Groente en fruit uit blik: net zo gezond als vers?

Je hebt vast wel eens de stelling gehoord dat groenten en fruit uit blik even gezond zijn als de verse varianten. Die claim wordt zelfs gemaakt door het Voedingscentrum. Maar in hoeverre klopt de stelling? We bespreken hier eerst een aantal algemene kanttekeningen. We besteden vervolgens ook nog even extra aandacht aan fruit uit blik.

Wat maakt groente en fruit uit blik ‘even gezond’?

Wanneer zo’n vergelijking gemaakt wordt, wordt er gekeken naar de mate waarin belangrijke voedingsstoffen, zoals essentiële vitamines en mineralen, bewaard blijven. De niet-essentiële voedingsstoffen worden daarbij vaak buiten beschouwing gelaten, terwijl die best bepaalde gezondheidsvoordelen kunnen hebben.

We weten heus nog niet hoe al die plantaardige stoffen behouden blijven tijdens het verwerkingsproces, voor alle soorten groenten en fruit uit blik. Maar er zijn wel voorbeelden waarbij het verschil groot is. Bromelaïne bijvoorbeeld, een enzym in ananas, wordt niet aangemerkt als een essentiële voedingsstof. Het zou wel een grote rol spelen bij de vertering van eiwitten. En deze stof gaat bij het inblikken verloren. De stelling dat groente en fruit uit blik even gezond zijn als vers, berust op een (grove) generalisatie. En het is belangrijk je dat te beseffen.

Is groente en fruit uit blik één pot nat?

Wanneer je hoort dat groente en fruit uit blik even gezond zijn als vers, dan roept dat direct vragen op. Want het kan onmogelijk voor alle soorten groente en fruit uit blik precies hetzelfde zijn, toch?

En tussen allerlei soorten groente en fruit uit blik blijkt inderdaad heel wat onderling verschil te bestaan. In een interessante studie uit 2007, gepubliceerd in de JSFA, werden meerdere publicaties onder de loep genomen. En daaruit bleken onderlinge verschillen aanzienlijk. Zo was bijvoorbeeld het verlies aan vitamine C bij broccoli tijdens inblikken naar verhouding veel groter dan bij maïs. Bij tomaten bleven B-vitamines bij het koken van tomaten uit blik weer beter bewaard dan bij het koken van verse tomaten. Bij erwten bleek dat precies omgekeerd.

Groente en fruit uit blik: even gezond, als wat?

En waarmee wordt er eigenlijk vergeleken? Met verse groenten en fruit recht uit de tuin, of met groente en fruit dat al een paar dagen in de winkel ligt? In de meeste studies die wij vonden, was dat laatste het geval. De vergelijking werd gemaakt tussen groenten en fruit uit blik en verse groenten en fruit uit de winkel. De verse varianten waren dus ook al even geleden geoogst, en in de tussentijd aan van alles blootgesteld tijdens transport, opslag en in de winkel.

Een enkele studie keek ook naar de direct geoogste versies, en daarbij bleek vrijwel altijd het gehalte aan bepaalde voedingsstoffen het hoogst in de verse producten. Hoger dan in groente en fruit uit blik, uit de vriezer of vers uit de winkel.

Is de stelling nu waar of onwaar?

Als je de stelling dat groente en fruit uit blik even gezond is als vers, letterlijk neemt, mag je dus zeggen dat die in veel gevallen onwaar is. Soms bevat de verse variant uit de winkel meer voedingsstoffen (en soms ook niet). En bijna altijd bleek vers, recht van de plant, veruit het beste.

Toch moet je ook bedenken dat de verschillen die we hierboven noemden, lang niet altijd groot waren. Kleine verschillen in een bepaald vitamine- of mineraalgehalte zijn niet direct reden om iets als veel gezonder of ongezonder aan te merken. En dan is de stelling dat groenten en fruit uit blik even gezond zijn als de verse tegenhanger, vaak best te verantwoorden.

Ook speelt het motief een rol. Instellingen als het Voedingscentrum willen de gemiddelde groenteconsumptie omhoog brengen. En het gemak van groente of fruit uit blik maakt voor veel mensen toch een verschil. Het heeft dan zin, die makkelijke producten als ‘even gezond’ te promoten.

Groente en fruit uit blik: een apart geval

Hierboven zijn we steeds uitgegaan van het gehalte aan bepaalde voedingsstoffen. Wel moet je er rekening mee houden dat aan groente en fruit uit blik soms wat wordt toegevoegd: zout, of suiker bijvoorbeeld.

Vooral bij fruit uit blik zitten vaak toevoegingen. Zo worden perziken, of de bekende fruitcocktail vrijwel standaard in suikersiroop ingeblikt. Ook heeft fruit uit blik vaak meer bewerking ondergaan: het is geschild, ontpit, in stukjes gesneden. En tijdens die processen gaan ook weer meer voedingsstoffen verloren. Wat ons betreft zijn veel groenten en fruit uit blik, zolang er niet teveel toevoegingen in zitten, een prima en gezonde aanvulling op het dagelijkse dieet. Maar, er gaat niets boven écht verse producten.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>