Is tonijn uit blik wel zo gezond?

Dat vis gezond voor je is, dat weten we zo langzamerhand allemaal wel. In tegenstelling tot vlees bevat het namelijk veel gezonde vetten, zoals Omega 3. Maar er is een vissoort die gezond is en juist heel weinig vet bevat. En dat is tonijn. En laat dit nu de vissoort zijn die in Nederland het meeste wordt verkocht. En dan vooral in blik. Maar is tonijn uit blik wel zo gezond? We zochten het voor je uit!

Wat is tonijn precies?

Tonijn is een verzamelnaam voor een aantal verschillende vissen die in de oceanen zwemmen. Er zijn meer dan 40 soorten! Een tonijn is zeer atletisch en fit want de vis kan een topsnelheid van maar liefst 75 km per uur halen. Als een roofdier zwemt deze vis achter zijn prooi aan. Tonijn heeft een lang uithoudingsvermogen en kan heel veel eten.

In tegenstelling tot veel andere magere vissoorten heeft tonijn geen wit vlees maar rood. Dit zijn de rode spieren van de tonijn. Deze rode spieren bevatten weinig vetten en dus ook minder Omega 3 vetten. Tonijn is dus heel mager maar wel rijk aan eiwitten. Geen wonder dat tonijn een van de favoriete voedingsmiddelen van fanatieke sporters is!

Wat maakt tonijn gezond?

Het eiwit in tonijn beschikt over alle aminozuren en is hierdoor een fantastische bron van eiwit. Eiwitten heb je nodig voor spieropbouw en ontwikkeling. Een tonijn beschikt over goede vetten (meervoudig onverzadigd) die ons lichaam nodig heeft om energie te kunnen verbruiken. Bovendien gebruikt ons lichaam de vetten ook om hormonen aan te maken en de werking van de hersenen en het zenuwstelsel te ondersteunen. Het vet helpt ook nog eens om je bloeddruk en je cholesterolgehalte onder controle te houden.

Naast deze onverzadigde vetten bevat tonijn, net als andere vissoorten, ook omega 3. Al is het iets minder dan makreel of haring, de zogenaamde vette vissoorten. Van Omega 3 is bekend dat het ontstekingsremmend werkt en helpt bij het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten. Je wordt er bovendien blij van omdat het de aanmaak van serotonine, een stofje waar je vrolijk van wordt, stimuleert.

En of dat nog niet genoeg is, bevat deze vis ook nog eens belangrijke vitaminen en mineralen. Zoals vitamine B3 dat ervoor zorgt dat je lichaam voedsel om kan zetten in energie en vitamine A dat er voor zorgt dat je tanden, huid en je botten gezond blijven. De vitamine D en fosfor in tonijn zorgen eveneens voor goede stevige botten en tanden. Het mineraal kalium helpt bij het regelen van je vochtbalans en je bloeddruk.

Verse tonijn versus tonijn uit blik

Bij de visboer kun je natuurlijk verse tonijn kopen. Met name een moot tonijn is populair en super lekker. Je kunt het ook rauw eten, net als de Japanners doen. Maar er is natuurlijk ook een goedkopere variant. Tonijn uit blik. De tonijn die in blik zit, is alleen jonge tonijn. Bij de vangst worden de jonge vissen apart gehouden. De grotere oudere vissen worden in moten gehakt. De tonijn wordt zonder toevoegingen verwerkt en pas als het in blik gaat, wordt er water of olie toegevoegd.

Je kunt tonijn in blik dan ook kopen op waterbasis of op oliebasis. De tonijn op oliebasis bevat vaak wel wat meer calorieën dan de tonijn op waterbasis. In blik heeft tonijn een lange houdbaarheid, dus hoeven er geen extra conserveermiddelen aan toegevoegd te worden. Tonijn in blik op waterbasis is net zo gezond als een verse moot tonijn. Sterker nog, het bevat meer eiwitten dan verse tonijn. Per 100 gram bevat tonijn in blik op waterbasis, 114 calorieën, 25,9 gram eiwit en 1,1 gram vet.

Tonijn in blik op oliebasis bevat 207 calorieen, 26 gram eiwit en 11 gram vet. Zoals je ziet, bijna 100 kcal meer dan tonijn uit blik op waterbasis. Als je wilt afvallen dan kun je dus beter kiezen voor tonijn op waterbasis.

Tonijn en kwik, hoe zit dat precies?

Tonijn kan inderdaad kwik bevatten maar dat is het probleem bij iedere vissoort. Door de verontreiniging van het milieu is dit helaas de trieste waarheid. Tonijn kan echter net een beetje meer bevatten omdat deze grote vis heel veel eet en dus per saldo meer kwik binnenkrijgt dan een kleinere vissoort.

In de meeste gevallen zal dat, zeker voor een gezonde volwassen man of vrouw, geen probleem zijn omdat een volwassen lichaam goed in staat is de hoeveelheden kwik in tonijn af te weren. Het kwikgehalte van jonge tonijnen is overigens veel minder, en dus bevat tonijn uit blik eigenlijk minder kwik dan verse tonijn. De kwik vormt dus geen enkele bedreiging.

Er is één uitzondering. En dat is als je zwanger bent. Zwangere vrouwen wordt afgeraden grote hoeveelheden tonijn te eten vanwege het kwikgehalte. Op de meest blikken tonijn staat dat ook vermeld. Ook voor kinderen tot 1.5 jaar is het beter om geen tonijn te eten.

Wat zijn lekkere en gezonde recepten met tonijn uit blik?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt tonijnsalade maken, met een beetje mayonaise, zout en peper, een rood gesnipperd uitje aangevuld met kappertjes of stukjes appel. Je kunt je boterham beleggen met een gekookt eitje en wat uitjes erop.

Je kunt tonijn in de sla doen, met tomaten, komkommer, een eitje en een gesnipperd uitje. Je kunt het door de pasta roeren. Met tomatensaus en weer dat uitje. Zo maar een paar ideeën! Geniet van tonijn uit blik! Het is een gezonde eiwitrijke vis met een hoop belangrijke vetten, vitamines en mineralen. Bovendien de magerste in zijn soort. Eet smakelijk!

>

Gratis 75 recepten ​​​voor gezonde tussendoortjes!

Wil jij het receptenboek ont​vangen?