsuikerspiegel geleidelijk wordt verhoogd, zodat je je langer energieker voelt na het eten.
  2. Mensen die regelmatig noten eten, wegen bovendien minder dan mensen die minder vaak noten eten. Bovendien hebben zij daardoor minder kans op gewichtstoename in de toekomst.
  3. Ook houden noten je gezond door ziektes tegen te gaan. Zo helpen ze ontstekingen in je lichaam tegen te gaan, waardoor de kans op hartziekten afneemt. Verder wordt het regelmatig eten van noten gelinkt aan een verminderd risico op diabetes type 2.
  4. Als laatste zijn noten een geweldige bron van vitamine E. Vitamine E is een antioxidant dat helpt jouw lichaam te beschermen tegen vrije radicalen. Bovendien gaat vitamine E veroudering tegen.

Conclusie

Er zijn vele soorten noten en peulvruchten met allemaal hun eigen smaak. Er is keuze genoeg om voldoende te variëren – dit is ook de beste manier om zoveel mogelijk essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen. Wanneer je noten kiest, vergeet dan niet om de ongezouten en onbewerkte versie te kiezen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>