Is cassave gezond of juist ongezond?

Over cassave hoor je verschillende verhalen. Volgens de één heeft deze eetbare wortelknol uit Zuid-Amerika belangrijke gezondheidsvoordelen. Volgens de ander is cassave of maniok een gevaar voor onze gezondheid. Is cassave nu gezond of ongezond?

Cassave is ook wel bekend als maniok of yuca. De plant komt oorspronkelijk uit Brazilië en wordt veel gegeten in Zuid-Amerika en Afrika. Gebakken schijfjes cassavewortel zijn heerlijk en met cassavemeel kun je glutenvrij gebak maken. Maar hoe gezond is cassave eigenlijk?

Cassavewortel is gezond

De wortel van cassave is gezond, want deze bevat naast koolhydraten ook eiwitten die de weefsels in je lichaam beschermen en herstellen. De koolhydraten in cassave bestaan bovendien voor zo’n 16 procent uit amylose. Dit is een zogenoemd complex koolhydraat, dat langzaam afbreekt en je lange tijd een verzadigd gevoel geeft. Cassave bevat daarnaast een hoog gehalte aan voedingsvezels, die je stofwisseling activeren en je bloedsuikerspiegel verlagen.

Cassave is een ook bron van gezonde mineralen als kalium, calcium, magnesium en ijzer. Vooral het kaliumgehalte in cassave is hoog: in 100 gram cassave zit maar liefst 271 mg kalium! Kalium is het mineraal dat je hartslag en bloeddruk regelt en belangrijk is voor gezonde cellen. Calcium heb je nodig om je botten en tanden sterk en gezond te houden, magnesium verlicht angst en stress en ijzer zorgt voor een gezonde stofwisseling en helpt je lichaam om zuurstof te vervoeren.

Cassave is nog om een andere reden gezond. De plant bevat namelijk saponinen, die cholesterolverlagende werken. Deze stofjes binden namelijk cholesterol en voorkomen zo dat je dunne darm het opneemt. Verder bevat cassave een kleine hoeveelheid antioxidanten en B-vitamines, zoals vitamine B1, B2, B5, B6 en B11 (foliumzuur). Deze vitamines zijn belangrijk voor een gezonde stofwisseling. Al met al is cassave past cassave dus prima bij een gezonde leefstijl.

Cassavebladeren zijn héél gezond

Cassavebladeren zijn heel gezond, want ze bevatten weinig calorieën en juist veel eiwit. Dat eiwit is ook nog eens vrijwel compleet eiwit. Dat wil zeggen dat dit bijna alle aminozuren bevat als eiwit in dierlijke voeding, zoals eieren, vlees en vis. Er zijn maar weinig planten die vrijwel al deze aminozuren bevatten. Eet je 100 gram gekookte cassavebladeren, dan krijg je slechts 37 calorieën binnen. Een ideale groente dus als je gewicht wilt verliezen en spiermassa wilt behouden.

Cassavebladeren zijn ook gezond vanwege de aanwezigheid van vitamine K. Deze vitamine helpt je botten, aders en hersenen gezond te houden. De vitamine zou zelfs kunnen helpen om botontkalking, aderverkalking en de ziekte van Alzheimer te voorkomen.

Wat maakt cassave minder gezond?

Cassave is minder gezond omdat het veel blauwzuur bevat, dat giftig is voor je lichaam. Als je de wortelknol echter verhit, verdwijnt dit zuur. Na 10 minuten koken of bakken kun je cassave dus veilig eten. Gooi wel het kookwater weg.

Cassavemeel is minder gezond

Cassavemeel is minder gezond dan cassave. Hoewel het geen gluten bevat, bestaat het vooral uit zetmeel. Alle mineralen en vitamines die in cassave zitten, zijn bij de productie van cassavemeel verdwenen. Het meel bevat nog wel vezels, maar slechts zeer weinig eiwit: ongeveer 1,6 gram per 100 gram. Bij tapiocameel, dat ook van cassave wordt gemaakt, is de voedingswaarde zelfs nog slechter. Dit bestaat vrijwel geheel uit zetmeel en bevat zelfs geen vezels meer. Een voedingsmiddel om te vermijden dus als je een gezonde levensstijl nastreeft.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>