Hoe gezond is kaneel?

Bij stoofpeertjes, in een hippe cinnamon roll of in een ouderwetse appeltaart: kaneel kunnen we wel waarderen. Deze bijzondere specerij is, hoewel we ze niet hier kunnen verbouwen, al eeuwen geliefd in Europa. Kaneel schijnt ook nog eens erg gezond te zijn. Tenminste, er worden allerlei claims gemaakt over de effecten van deze specerij op onze gezondheid. In hoeverre zijn die claims juist? We onderzochten een aantal veelvoorkomende stellingen over de gezondheidseffecten van kaneel.

De gezondheidsvoordelen van kaneel!

1. Kaneel vermindert klachten bij diabetes

De bron van deze claim is een Pakistaans onderzoek uit 2003. Proefpersonen kregen flinke hoeveelheden kaneel te eten, zo’n 1 tot 5 gram per dag. Volgens dit onderzoek was de bloedsuikerspiegel bij de proefpersonen na een periode van twee maanden verlaagd. Vergelijkbare onderzoeken die sinds die tijd werden uitgevoerd, lieten steeds verschillende resultaten zien.

In 2012 is toen een metastudie uitgevoerd: een analyse waarbij een verzameling onderzoeken nog eens goed onder de loep genomen wordt. Deze metastudie, door Cochrane, wees uit dat veel van de onderzoeken die een bloedsuikerverlagend effect van kaneel vaststelden, niet goed waren uitgevoerd.

Voor deze claim bestaat al met al nog niet voldoende bewijs, al is het ook niet uitgesloten dat dit in de toekomst nog verandert. In Nederland mogen producenten van kaneelsupplementen nu in ieder geval geen gezondheidsclaims op hun verpakkingen zetten. Het Diabetesfonds waarschuwt daarnaast dat het nuttigen van grote hoeveelheden kaneel zelfs gevaarlijk kan zijn.

2. Kaneel heeft een ontstekingsremmende werking

Volgens een zeer recente meta-analyse naar de antibacteriële werking van kaneel, zijn er inderdaad aanwijzingen voor deze claim. Twee stoffen in kaneel, cinnamaldehyde en eugenol, zijn hier verantwoordelijk voor. Zowel bij inwendig als uitwendig gebruik lijken deze stoffen bepaalde schadelijke bacteriën tegen te gaan. Maar ook hier geldt dezelfde bedenking, namelijk dat langdurig gebruik van grote hoeveelheden kaneel ook schadelijk zou kunnen zijn.

3. Kaneel is goed voor hart en bloedvaten

Deze claim over kaneel kwamen we, net als de voorgaande twee, online veel tegen. Ook hier hebben we weer gezocht naar metastudies waarin meerdere onderzoeken bestudeerd werden. Een uitgebreide studie uit 2013 maakt het inderdaad waarschijnlijk dat het regelmatig consumeren van kaneel een gunstig effect heeft op de HDL- en LDL-cholesterolgehaltes in ons bloed.

Daarbij werd gekeken naar onderzoeken waarbij de inname van kaneel door proefpersonen varieerde van 120 miligram tot 6 gram per dag. Maar die hoge hoeveelheden zouden dus, we gaven het eerder ook al aan, ook wel eens negatieve effecten kunnen hebben.

Is kaneel nu gezond of niet?

Er zijn dus wel aanwijzingen dat kaneel bepaalde gunstige effecten heeft met betrekking tot onze gezondheid. Daar staat wel weer tegenover dat die effecten vaak pas echt merkbaar zijn bij hoge doseringen. En die hoge doseringen zouden ook weer allerlei negatieve effecten met zich mee kunnen brengen. Zo zijn er bijvoorbeeld onderzoeken die het eten van een of meerdere theelepels per dag of het nemen van speciale kaneelsupplementen in verband brengen met leverschade. Ook zouden grote hoeveelheden kaneel de werking van bepaalde medicijnen kunnen beïnvloeden.

Het algemene advies luidt om kaneel dan ook niet zomaar te gebruiken als een behandeling tegen lichamelijke klachten. Er is niet voldoende bewijs dat ons kan vertellen of de mogelijk gunstige effecten van grote hoeveelheden opwegen tegen de potentiële gevaren ervan. Gebruik je kaneel gewoon als een specerij, dan is er geen enkele reden tot zorg.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>