Is kokosbrood gezond broodbeleg of niet?

Kokosbrood. Dit broodbeleg is in bijna geen ander land ter wereld te krijgen maar in Nederland zijn we er allemaal groot mee geworden. Een boterham met dit beleg doet je denken aan wuivende palmen, witte stranden en tropische temperaturen. Je kunt het kopen in allerlei pastelkleuren en de witte variant lijkt nog het meest op een plakje kaas. De smaken en kleuren zijn echter heel anders. Cranberry-aardbei, framboos-rode druif, banaan en sinaasappel, bosvruchten chocola….

Er is een roze en witte, roze en gele en een witte met bruine variant. Genoeg keuze dus. De naam is misschien wat verwarrend omdat er geen graankorrel aan te pas komt, maar één plakje bevat bijna net zo veel vezels als een sneetje volkorenbrood.

Juist ja. Kokosbrood: oerhollandse broodbeleg gemaakt van tropische ingrediënten. Maar is kokosbrood eigenlijk wel gezond? En wat zit er naast kokosnoten nog meer in? Helpt het je bij het afslanken? En zou je een gezondere variant zelf kunnen maken?

Kokos als superfood

Tegenwoordig is alles met kokos hip. Smoothies maak je met banaan en kokosmelk, appeltaart bak je met kokosvet en wokken kan alleen nog maar in kokosolie. En in de schappen van de supermarkt staan flessen kokoswater, pakken drinkyoghurt met kokos, dozen cruesli met kokos en kokos chocoladerepen.

Kokosvet kan veel beter tegen verhitting dan olijfolie en bovendien zouden de vetten in kokos ook nog eens sneller opgenomen worden door het lichaam dan andere vetten. Kokosvetten zouden ons bovendien beschermen tegen infecties, hoge bloedsuikers, huidproblemen, slechte hormoonfunctie, schildklierproblemen en overgewicht. Kortom kokosbrood is superfood!

Maar zit kokos niet bomvol verzadigde vetten? En die waren toch slecht voor mensen? Verzadigde vetten verhogen toch juist het risico op hart- en vaatziekten? 

Is kokosbrood dus wel zo gezond?

Kokosbrood bevat inderdaad veel verzadigd vet en daarvan is algemeen bekend dat het slechter is voor je hart en bloedvaten. Kokosbrood bevat naast verzadigd vet ook erg veel suiker. Het is dus nogal calorierijk. Eén plakje van 20 gram telt als snel 84 calorieën en 6 gram vet waarvan 5 gram verzadigd.

Als je cholesterol aan de hoge kant is of je bent op dieet bent, kun je dus als zoet broodbeleg beter kiezen voor producten zoals biologische jam met 100% vruchten, appelstroop of honing.

In kokosbrood wordt rundergelatine gebruikt, niet zo handig als je vegetariër bent. En ook kleurstoffen behoren tot de ingrediënten. Want kokos is toch echt wit en niet roze met geel of oranje. Maar zo’n tropisch plakje broodbeleg heeft ook heus voordelen.

Het vlees van de kokosnoot zit bomvol vezels, vitamines en mineralen. En in kokos zitten veel antioxidanten, die ons beschermen tegen vrije radicalen die onder andere kanker kunnen veroorzaken. En de speciale verzadigde vetten uit kokos blijken door de lever sneller afgebroken te worden wat dan weer een positief effect heeft op je metabolisme.

Bovendien bevat kokosbrood meer dan 6 gram vezels per 100 gram en is dus een bron van voedingsvezels. De voedingsvezels helpen bij een betere darmwerking en snellere spijsvertering. Tot zover lijkt het dus een gezonde manier om je boterham te beleggen.

Hoe maak je zelf kokosbrood?

Het kan heerlijk zijn om af en toe een stukje kokosbrood te eten. Alleen bevat het kokosbrood in de supermarkt behalve kokos ook veel suiker en andere toevoegingen zoals glucose fructose stroop, kleurstoffen, tarwezetmeel en dextrose. Dus waarom niet zelf aan de slag. Binnen een handomdraai maak je zo je eigen gezonde kokosbrood!

Benodigdheden:

  • 100 gram geraspte kokos
  • gelatine of 1,5-2 gram agar agar
  • 50 gram honing
  • 4 eetlepels water
  • 1 theelepel cacaopoeder (optioneel)
  • 2 vellen bakpapier

Bereidingswijze:

Meng in een kom de geraspte kokos met de honing. Breng in een pannetje 4 eetlepels water aan de kook. Neem van het vuur en laat even 20 seconden afkoelen. Doe de gelatine of de agar agar in het water en roer tot het is opgelost. Voeg de opgeloste gelatine of agar agar bij het kokosmengsel en roer door elkaar. Het moet goed plakken en mag niet te korrelig zijn. Als het nog droog is voeg je nog wat water toe.

Leg het kokosmengsel op een vel bakpapier en maak een dikke vierkante plak. Pak nog een vel bakpapier en leg deze over de plak heen. Rol nu met een deegroller de plak vierkant uit tot ongeveer 0,5 cm dik. Leg de plak minimaal 3 uurtjes in de ijskast. Snij hierna met je mes rechthoekige plakjes.

Conclusie

Als je kokosbrood met mate eet en er van geniet, hoeft dat zeker niet slecht te zijn. Verzadigde vetten heb je namelijk ook gewoon nodig. De vezels zijn goed voor je darmstelsel, de vitaminen en mineralen beschermen je tegen allerlei virussen en de antioxidanten doen hun werk.

Natuurlijk moet je er nooit te veel van eten. Maar geldt dat niet voor bijna alle voedingsmiddelen? En als je het dan ook nog zelf maakt en de suiker en gelatine vervangt door ‘gezondere’ varianten, kan dit vezelrijke product zelfs supergezond zijn!

>

Gratis 75 recepten ​​​voor gezonde tussendoortjes!

Wil jij het receptenboek ont​vangen?