Is pindakaas gezond of ongezond voor je?

Pindakaas heeft niet zo’n goede naam als het om gezondheid gaat. Het bevat veel verzadigd vet en dat zou slecht zijn voor je hart en bloedvaten. Ook als het om je gewicht gaat, lijkt pindakaas niet zo’n goede keuze. Waarom zou je eigenlijk pindakaas eten?

Pindakaas lijkt minder gezond voor je gewicht. Deze pasta van geroosterde pinda’s bevat gemiddeld namelijk veel kilo calorieën: ruim 625 per 100 gram. Nu valt dat per portie van 15 gram wel mee, maar als je een paar boterhammen meer eet, tikt het wel aan.

Als je voldoende beweegt, hoeft het trouwens helemaal geen probleem te zijn als je dagelijks een paar boterhammen met pindakaas eet. Ook niet als je pindakaas toevoegt aan tussendoortjes of je avondmaaltijd. Je gewicht wordt immers niet alleen bepaald door het aantal calorieën dat je binnenkrijgt, maar ook door het aantal dat je verbruikt. Bovendien bevat pindakaas naast verzadigd vet ook een overvloed aan goede vetten.

Pindakaas bevat gezonde vetten én meer

Pindakaas is rijk aan goede vetten, oftewel enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren. Een portie pindakaas bevat gemiddeld 3,5 gram enkelvoudig onverzadigde vetzuren en 2,6 gram meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetten verlagen je bloeddruk, verminderen de kans op hartziekten en helpen je cholesterol te verlagen. Doordat deze vetten bovendien een ontstekingsremmende werking hebben, kan pindakaas zelfs helpen bij problemen met je stofwisseling.

Het verzadigd vet in pindakaas is trouwens ook goed voor je gezondheid. Het is namelijk gunstig voor de aanmaak van belangrijke hormonen en vitaminen, zoals testosteron en vitamine D1 en 2. Naast vetten bevat pindakaas trouwens ook eiwitten, vitamines en mineralen. Zo krijg je per portie zo’n 4 gram eiwit binnen. Verder vind je in pindakaas verschillende B-vitamines en daarnaast vitamine E, magnesium, calcium en ijzer.

Pindakaas met toevoegingen is minder gezond

Pindakaas is dus heel gezond. Toch bevatten veel soorten pindakaas naast pinda’s ook suiker, zout en bewerkte plantaardige oliën. In kleine hoeveelheden hoeven deze stoffen helemaal geen probleem te zijn voor je gezondheid.

Als je daarnaast echter veel olierijke en suiker- en zouthoudende voeding eet, kan het op lange termijn wel een probleem worden. Op korte termijn zijn er overigens een paar redenen waarom pindakaas minder gezond voor je kan zijn.

Wanneer is pindakaas niet gezond?

Pindakaas is niet gezond als deze bedorven is of wanneer deze besmet is met aflatoxine of Salmonella. In de koelkast blijft pindakaas vijf tot zes maanden goed. Begint de pasta ranzig te ruiken, dan kun je deze het beste weggooien.

Zit er aflatoxine of Salmonella in de pindakaas, dan kun je er behoorlijk ziek van worden. De kans hierop is echter klein, want hierop wordt pindakaas uiteraard gecontroleerd. Toch worden sommige potjes zo nu en dan teruggeroepen omdat deze aflatoxine of Salmonella bacteriën zou bevatten.

Voor wie is pindakaas niet gezond?

Pindakaas is niet gezond voor mensen met een pinda-allergie en een gevoeligheid voor nierstenen. Pindakaas heeft namelijk een hoog gehalte aan oxalaten. Dit zijn natuurlijke stoffen die nierstenen kunnen veroorzaken. Daarnaast heeft zo’n 1 tot 2 procent van de mensen een pinda-allergie. Voor hen kan het eten van pindakaas zelfs levensbedreigend zijn.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>