Wat zijn macronutriënten precies?

Je voeding kan grofweg onderverdeeld worden in drie groepen. De eerste is die van de macronutriënten, vaak afgekort als ‘macro’s’. Macronutriënten zijn voedingsstoffen die in hoge mate aanwezig zijn in onze voeding en de calorieën leveren.

De tweede groep bestaat uit wat we micronutriënten noemen. Die komen, in tegenstelling tot de macronutriënten, juist in geringe mate voor in onze voeding. Denk daarbij aan vitamines en mineralen. Een derde groep bestaat uit stoffen die niet tot de eerste en tweede groep gerekend worden, zoals de fytonutriënten. Dat zijn vaak stoffen waar we nog niet zoveel over weten. Ze worden niet als essentiële voedingsstoffen beschouwd maar van sommige is wel een positief effect op de gezondheid aangetoond.

We gaan hier wat dieper in op de macronutriënten. De groep macronutriënten wordt onderverdeeld in koolhydraten, eiwitten en vetten. Binnen deze drie groepen bestaat nog een enorme verscheidenheid.

De groep macronutriënten op een rijtje!

1. Eiwitten

Eiwitten zijn een interessante groep macronutriënten. Ze bestaan uit aminozuren, waarvan er in onze dagelijkse voeding zo’n twintig worden onderscheiden. Ons lichaam gebruikt eiwitten en aminozuren voor tal van functies. Ze dienen onder andere als bouwstenen voor spierweefsel, spelen een rol in ons immuunsysteem en ondersteunen onze organen. Er zijn zelfs aminozuren die getransformeerd kunnen worden om te voorzien in onze energiebehoefte. Eiwitrijke voedingsmiddelen zijn vlees, vis, zuivel, eieren, peulvruchten, noten en granen.

2. Vetten

Een groep macronutriënten die lang in een kwaad daglicht stond, wordt gevormd door de vetten. Inmiddels weten we dat die slechte reputatie voor een groot deel onterecht was en dat ons lichaam voldoende vetten nodig heeft om goed te functioneren.

Vetten worden gebruikt als bouwstenen maar voorzien daarnaast ook in de energiebehoefte. Ze spelen een rol bij de opname van allerlei voedingsstoffen, helpen de lichaamstemperatuur te reguleren en beschermen het lichaam tegen invloeden van buitenaf. Voorbeelden van voedingsmiddelen die veel vetten leveren zijn vette vis, noten, avocado en natuurlijk olie.

3. Koolhydraten

Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleverancier onder de macronutriënten. Net als het geval is bij eiwitten en vetten, kunnen ook deze macronutriënten op hun beurt weer onderscheiden worden naar tal van soorten. Zo bestaan er enkelvoudige koolhydraten, die snel opgenomen worden, en meervoudige koolhydraten, waarvoor het lichaam iets harder moet werken om er de benodigde energie uit te halen. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn onder andere granen, fruit, peulvruchten, honing en suiker.

In sport- en dieetland neemt de belangstelling voor macronutriënten toe. Welke balans tussen vetten, eiwitten en koolhydraten is bijvoorbeeld ideaal als je spiermassa wilt kweken, of juist je vetpercentage omlaag wilt brengen? Op het gebied van macronutriënten wordt dan ook veel onderzoek gedaan en leren we steeds meer. Zoals al aan bod kwam, weten we inmiddels dat de meeste vetten juist goed zijn voor je lichaam, mits in juiste hoeveelheden. En gelukkig is ook de hetze tegen de koolhydraten ook weer op zijn retour.

Als je wilt weten of jij goed bezig bent wat betreft je macronutriënten, kun je natuurlijk zelf je voedselinname tracken, of de hulp inschakelen van een voedingscoach of diëtist. Op die manier kun je nagaan of jouw inname van vetten, koolhydraten en eiwitten aansluit bij de doelen die je voor ogen hebt.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>