Hoe gezond is mango? 6 Gezondheidseffecten op een rij!

Als je zin hebt in een zoete snack, dan grijp je vaak gelijk naar fruit. Een sappige en gezonde mango is een heerlijk tussendoortje. Fruit is er dan ook in allerlei soorten en maten, afkomstig vanuit allerlei verschillende landen. De mango is een vrucht die vooral bekend staat om het zachte, sappige, zoete en geeloranje vruchtvlees. Op de banaan na is de mango het meest gegeten fruit uit de tropen. Mango wordt nu op veel plekken verbouwd, maar de oorsprong vind je in Zuid-Aziatische bossen.

De mango zoals wij die kennen is de ‘gewone mango’ ook wel Indiase mango genoemd. Mango’s groeien aan grote bomen die tot wel 40 meter hoog kunnen worden. De mango valt onder de categorie steenvruchten, de vorm van de mango varieert en is afhankelijk van het ras. Deze vrucht kom je tegen in de kleuren geel, groen, oranje en rood. Over het algemeen is deze vrucht zo’n 5 tot 20 centimeter lang en zijn ze meestal asymmetrisch.

Mango, een veelzijdig ingrediënt

Als voedingsmiddel is de mango heel veelzijdig. De zoete smaakt maakt dat je deze fruitsoort in veel gerechten kunt verwerken. Mango kan het hoofdingrediënt zijn, maar is ook heel geschikt als bijsmaak. Je kan mango rauw eten of verwerk het in je avondeten. In de zomer is een mango een lekker en fris tussendoortje, je kan er bijvoorbeeld een smoothie van maken, een (fruit)salade of combineer het met een tropisch rijstgerecht. De mogelijkheden van de mango zijn eindeloos.

Al heeft mango wel een lastige eigenschap bij het verwerken. Mango bevat namelijk enzymen die eiwitten afbreken door de eiwitketens in stukjes te knippen. Als mango vervolgens in bijvoorbeeld ijs, melk of vlees wordt gestopt, dan worden de eiwitten in deze voedingswaren al afgebroken. Om dit te voorkomen, kan je de mango blancheren. Door het blancheren worden de eiwit afbrekende enzymen inactief. Na het blancheren kan de mango worden gebruikt in combinatie met zuivel of bijvoorbeeld worden verwerkt in gelatine.

Is mango gezond?

De mango is dus lekker, maar is het ook gezond? In India eten ze de mango al meer dan 5000 jaar, de voornaamste reden was dat het vele gezondheidsvoordelen zou hebben. Om te beginnen bevat een mango vrij weinig calorieën. 100 gram mango bevat maar rond de 60 kilocalorieën.

Maar de mango zou geen gezond fruit zijn als het ook niet boordevol noodzakelijke vitaminen en mineralen zou zitten. Deze steenvrucht is rijk aan ijzer, magnesium, calcium, bevat veel vezels, antioxidanten zoals betacaroteen en zexanthine en natuurlijk vitaminen. Wist je dat je met een mango van 100 gram al zo’n 80% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C binnen hebt gekregen? Hieronder staan een aantal voordelige gezondheidseffecten waar deze fruitsoort voor kan zorgen.

1. Goed voor de huid

Een voordeel waar iedereen wat aan heeft, is dat mango zorgt voor een gezond uitziende huid. Mango bevat betacaroteen wat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Laat de huid nou veel baat hebben bij vitamine A, het zorgt ervoor dat de huid zich optimaal kan verzorgen en herstellen. Ook de grote hoeveelheid vitamine C draagt bij aan een gezonde huid. Zo kan het onder andere helpen om acne te verminderen.

2. Draagt bij aan een beter geheugen en een sterkere hersenfunctie

Niet alleen je huid heeft baat bij mango, ook je hersenen. Zo bevat mango onder andere glutaminezuur. Dit stofje zorgt voor een beter geheugen en het helpt je om je beter te concentreren. Maar ook vitamine B6 helpt je hersenen. Deze vitamine speelt een rol bij het samensmelten van belangrijke neurotransmitters. Deze neurotransmitters dragen bij aan het bepalen van je humeur en houden zich bezig met je slaappatroon. Met het regelmatig consumeren van mango kan je dus een betere hersenfunctie creëren!

3. Voorkomen van een zonnesteek

Als je op vakantie bent, wil je natuurlijk genieten van de zon, maar je moet wel uitkijken dat je geen zonnesteek oploopt. Een mango kan je hierbij helpen. Het blijkt namelijk dat het sap van de mango heel verkoelend werkt op je lichaam. Als je het sap aanmengt met water heb je een lekker glas mangosap dat zeer verkoelend werkt.

4. Een lekkere snack voor het diëten

Als je op dieet bent, kan je de mango gebruiken als lekker en gezond tussendoortje. De mango bevat namelijk helemaal geen vet, weinig calorieën en dus wel veel vitamines. Daardoor past de mango goed in een koolhydraatarm gerecht. Maar helaas bevat een mango wel veel fructose, oftewel fruitsuiker. Het spreekt voor zich dat je niet te veel suikers binnen wilt krijgen bij het diëten. Je kan de mango daarom prima gebruiken als snack, maar eet het wel met mate.

5. Goed voor je ogen

Je hebt vast weleens gehoord dat je veel wortels moet eten omdat deze goed zijn voor je zicht. De mango kan je ook toevoegen aan dit rijtje. De vitamine A die voortkomt uit de hoge hoeveelheid betacaroteen zijn essentieel voor de gezondheid van je ogen. Zo zorgt het voor een goed gezichtsvermogen en kan het droge ogen en nachtblindheid voorkomen.

Ook het antioxidant zeaxanthine is goed voor je zicht. Dit stofje beschermt je ogen tegen maculadegeneratie, een oogziekte die vooral bij ouderen voor blindheid kan zorgen.

6. Kan het risico op kanker verkleinen

Claimen dat een voedingsmiddel kanker kan voorkomen is altijd wel een beetje riskant. Maar alle eigenschappen van de mango wijzen erop dat het het risico op kanker zou moeten verkleinen. Zo kan het stofje betacaroteen de kans om prostaatkanker verkleinen, is gebleken uit recent onderzoek.

Daarnaast bevat de mango ook veel antioxidanten, zoals quercetine en fisetin Antioxidanten zijn een belangrijke sleutel in het tegengaan van vrije radicalen. De unieke samenstelling van de antioxidanten in mango zouden bescherming bieden tegen onder andere leukemie, dikke darm-, borst- en dus prostaatkanker.

Mango is goed voor je!

Als je het advies opvolgt door niet elke dag te veel mango te eten vanwege de fruitsuikers, kan je mango zeker beschouwen als een gezonde vrucht. Net als bij alle andere etenswaren geldt dat het belangrijk is om gevarieerd te eten, dus wissel mango ook regelmatig af met andere vruchten of groenten.

Klik hier om hieronder een bericht achter te laten 0 Reacties

Laat een reactie achter: