Hoe gezond zijn dadels eigenlijk?

Heel wat mensen zetten vraagtekens bij het gebruik van geraffineerde suiker. Hoewel er op zich niets mis is met witte suiker, krijgen veel mensen er gewoon veel te veel van binnen. En dan zijn alternatieven natuurlijk welkom. Het aanbod is groot en varieert van allerlei siropen en stropen tot bijvoorbeeld stevia en gedroogd fruit. Vooral dadels lijken erg populair, er liggen in de gemiddelde supermarkt allerlei granenrepen, zoete snacks en koekjes op basis van dadels. Maar zijn dadels eigenlijk wel zo’n goed alternatief voor suiker?

Wat zijn dadels?

Dadels zijn de gedroogde vruchten van de dadelpalm. In veel Arabische en Noord-Afrikaanse vormen ze al sinds eeuwen een vast onderdeel van de dagelijkse kost. De dadel was waarschijnlijk zelfs het eerste fruit dat door mensen verbouwd werd.

Hoewel dadels vooral gedroogd worden gegeten en verwerkt, kun je ook in ons land soms verse dadels vinden in Turkse of Marokkaanse winkels en op de markt. Die zijn lekker maar weer heel anders dan de gedroogde dadels die we zo graag gebruiken als suikervervanger. En die laatste, daar hebben we het hier over.

Dadels: wat zit erin?

Wat zit er nu precies in die gedroogde dadels, wat ze zo geschikt maakt als alternatief voor kristalsuiker? Gedroogd fruit bevat ten opzichte van de verse variant vaak veel minder wateroplosbare vitamines, zoals vitamine C. Daar staat tegenover dat doordat het vocht verdwijnt, andere stoffen veel geconcentreerder aanwezig zijn. Dat geldt voor bepaalde vetoplosbare vitamines, mineralen en macronutriënten als vetten, eiwitten en koolhydraten. Tot die laatste groep behoren ook de suikers.

En juist die suikers, daar zijn dadels rijk aan. Ruim 90% van de gedroogde vruchtjes bestaat uit suikers. De overige procenten komen voor rekening van de eiwitten. De hoeveelheid vet is nagenoeg verwaarloosbaar. Die suikers zijn dus ook de grootste leverancier van de kilocalorieën, waarvan je er per 100 gram zo’n 280 binnen krijgt.

Gedroogde dadels bevatten daarnaast onder andere een aantal B-vitamines, zoals vitamine B6 en foliumzuur. Wat betreft de mineralen bevatten ze onder andere veel kalium, koper en mangaan, en in bescheidenere hoeveelheden calcium en ijzer.

Dadels: een goed alternatief voor suiker?

Dadels bevatten dus heel wat belangrijke voedingsstoffen. Maar de enorme hoeveelheid suikers maakt dat voor veel mensen geldt dat ze die voedingsstoffen beter uit andere, minder suikerrijke voedingsmiddelen kunnen halen.

En daarmee komen we bij een van de grootste, hardnekkige misverstanden rondom suikers. Veel mensen geloven dat enkel witte kristalsuiker de boosdoener is. Die suiker zit vaak verwerkt in producten waar we ‘m niet verwachten, en in producten die we standaard als ongezond beschouwen, zoals snoep en gebak. Bovendien mist die witte suiker de aantrekkingskracht van herkenbaar natuurlijke producten.

Eet je teveel suiker, dan volstaat het vaak niet om witte kristalsuiker te vervangen door allerlei nu zo populaire maar ook suikerrijke alternatieven zoals dadels of bijvoorbeeld agavesiroop en honing.

Dadels passen overigens uitstekend in een bewust en gezond eetpatroon en zijn rijk aan belangrijke voedingsstoffen. Maar daar staat nu eenmaal wel een fikse hoeveelheid suikers tegenover. Binnen een gezond eetpatroon zijn ook suikers onontbeerlijk, maar voor wie er al teveel van binnen krijgt, zijn dadels geen ideale suikervervanger.

fitchef turbo - Deel 1 en 2

Wil jij een fit lichaam?

Bestel FitChef deel 1 + 2 samen en ontvang 25% korting op je bestelling!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>