Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!

Wat is chlorofyl en wat doet het met je gezondheid?

Om gezond te kunnen leven, is het belangrijk dat je genoeg groenten en fruit eet. Deze bevatten plantaardige stoffen die goed zijn voor het menselijk lichaam. Bij plantaardige stoffen zal je waarschijnlijk niet snel aan de term chlorofyl denken. De laatste keer dat je deze term hebt gehoord, was waarschijnlijk tijdens een biologieles op school. Wat is chlorofyl dan eigenlijk? Is chlorofyl gezond? En welke effecten heeft het op het menselijk lichaam?

Wat is chlorofyl precies?

Chlorofyl werd ontdekt in 1817 door Joseph Caventou en Pierre Joseph Pelletier. Waar de term chlorofyl nog geen belletje doet rinkelen, zal de ‘normale’ term je wat bekender in de oren klinken: bladgroen. Chlorofyl is niets anders dan de groene bladkleurstof van planten die zich in chloroplasten (bladgroenkorrels) bevindt. Dankzij de chloroplasten kan een plant licht opvangen. De energie daarvan wordt omgezet in chemische energie die daarna wordt gebruikt voor de fotosynthese. Tijdens fotosynthese wordt vanuit water en koolstofdioxide, zuurstof en koolhydraten gemaakt.

Dit bladgroen dankt zijn indringende groene kleur aan de sterke absorptie van het rode en blauwe licht, alleen het groene licht wordt door het blad teruggekaatst. Alle groene plantensoorten bevatten ten minste 1 type chlorofyl, maar verder geëvolueerde en andere soorten planten kunnen weer andere variaties bevatten. Het verschil tussen de soorten chlorofyl zit hem in het feit dat ze licht op een iets andere golflengte reflecteren.

Door de groene kleur, kan chlorofyl ook worden ingezet als een toevoegingsmiddel in etensmiddelen, namelijk als de kleurstof E140. Voor de kleurstof haalt men chlorofyl voornamelijk uit brandnetels, gras en alfalfa en het wordt vaak gebruikt in zoetwaren zoals, ijs, kauwgom en likeur.

Waar zit chlorofyl in?

Zoals gezegd bevat elke groene plant een type chlorofyl. Je vindt het terug in grassen, planten, struiken, bloemen, boombladeren en algen. Dit betekent dat je chlorofyl dus ook in veel producten tegenkomt die door de mens worden gegeten, zoals groene bladgroenten (sla, boerenkool, spinazie, andijvie), groene vaste groenten (broccoli, sperziebonen, spruitjes), grassen zoals tarwegras, zaden en noten en algen en zeewieren.

Doordat chlorofyl in vrijwel elke groente zit, zijn er ook veel superfoods die chlorofyl bevatten. Superfoods zijn al een tijdje helemaal in en het zijn veelal plantaardige producten die bekend staan om hun bijzondere en gezonde effecten op de mens. De hoogste concentraties chlorofyl vind je dan ook in deze groentes, zoals spirulina en chlorella.

Om zoveel mogelijk chlorofyl binnen te krijgen, kan je je groenten beter niet koken voordat je ze eet. Hiermee gaat een groot gedeelte van het bladgroen namelijk verloren. Je kan de chlorofylbevattende groenten het beste rauw eten, door bijvoorbeeld spirulina of chlorella in een salade of smoothie te verwerken. Er zijn ook supplementen (tabletten) die je een chlorofylboost kunnen geven, maar het is het gezondst om gewoon de echte groenten te eten.

De gezondheidsvoordelen van chlorofyl

Dus of je het nu wil of niet, je zal eigenlijk altijd wel chlorofyl binnenkrijgen tijdens het eten. Daarom is het natuurlijk belangrijk om te weten welke effecten chlorofyl heeft op het menselijk lichaam. Daarom worden hier de gezondheidsvoordelen van chlorofyl belicht.

1. Chlorofyl maakt je maagdarmstelsel weer basisch

Organen in je lichaam, zoals je maag of blaas, kunnen basisch of zuur zijn. Je organen functioneren over het algemeen beter in een basische omgeving. Een gemiddeld Westers eetpatroon is echter erg zuur ingericht. Denk aan vlees, vis, tarwe (granen) en eieren. Om de balans in je lichaam weer terug te krijgen, is het belangrijk om genoeg groenten en fruit te eten, want deze zijn juist basisch van aard.

Hierin speelt ook chlorofyl een grote rol. Het bevat namelijk het stofje magnesium, dat invloed heeft op het zuur-basegehalte van het menselijk lichaam. Natuurlijk zal een enkele keer spirulina eten niet direct een gigantisch effect hebben op je zuurgraden, maar in een gezond eetpatroon hoort chlorofyl zeker wel thuis.

2. Chlorofyl werkt reinigend en beschermend voor je lever en darmen

Chlorofyl kan slecht door je lichaam worden opgenomen, dit komt onder andere doordat een aantal stofjes enkel in vet opgelost kunnen worden. Dat klinkt in eerste instantie negatief, maar het pakt juist positief uit want hierdoor is chlorofyl in staat om de darmen goed te reinigen. Het creëert een soort beschermlaagje tegen vrije radicalen en kankerverwekkende stoffen uit onder andere rood vlees. Dit dunne laagje in je ingewanden kan gevaarlijke stoffen inkapselen en onschadelijk maken.

Naast deze beschermde functie, lopen er ook volop onderzoeken om te kijken of chlorofyl ook een ondersteunde functie heeft in je immuunsysteem of niet. Maar hiervan zijn momenteel nog geen concrete resultaten beschikbaar.

3. Chlorofyl is goed voor je bloed en werkt tegen bloedarmoede

Japanse onderzoekers hebben ontdekt dat algensoorten zoals chlorella, het risico op bloedarmoede bij mensen flink kan verkleinen. Wanneer je je dus futloos voelt, kan dit komen door een gebrek aan voldoende rode bloedcellen. Door wat extra bladgroen in te nemen, geef je jezelf een goede oppepper.

Een kanttekening hierbij is wel dat de onderzoekers er nog niet 100% zeker van zijn dat chlorofyl het stofje van chlorella is dat hiervoor zorgt. Chlorella bevat namelijk ook andere gezonde vitamines en mineralen, zoals ijzer en foliumzuur. Chlorella is dus in ieder geval wel goed voor mensen met bloedarmoede, maar of chlorofyl hiervan de veroorzaker is, is nog niet helemaal duidelijk.

Chlorofyl tegen kanker?

Geen enkel middel is perfect, dus je moet niet gelijk alles geloven wat je leest over chlorofyl. Zo wordt er namelijk beweert dat chlorofyl kanker kan voorkomen. Het klopt dat chlorofyl beschikt over grote hoeveelheden vitamine A, C en E, wat het een krachtige antioxidant maakt en helpt bij het verwijderen van gifstoffen uit het lichaam. En het beschikt dus ook over de beschermde functie voor je darmwand.

Zo is er ook een onderzoek geweest naar darmkanker waarbij uit de resultaten tevoorschijn kwam dat het eten van veel rood vlees en weinig chlorofyl, kan bijdragen aan het krijgen van darmkanker. Maar wees je ervan bewust dat geen enkel voedingsmiddel op magische wijze kanker kan voorkomen. Chlorofyl heeft een positieve invloed op je darmen maar het werkt alleen in combinatie met een gezond dieet en een actieve levensstijl.

Conclusie: gezond voor ieder mens, maar het blijft een mysterieus stofje

Al met al heeft chlorofyl enkel voordelen en neemt het geen grote nadelen met zich mee. Opmerkelijke bijwerkingen van chlorofyl zijn er ook niet. Echter draagt chlorofyl toch nog wel veel vragen met zich mee. Na de exacte werking van chlorofyl in bepaalde organen of naar de effecten van chlorofyl op kanker moet meer onderzoek worden gedaan om zeker te zijn van de voordelen en bijwerkingen.

Maar chlorofyl is zeker gezond en onmisbaar voor een gezond mens. Als je gevarieerd en gezond eet, krijg je eigenlijk vanzelf al wel een gezonde dagelijkse dosis chlorofyl binnen. En de groenten waar het in zit zijn nog eens hartstikke lekker!

Niels van Loon
 

Ik ben Niels van Loon. Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>