Hoe gezond is ananas precies?

Ananas is een bijzondere vrucht, of eigenlijk een combinatie van vruchtjes, die samen vergroeien tot de kenmerkende, kegelvormige vrucht. De smaak van het gelige vruchtvlees is aromatisch, fris en zoet. Vroeger konden we in ons land eigenlijk alleen van ananas in blik genieten maar tegenwoordig ontbreekt de verse ananas in haast geen enkele supermarkt.

En die verse ananas is niet alleen populair vanwege de looks en de smaak. Voor veel sporters is de vrucht een standaard bestanddeel van hun dagelijkse dieet. Waarom is dat eigenlijk? Wat maakt ananas nu zo speciaal en gezond ten opzichte van ander fruit?

De gezonde voedingswaarde van ananas

Verse ananas bevat ongeveer 50 kcal per 100 gram. Veruit het grootste deel van die calorieën is afkomstig van de koolhydraten in de vrucht. Verse ananas bevat ongeveer 22 gram koolhydraten per 100 gram. Daarvan bestaat een aanzienlijk deel weer uit suikers, zo’n driekwart. Ook bevat de vrucht een flinke hoeveelheid voedingsvezel.

Ananas is een echte vitaminebom en levert een flinke hoeveelheid vitamine C. Het is daarnaast een goede bron van vitamine B1, vitamine B6, kalium, koper en mangaan. Ook bevat ananas vitamine A, ijzer en calcium in bescheiden hoeveelheden.

Wat betreft de macronutriënten en de bekende vitamines en mineralen is ananas dus een gezonde vrucht, maar in dat opzicht onderscheidt ze zich niet echt van andere soorten fruit. Hoewel veel van die stoffen van belang zijn bij allerlei processen in het lichaam waarvan sporters erop gebrand zijn dat ze optimaal verlopen (de spijsvertering, zuurstoftoevoer, spierherstel), verklaart dit nog niet waarom nu juist ananas zo populair is onder atleten.

Het extraatje wat ananas gezond maakt!

Behalve de nodige koolhydraten voor energie en belangrijke vitamines en mineralen, bevat ananas allerlei enzymen, waarvan gedacht wordt dat ze de spijsvertering ondersteunen.
De voornaamste hiervan is bromelaïne: een enzym waarvan we weten dat het eiwitten helpt afbreken. Ananas, of zelfs bromelaïne in geconcentreerde vorm, wordt daarom ook wel gebruikt in gerechten om vlees malser te maken.

Nu is je eerste gedachte misschien dat het afbreken van eiwitten juist iets is wat een atleet liever niet heeft. Maar je moet het niet zien als het verdwijnen van eiwitten. Bromelaïne helpt als het ware de verschillende bouwstenen uit het voedsel van elkaar los te maken, waardoor de aminozuren, waaruit de eiwitketens in de voeding zijn opgebouwd, makkelijker en sneller opgenomen zouden worden door het lichaam. En dat is natuurlijk gunstig als je vanwege je sport bezig bent om je eiwitinname te optimaliseren.

Bovendien zou bromelaïne een ontstekingsremmende werking hebben. En dat kan weer een rol spelen bij spierherstel en het voorkomen van blessures.

Maar, ook al is ananas populair onder sporters en wordt het verwerkt in allerlei sportsupplementen, het onderzoek naar de werking van bromelaïne is mager. Experimenten met de stof buiten het menselijk lichaam lieten een duidelijk effect van bromelaïne op de vertering van eiwitten zien, maar er is geen bekend onderzoek dat hard bewijs levert voor een dergelijke werking in het menselijk lichaam.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>