Vet verliezen 1.0


Het ultieme handvat voor het verlagen van je vetpercentage!


JA, IK WIL MEER INFORMATIE!

Is groene thee gezond of ongezond? Ins and outs!

Eigenlijk kan je mensen verdelen in twee categorieën: thee- of koffieliefhebbers. Naast water zijn thee en koffie de twee dranken die het meest gedronken worden. Thee zonder suiker staat dan ook in de Schijf van Vijf. Thee heb je in duizenden verschillende smaken. Van een simpele Earl grey tot aan Crème brûlée rooibos, je kan het niet verzinnen of er is wel een theesmaak van op de markt. De laatste jaren is ook groene thee in opkomst. Zoals de naam al zegt, is dit een thee met een opvallend groene kleur. Maar wat is (groene) thee eigenlijk precies? Wat maakt groene thee anders? En is groene thee gezond?

Wat is thee eigenlijk?

Thee komt oorspronkelijk uit China. Al duizenden jaren wordt daar thee gedronken, de eerste bron van het gebruik van thee dateert tot ongeveer 5000 voor Christus, toen de bladeren van een theestruik in een pan met heet water dwarrelden en toen een heerlijke geur verspreidden.

Thee is een warme drank die op een simpele wijze kan worden klaargemaakt. Enerzijds door de infusie van gedroogde bladeren van de theeplant camellia sinensis of door het gebruik van kruiden. Dit is dan eigenlijk geen echte thee, maar wordt kruidenthee genoemd, zoals muntthee of rooibos. In het warme water worden de gedroogde bladeren of kruiden opgelost, de geur en smaak komt terecht in het water.

Ook in Nederland is thee populair. Je kan thee kopen in de supermarkt in handige rechthoekige of piramidezakjes, maar steeds meer mensen kiezen ervoor om de ruwe variant te halen. Dus een zakje met bladeren en/of kruiden die je vervolgens zelf met een zeefje door het water verdeelt. Of er worden producten uit de eigen tuin gebruikt, zoals munt om er muntthee van te maken.

Zoals gezegd is er niet 1 theesoort, er zijn veel verschillende smaken. Naast de verschillende smaken kan je thee ook nog opdelen in verschillende soorten. De meest bekende soort is zwarte thee, deze wordt ook veelvuldig in Nederland genuttigd. Dan heb je ook nog oolong (blauwe thee), jasmijnthee, witte thee, gele thee, pu-erh thee en last but not least groene thee.

Voorbeelden van theesoorten die eigenlijk geen thee mag worden genoemd (het zijn kruidenmixen) zijn: rooibos, zoethuid, kamille, muntthee en verschillende soorten bloesems. Thee wordt over de hele wereld gedronken, er worden constant nieuwe smaken en theemelanges gemaakt.

Wat is groene thee?

Groene thee valt onder de theesoorten (het is dus geen kruidenmix) en wordt gemaakt van theebladeren, de hierboven genoemde camellia sinensis. Tijdens het verwerkingsproces ondergaat groene thee minimale oxidatie. Groene thee komt vooral veel voor in China, Japan, Afghanistan en Pakistan, maar recentelijk vindt groene thee ook meer populariteit in het westen, waar normaal gesproken zwarte thee de favoriet is.

Het verschil tussen zwarte en groene thee zit hem vooral in het verwerkingsproces, voor de rest wordt het gemaakt van dezelfde theebladeren. Bij zwarte thee ondergaat de plant vier fasen: de bladeren worden geplukt en verflensen in de zon (het vocht trekt er deels uit en de bladeren worden slap), daarna worden de bladeren gerold (de smaken en stoffen komen vrij uit het blad), vervolgens worden ze uitgespreid om te oxideren (ook wel fermenteren, een soort gistingsproces) en als laatste worden de bladeren boven een open vuur gebakken om het oxidatieproces weer te stoppen. Het resultaat is dan een thee met een donkere, zwarte kleur en een sterke theesmaak en geur. Ook bevat het meer cafeïne dan andere soorten.

Groene thee wordt ook wel ongefermenteerde thee genoemd. Na het plukken worden de bladeren ook eerst verflenst zodat de bladeren verwelken, zo worden ze zacht en kunnen ze makkelijker worden gerold zonder dat ze scheuren of breken. Als ze breken krijg je namelijk oxidatie, wat wel bij zwarte thee gebeurt, maar wat je bij groene thee wilt voorkomen. Daarna worden ze meteen gevuurd (gefixeerd) om het oxidatieproces te voorkomen.

Door het bakken worden de bladeren zacht en verdampt het vocht in de bladeren. Dit fixeren gebeurt door de thee te vuren in een wok of door het te stomen, maar het kan ook moderner met een heteluchtoven. Door het stomen verandert de aard van het chlorofyl (bladgroen) en krijg je dofgroene bladeren die zorgen voor een groene kleur van de thee.

Is groene thee gezond of ongezond?

Goed nieuws voor alle groene thee liefhebbers onder ons, groene thee is gezond. Door de geneeskundige krachten wordt groene thee al eeuwen in de traditionele Chinese geneeskunde toegepast. Oorspronkelijk werd het ingezet als medicijn dat goed zou zijn voor het hart, dat de spijsvertering versnelt en dat wonden sneller kan helen.

In de 21e eeuw is men erachter gekomen dat groene thee ook kan helpen bij afvallen, detoxen en bij het voorkomen van verschillende ziektes. Momenteel wordt er zelfs onderzoek gedaan naar een mogelijk werking tegen de vorming van kankercellen.

4 Gezondheidsvoordelen van groene thee!

1. Gaat hart- en vaatziektes tegen dankzij antioxidanten

Het voornaamste voordeel van groene thee is dat het een gezonde antioxidant is. Doordat groene thee wordt gestoomd en niet wordt gefermenteerd bevat groene thee veel meer waardevolle polyfenolen dan bijvoorbeeld zwarte thee. Deze polyfenolen zijn krachtige antioxidanten.

Antioxidanten zorgen er op hun beurt weer voor dat vrije radicalen geen schade kunnen aanrichten en ze helpen om ongewenste oxidatie in het lichaam te voorkomen. Vrije radicalen zorgen ervoor dat weefsels, zoals je huid en bloedvaten, sneller verouderen. Ook kunnen deze vrije radicalen het DNA in je lichaamscellen aantasten waardoor er kankercellen kunnen ontstaan.

De grote hoeveelheid antioxidanten in groene thee maken de vrije radicalen onschadelijk. Antioxidanten helpen ook bij het vertragen van het verouderingsproces en helpen tegen het dichtslibben van de bloedvaten (de hoofdoorzaak van hart- en vaatziektes en herseninfarcten).

Er zijn meerdere onderzoeken geweest om deze voordelen aan te tonen. Zo hebben wetenschappers kunnen aantonen dat vrouwen die groene thee drinken 22% minder kans hebben om borstkanker te ontwikkelen en bij mannen wordt de kans op prostaatkanker met zelfs 48% verminderd.

2. Stimuleert de hersenfunctie d.m.v. theïne

Groene thee bevat, net als zwarte thee, het stofje theïne, een stof dat onder de categorie cafeïne valt. Cafeïne heeft een bevorderend effect op je mentale alertheid, kruidenthee bevat geen cafeïne. De hoeveelheid cafeïne in een glas thee hangt af van de grootte van de kop of mok en hoe sterk je de thee hebt gezet.

Over het algemeen geldt dat groene thee iets minder cafeïne bevat dan zwarte thee. Dankzij cafeïne stijgt het gehalte dopamine in ons lichaam. Hierdoor krijgt ons centrale zenuwstelsel een boost, we voelen ons gelukkiger en fitter. Cafeïne werkt als een mentale opkikker.

Nu heb je waarschijnlijk wel gehoord dat te veel koffie drinken niet goed is want je kan verslaafd raken aan de cafeïne, is thee dan ook niet ‘gevaarlijk’? Nee, gelukkig niet. In een kop koffie zit gemiddeld zo’n 60 tot 85 milligram cafeïne, in groene thee is dit maar 30 milligram.

Dat is meer dan de helft minder. De effecten van cafeïne in groene thee kunnen je dus wel een mentale boost geven, maar zullen niet gauw zorgen voor een verslaving. Een verslaving komt meestal voor bij een inname van meer dan 400 milligram cafeïne per dag.

3. Flavonoïden werken ontstekingsremmend

In groene thee vind je, net als in zwarte thee, veel flavanoïden, een groep bioactieve stoffen. Tussen groene en zwarte thee zit verschil in de flavanoïdensamenstelling. De hoeveelheid is hetzelfde, maar er zitten wel andere soorten in.

In ieder geval vind je in beide soorten catechinen, een soort polyfenolen waarvan recentelijk veel positieve effecten zijn aangetoond. Zo werken catechinen ontstekingsremmend, werken ze virussen tegen en doden ze bacteriën. Catechinen vind je ook in fruit en groente, maar groene thee bevat zo’n 8 tot 10 keer zoveel catechinen als groenten en fruit.

4. Verlaagt het risico op diabetes type 2

Diabetes type 2 kan ontstaan door insulineresistentie van je lichaam. Als je gedurende een lange tijd veel pieken in je bloedsuikerspiegel hebt, kan er insulineresistentie optreden. Deze hoge pieken worden veroorzaakt door het eten van suikers en simpele koolhydraten. Bij sommige mensen is de bloedsuikerspiegel zo hoog dat je lichaam niet meer op de insuline reageert en zo ontstaat er diabetes.

Het antioxidant EGCG in groene thee remt de opname van glucose en vetten in de ingewanden. Elke dag groene thee drinken verlaagt daardoor de bloedsuikerspiegel in je lichaam. Ditzelfde stofje zorgt er ook voor dat vetten minder snel worden opgenomen, waardoor groene thee ook een hulpmiddel is als je probeert af te vallen.

vet verliezen 1.0

Vet Verliezen 1.0

Het ultieme handvat voor het verlagen van je vetpercentage!

  • Het ultieme strategie om vet te verbranden
  • 100% natuurlijke manier voor een fitter lichaam
  • Compleet met schema's en recepten
Klik hier om hieronder een reactie achter te laten 0 Reacties

Laat een reactie achter: