4 gezonde graansoorten: belangrijke bronnen van koolhydraten!

Nadat er eerst lang gedacht werd dat vetten de grote boosdoener waren in de strijd tegen overgewicht, kwamen de koolhydraten aan de beurt. Gelukkig begint ook die trend weer af te zwakken en komt er steeds meer algemeen besef dat een gevarieerde, uitgebalanceerde voeding het beste is voor ons. Een voeding die voldoende macronutriënten in de juiste verhoudingen bevat: vetten, eiwitten én koolhydraten. Met de koolhydraten zijn ook de verschillende graansoorten, belangrijke bronnen van koolhydraten, langzaamaan uit het verdomhoekje aan het raken.

Het aanbod is groot en divers en verdient dan ook wat extra aandacht. Want wat zijn behalve de bekende tarwe nog andere graansoorten? En wat maakt ze gezond? We zetten hier vier graansoorten in het zonnetje.

4 x Gezonde graansoorten op een rijtje!

1: Havermout

In ons land is het een van de bekendste graansoorten naast tarwe. Werden havermout en havermoutpap lang gezien als iets ouderwets, met de toegenomen belangstelling voor gezonde voeding is deze klassieker helemaal terug van weggeweest. Net als bij andere graansoorten worden de meeste calorieën uit havermout geleverd door koolhydraten.

Maar met 13 gram per 100 gram is ook het eiwitgehalte niet te verwaarlozen. Havermout is bijzonder rijk aan B-vitaminen en mineralen als kalium, fosfor en magnesium en bevat daarnaast anti-oxidanten. Stoffen in havermout binden zich in het lichaam aan galzout. Ze hebben daardoor waarschijnlijk een cholesterolverlagende werking. Die bijzondere bestanddelen maken havermout tot een van de gezondste graansoorten.

2: Rogge

Rogge is van alle graansoorten misschien wel degene met de meeste vezels; het bevat zelfs meer dan twee keer zoveel als havermout. Op het gebied van de B-vitamines en mineralen scoort rogge wel net wat lager dan havermout maar daar staan dan ook minder calorieën per 100 gram tegenover. Rogge is zonder meer een heel gezonde keuze en hoewel andere volkoren graansoorten er ook niet slecht vanaf komen op dat gebied, is het dus veruit de beste keuze wanneer je meer vezels moet eten.

3: Spelt

Spelt behoorde lang tot de ‘vergeten graansoorten’. Spelt werd al duizenden jaren voor de jaartelling geteeld maar kwam in onbruik toen tarwe, vanwege de hogere opbrengst per vierkante meter, de boventoon ging voeren. Met de opkomst van de biologische landbouw is spelt weer een interessante keuze geworden. Spelt heeft namelijk minder bemesting nodig en is resistenter tegen ziekten dan veel andere graansoorten.

Ook wat betreft de voedingswaarde mogen we spelt tot de interessantere graansoorten rekenen. Volkoren spelt bevat onder andere iets meer vezels, vitamine B6, kalium en fosfor dan havermout. Daarbij bevat het ook nog eens wat minder calorieën.

4: Quinoa

Quinoa wordt officieel niet tot de graansoorten gerekend: het is namelijk een zaadje uit de amarantfamilie. Maar in onze voeding neemt het een vergelijkbare plaats in en door de populariteit als superfood heeft het een plaatsje veroverd in ons overzicht. Ook wat betreft de verhoudingen tussen vetten, eiwitten en koolhydraten is quinoa vergelijkbaar met veel graansoorten.

Toch heeft quinoa iets bijzonders: het is namelijk een van de weinige plantaardige voedingsmiddelen (naast soja) met een compleet eiwitprofiel. Het bevat alle essentiële aminozuren; iets wat we vrijwel uitsluitend in voedingsmiddelen van dierlijke bron aantreffen. Daarnaast levert quinoa een aantal belangrijke B-vitaminen. Quinoa is bovendien bijzonder rijk aan kalium, fosfor en magnesium.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>