Wat zijn de gezondste crackers?

Veel mensen associëren crackers met een gezonde, lichte maaltijd of slank tussendoortje en een prima alternatief voor brood. Maar crackers zijn er in alle vormen en maten. En zijn die wel allemaal zo gezond? We vertellen je hier wat gezonde crackers zijn, van welke je niet al teveel moet eten en welke je in veel gevallen beter kunt mijden.

De gezonde crackers

Het is lang niet zo lastig als je denkt om gezonde crackers te vinden tussen het enorme aanbod. Als je even de tijd neemt om het ingrediëntenoverzicht op een aantal verpakkingen erop na te slaan, dan vind je altijd wel iets van wat naar je zin is.

gezonde crackersHoewel de vlieger niet altijd op gaat, zijn de gezondere crackers vaak degene waar niet al teveel ingrediënten in verwerkt zijn. Meer dan meel en eventueel water en wat zout is namelijk niet nodig om ze te maken. En net als bij brood, geldt dat volkorenmeel weer net wat meer voedingsstoffen en vezels biedt dan gewoon meel.

Je ziet tegenwoordig ook steeds meer graanproducten waar in plaats van tarwe andere granen in verwerkt zijn, zoals bijvoorbeeld spelt, haver of rogge. Prima alternatieven, al is met gewone tarwe ook niets mis.

Dus, even kort door de bocht: gezonde crackers bevatten vaak maar weinig ingrediënten en minder dan een gram zout per 100 gram. Licht knäckebrot of matze crackers scoren vaak erg goed.

De minder gezonde crackers

In veruit de meeste crackers worden naast meel en zout ook vetten verwerkt. Op zich is daar niets mis mee, maar ingrediënten als palmolie en gehydrogeneerde vetten kun je beter mijden. Betere opties bevatten bijvoorbeeld enkel wat olijfolie of zonnebloemolie.

En wat we hierboven al aangaven, het zoutgehalte is ook iets om op te letten. Crackers bevatten vaak flink wat zout, maar de ene soort meer dan de andere. Er zijn soorten die slechts een halve gram zout of minder per 100 gram bevatten, maar wij kwamen ook varianten tegen met bijna 2 gram zout per 100 gram. Ga na hoeveel zout je per cracker binnen krijgt en of dat past binnen je dagelijkse dieet.

De meeste crackers zonder al teveel poespas die we tegenkwamen, zoals naturel volkoren crackers, sommige crackers met sesam en de meeste soorten knäckebrot scharen we onder dit kopje.

De ongezonde crackers

We noemden al dat sommige crackers veel ongezonde vetten, of erg veel zout bevatten. Dat zijn natuurlijk sowieso de nono’s. Tenminste, een keertje zondigen is voor de meeste mensen geen probleem, maar dat is dan ook hoe je dat soort crackers moet zien. Heel iets anders dan de lichte lunch, of het gezonde tussendoortje wat je wellicht voor ogen hebt als je crackers koopt.

Wat ons ook opviel, is dat er erg veel crackers worden aangeprezen met allerlei krachttermen om je te laten denken dat ze heel gezond zijn. Maar meer dan eens bleek de algemene indruk die je kreeg van de verpakking, weinig te zeggen over de eigenlijke voedingswaarde. Zo kwamen we hele hippe, raw crackers tegen met meer dan 2 gram zout per 100 gram, en flink wat meer suikers dan gemiddeld. Ook zagen we juist bij de gezondere opties heel basic crackers, zonder uitgesproken reclamekreten op de verpakking.

Om goed onderscheid te kunnen maken tussen de gezonde, minder gezonde en de ongezonde crackers, zit er dus niets anders op dan je niet te laten leiden door verpakkingen en reclame. Kijk je net wat verder en lees je even wat er precies in je crackers zit, dan maak je met gemak de beste keuze.

>

Gratis 75 recepten ​​​voor gezonde tussendoortjes!

Wil jij het receptenboek ont​vangen?