Wat zijn micronutriënten en hoe krijg je er voldoende van binnen?

Wanneer je je bezighoudt met sport en voeding, dan heb je wellicht al eens de termen ‘macro’s’ en ‘micro’s’ voorbij zien komen. Ze staan voor macronutriënten en micronutriënten.

De macronutriënten zijn voedingsstoffen die energie, of kilocalorieën leveren en waar je relatief veel van nodig hebt: de koolhydraten, eiwitten en vetten. De micronutriënten daarentegen, die heb je in veel kleinere hoeveelheden nodig. Denk aan alle belangrijke vitamines en mineralen. Over die laatste groep, de micronutriënten, vertellen we je hier wat meer.

Micronutriënten: meer dan je denkt

De micronutriënten worden doorgaans onderverdeeld in twee of drie groepen. De eerste indeling, naar twee soorten micronutriënten, gaat uit van mineralen en vitaminen. De tweede indeling, naar drie soorten micronutriënten, maakt ook nog een onderscheid binnen de mineralen. Dan ziet de onderverdeling van micronutriënten er als volgt uit:

  • Macromineralen: mineralen waar je relatief grote hoeveelheden van nodig hebt, zoals calcium, magnesium, fosfor en kalium;
  • Micromineralen, ook wel spoorelementen: mineralen waar je slechts kleine hoeveelheden van nodig hebt, zoals ijzer, mangaan, seleen en zink;
  • Vitaminen, zoals B-vitamines en vitamine C.De voorbeelden hierboven betreffen allemaal essentiële micronutriënten. Dat zijn voedingsstoffen die je lichaam niet zelf voldoende aan kan maken maar die je lichaam nodig heeft om normaal te functioneren. In totaal worden er zo’n vijftig van die micronutriënten onderscheiden. Het is niet ondenkbaar dat dit aantal, naarmate we meer te weten komen over voeding en het functioneren van het menselijk lichaam, nog verhoogd wordt in de toekomst.

Krijg je voldoende micronutriënten binnen?

Veel mensen die op hun voeding letten, letten eigenlijk alleen op de macronutriënten. De gedachte is zo’n beetje dat wanneer je veel groente en fruit eet, of af en toe nog wat supplementen neemt, dat het met die micronutriënten wel goed zit. Maar niets is minder waar. Heel veel mensen krijgen van bepaalde micronutriënten structureel te weinig binnen. Ijzer is een bekend voorbeeld waar het vaak mis mee gaat.

Micronutriënten zijn nodig voor alle processen in het menselijk lichaam. Je hebt ze dus ook nodig om optimaal te profiteren van de eiwitten, vetten en koolhydraten die je binnen krijgt. Ga er niet zomaar van uit dat je gezond eet. Zelfs wanneer je je houdt aan de algemene voedingsadviezen, kan dat namelijk toch nog eens tegenvallen.

De beste manier om inzicht te krijgen in je voedselinname met betrekking tot de micronutriënten, is om een aantal dagen je voedselinname te ‘tracken’. Er zijn websites en apps waar je eenvoudig in kunt voeren wat je allemaal eet en drinkt op een dag. Wat je daarmee aan macro- en micronutriënten binnen krijgt, wordt dan automatisch voor je uitgerekend.

Je hoeft dit heus geen weken achtereen vol te houden. Let erop dat je een tracker gebruikt die met alle belangrijke micronutriënten rekening houdt. Met zo’n tracker kun je al snel zien of er bepaalde voedingsstoffen zijn waarvan je net iets te vaak te weinig binnen krijgt op een dag. Je kunt je eetpatroon dan gericht aanpassen.

fitchef turbo - Deel 1 en 2

Wil jij een fit lichaam?

Bestel FitChef deel 1 + 2 samen en ontvang 25% korting op je bestelling!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>

Wil jij een gratis receptenboek ontvangen?