Is Griekse yoghurt gezond of ongezond?

Zoals we dat bij veel soorten producten zien, is ook het zuivelschap in de winkel de laatste jaren enorm uitgebreid. Volle en magere yoghurt, hangop, zuivelvrije yoghurt, sojayoghurt, kokosyoghurt, biologische yoghurt, Turkse yoghurt, Griekse yoghurt. Het is natuurlijk een enorme luxe om zoveel keus te hebben maar aan de andere kant is het niet altijd makkelijk om te weten wat nu de gezondste keuze is.

Zijn alle soorten yoghurt gezond?

Alle soorten naturel yoghurt zijn gezond te noemen, al hangt het natuurlijk van je dagelijkse eetpatroon af of het voor jou persoonlijk ook een goede aanvulling is. Yoghurt is rijk aan B-vitamines en aan belangrijke mineralen als calcium en zink. Yoghurt is bovendien een gefermenteerd product.

Hoewel veel claims over gefermenteerd voedsel niet gebaseerd zijn op gedegen onderzoek, weten we wel dat fermentatie altijd de smaak en chemische samenstelling van een product veranderen. Daardoor worden sommige producten beter verteerbaar. Zo ook met yoghurt: de lactose uit melk wordt namelijk omgezet in melkzuur. Maar hoewel alle soorten yoghurt over het algemeen best gezond zijn, hebben sommige toch nog wat extra’s te bieden. Een voorbeeld daarvan is de Griekse yoghurt.

Wat maakt Griekse yoghurt ‘Grieks’?

Het kenmerkende aan Griekse yoghurt is dat tijdens het productieproces het vocht er voor een groot deel uit gefilterd wordt. De Griekse yoghurt is daardoor voller en romiger van smaak.

De voordelen van Griekse yoghurt

Hierboven gaven we al aan dat Griekse yoghurt wat romiger en milder van smaak is. Daarnaast is yoghurt waar het vocht uit is gefilterd, nog armer aan lactose dan gewone yoghurt. Heb je een niet al te zware lactose-intolerantie, dan kan Griekse yoghurt dus een goede keuze zijn voor je.

Naast deze kenmerken is er eigenlijk niets wat Griekse yoghurt heel veel beter maakt dan gewone yoghurt. Net als bij andere soorten heb je bijvoorbeeld de keuze tussen volvet of mager en met of zonder smaakje. En de verschillen daartussen wegen veel zwaarder.

Waar je op moet letten bij het kopen van Griekse yoghurt

Welke Griekse yoghurt het gezondst is, hangt helemaal af van je persoonlijke eetpatroon.
Eet je niet al te veel vet, dan is er niets mis met volvette yoghurt. Veel mensen vinden deze variant het lekkerst, en voelen zich langer verzadigd dan wanneer ze magere producten eten. Moet je je calorie-inname zien te beperken, dan kun je vaak beter voor een magere variant kiezen. Er bestaat zelfs Griekse yoghurt met 0 procent vet.

Ook het eiwitgehalte in de Griekse yoghurt is iets om op te letten. Voor de meeste mensen geldt dat ze al meer dan genoeg eiwitten eten, maar voor actieve krachtsporters bijvoorbeeld die spiermassa op willen bouwen, kan het best een uitdaging vormen om voldoende eiwit binnen te krijgen. Er bestaat Griekse yoghurt met minder dan 3 gram eiwit per 100 gram, maar er zijn ook varianten met 10 of meer gram eiwit per 100 gram.

Dus, net als bij ieder product dat je in de winkel koopt, geldt ook voor de Griekse yoghurt dat je toch eerst moet weten waar jij wel of geen behoefte aan hebt. En vervolgens is het een kwestie van gewoon even de etiketten lezen om de variant te vinden die voor jou het beste is.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>