Hoeveel gram eiwit zit er in een ei?

Eieren zijn een van de meest veelzijdige ingrediënten om mee te koken. Je kan simpelweg een gekookt, gebakken of gepocheerd ei maken, maar het dient ook als ingrediënt dat in veel gerechten terugkomt. Soms gebruik je het hele ei, maar soms ook alleen het eiwit of eigeel. Zoals de naam al verklapt, bevatten eieren eiwitten. Maar ze bestaan natuurlijk niet alleen maar uit eiwitten. De vraag is, hoeveel gram eiwit zit er in een ei?

Wat zijn eieren?

Een ei is een voedingsmiddel dat niet alleen door mensen, maar ook door dieren wordt genuttigd. Als mens kan je eigenlijk alle vogeleieren eten, maar we eten voornamelijk die van de kip, gans, eend en kwartel. Naast vogeleieren heb je natuurlijk ook nog eieren van andere dieren zoals viseieren (kaviaar), reptieleieren en slakkeneieren. Maar in dit artikel gaan we het hebben over het ‘standaard’ kippenei.

Het standaard kippenei bestaat uit drie onderdelen:

  • De kalk
  • Het eiwit
  • De dooier

De schaal van het ei is geheel van kalk gemaakt en deze kan wit of bruin zijn, afhankelijk van het ras van de kip. Als je in Nederland een kippenei eet, is het hoogstwaarschijnlijk dat dit ook van een Nederlands leghen afkomstig is. Deze eieren komen uit de eierindustrie. Hierbij is belangrijk om je te beseffen dat dit een ander type industrie is dan dat van vleeskippen.

De gemiddelde kip legt zo’n 6 eieren per week, wat er ongeveer 300 per jaar zijn. Nadat de kip zo’n 14 maanden oud is, gaat ze steeds minder eieren leggen. Dan wordt het tijd voor de hen om naar de slacht te gaan. Het vlees hiervan komt terecht in soepen, bouillons of wordt geëxporteerd.

Voedingswaarde van eieren

Eieren staan in de Schijf van Vijf. Dit betekent dus dat eieren een gezond voedingsmiddel zijn, je lichaam heeft eieren nodig om goed te kunnen functioneren. Maar wat zit er nou in zo’n ei? Een ei bevat voornamelijk eiwitten, vetten en een kleine hoeveelheid koolhydraten. In de oranje dooier vind je het grootste deel van de eiwitten en vetten – dus niet in het eiwit!

Maar naast eiwitten, vetten en koolhydraten bevatten eieren ook:

  • Vitamine B12
  • Vitamine D
  • Vitamine A
  • Vitamine B2
  • Fosfor
  • Seleen
  • IJzer
  • Zink
  • Foliumzuur

Hoeveel eiwit bevat een ei?

Nu weten we dus wat er allemaal in een ei zit, maar hoeveel gram hiervan bestaat uit eiwitten? Hiervoor kijken we naar het Nederlandse Voedingsstoffenbestand (NEVO), uitgegeven door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (onderdeel van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport). De NEVO bevat gegevens over de samenstelling van allerlei soorten voedingsmiddelen die in o.a. in Nederland worden genuttigd. Het bevat 2389 voedingsmiddelen die specificaties bevatten over energie en 136 voedingsstoffen.

De NEVO gaat altijd uit van 100 gram van een bepaald product. De voedingswaarden van 100 gram ei is als volgt:

Kippenei rauwVoedingswaarde per 100 g
Energie (kj)149 g
Energie (kcal)132 g
Eiwit12.3 g
Koolhydraten0.2 g
Vet9.1 g
Vezels0 g
Kippenei gekooktVoedingswaarde per 100 g
Energie (kj)535
Energie (kcal)128
Eiwit12.3 g
Koolhydraten0 g
Vetten8.8 g
Vezels0 g

Zoals je kunt zien zit er niet veel verschil tussen een rauw kippenei of een gekookt ei. Bij 100 gram kan je er vanuit gaan dat 12.3 gram hiervan eiwitten zijn. Oftewel 12.3% van een ei bestaat uit eiwit.

We rekenen nog even door want een gemiddeld ei weegt natuurlijk niet 100 gram. Eieren komen namelijk in meerdere formaten voor. Hieronder zie je de maten, plus de hoeveel eiwit in het ei:

  • S (minder dan 53 gram) = minder dan 6.5 gram eiwitten
  • M (tussen 53 en 63 gram) = tussen 6.5 en 7.7 gram eiwitten
  • L (tussen 63 en 73 gram) = tussen 7.7 en 9.0 gram eiwitten
  • XL (meer dan 73 gram) = meer dan 9.0 gram eiwitten

Hoeveel gram eiwit zit er in de dooier en het eiwit?

Nu zit er natuurlijk ook weer een verschil in de hoeveelheid eiwit in de dooier en het eiwit zelf. NEVO heeft ook hier cijfers over, die weer worden weergegeven per 100 gram. De eidooier bestaat voor 16.7% uit eiwit en het eiwit bestaat voor 10.5% uit eiwitten.

Het eigeel bevat dus meer eiwit dan het eiwit zelf! – snap je de eiwitten nog? Maar de dooier bevat naast eiwitten, ook veel meer vetten, namelijk 32.6%, terwijl het eiwit zelf 0% vet bevat. Dit is dan ook de reden dat topsporters meestal enkel het eiwit eten, en niet de dooier. De dooier bevat naast de eiwitten en vetten óók nog een cholesterol, zo’n 373mg per 100 gram ei. Het eiwit zelf bevat helemaal geen cholesterol. Hier komt wel een grote ‘maar’ achter: het is stiekem best wel een achterhaalde gedachte dat het dagelijks eten van eieren je cholesterolgehalte omhoog zou jagen. Je kan dus met een gerust hart dagelijks eieren eten!

Conclusie: een ei bevat 6.5 tot 9.0 gram eiwitten

Een ei bevat inderdaad veel eiwitten, afhankelijk van het formaat 6.5 tot 9.0 gram eiwit per ei. Deze eiwitten zijn dan afkomstig van zowel de eidooier als het eiwit zelf. Ondanks de naam ‘ei’, zijn eieren niet het voedingsmiddelen met de hoogste hoeveelheid eiwitten.

Wil je écht veel eiwitten binnenkrijgen, dan kan je het beste vis of vlees eten. 100 gram kipfilet bevat namelijk 30.5 gram eiwitten! Dat is het dubbele van de 12.3 gram die in 100 gram eieren zit.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>