Wil jij een slanker en strakker lichaam?

Dan is het ultieme afslankprogramma vet verliezen 1.0 zeker iets voor jou...!


Meer informatie

10 meest calorierijke voedingsmiddelen om gezond aan te komen!

Calorierijke voedingsmiddelen om gezond aan te komen, is misschien een onderwerp dat niet zo vaak voorkomt. En dat is logisch want we zijn met z’n allen over het algemeen meer bezig met afvallen dan aankomen. Maar voor heel veel mensen kan ondergewicht een groot probleem zijn. Tegen iemand die dun is, wordt vaak gezegd dat hij toch echt meer moet gaan eten en soms wordt er zelfs automatisch van uit gegaan dat hij of zij een eetprobleem heeft. Maar dun zijn, hoeft niet automatisch te betekenen dat je weinig eet!

Wanneer en hoe gezond aankomen met calorierijke voedingsmiddelen?

Te mager zijn kan verschillende oorzaken hebben. Zo zijn er genetische factoren. Het kan heel goed in je familie zitten of je bent herstellende van een ziekte. Ook emotionele problemen, als depressie kunnen van invloed zijn op je eetlust. Maar je stofwisseling kan ook te snel zijn, het kan liggen aan de werking van je schildklier of je hebt een eetstoornis.

Maar het kan ook liggen aan een intolerantie tegen bepaalde voedingsmiddelen. Zo zie je maar weer dat het goed is om te weten wat er ten grondslag ligt aan ondergewicht. Want net als overgewicht kan ondergewicht een risico zijn voor je gezondheid. Als je te mager bent, voel je je vaak futloos, je hebt het snel koud, je bent snel moe of je bent veel ziek.

Bij een BMI lager dan 18,5 heb je volgens officiële richtlijnen ondergewicht en tussen 18,5 en 25 een gezond gewicht. Je BMI bereken je door je lichaamsgewicht in kg te delen door je lichaamslengte in meters in het kwadraat.

Voorbeeld: stel je bent 1,80 m, je weegt 66 kilo dan is je BMI: 20,4. Formule: 66 : (1,80 : 1,80) =  20,37, BMI = 20,4

Als je te weinig weegt en je wilt graag aankomen moet je meer eten dan dat je verbruikt, zo simpel is het eigenlijk. Gemiddeld zul je dagelijks ongeveer 500 calorieën meer moeten eten om zwaarder te worden. Soms zul je misschien zelfs moeten eten terwijl je helemaal geen honger hebt. En als je toch al geen grote eter bent, kan dat heel moeilijk zijn. Maar er zijn natuurlijk wel manieren om zwaarder te worden die wat minder tegen ‘heug en meug’ zijn.

Er zijn speciale voedingssupplementen te krijgen, zoals weight gain poeder, die bij kunnen dragen aan een hoger gewicht of je kunt je boterham energierijker beleggen met bijvoorbeeld pindakaas, worst of appelstroop. Je kunt ook volle producten in plaats van magere of halfvolle producten gebruiken, zoals volle melk of volle kwark. Ook krachttraining kan bijvoorbeeld bijdragen aan gewichtstoename. Neem voor het sporten een gezonde pre workout snack en na het sporten een post workout maaltijd of je eigen weightgainer maken kan natuurlijk ook.

Wat zijn nu gezonde calorierijke voedingsmiddelen?

Het lijkt misschien zo dat wanneer je aan moet komen, je alles naar binnen kunt werken wat je maar wil. Taart, friet, donuts, kroketten….Maar veel beter is het om te kiezen voor producten met voldoende voedingsstoffen. Gezonde producten dus die veel calorieën bevatten! 

Deze 10 producten zijn gezond, lekker en calorierijk!

1. Olijfolie

Olijfolie is gezond én heel calorierijk. Eén eetlepel is zo’n 100 calorieën waard. Je kunt het als dressing gebruiken en je kunt er ook in bakken.

2. Vette vis

Zalm, haring, paling, makreel en sardines, allemaal vette vis. En allemaal boordevol Omega 3Probeer minstens één keer per week vette vis te eten maar als je probeert aan te komen is twee keer per week zeker geen slecht idee.

3. Volle zuivel

Als je wil aankomen, ga dan voor volle melk en volle yoghurt in plaats van de magere varianten. Volg Griekse yoghurt bevat 10% vet, dus dat tikt lekker aan!

4. Avocado

Avocado’s zijn niet meer weg te denken uit ons huidige voedingspatroon. En ze zijn enorm gezond. Een avocado bevat gemiddeld maar liefst 358 calorieën en zit vol vitamines, mineralen, antioxidanten én gezonde vetten. Je kunt ze natuurlijk los eten, maar guacamole is ook een lekkere manier om wat extra calorieën binnen te krijgen.

5. Gedroogd fruit

Gedroogd fruit bevat nauwelijks vet, maar is wel calorierijk doordat de koolhydraten in gedroogde vruchten een stuk geconcentreerder zijn. Gedroogde abrikozen, rozijnen, dadels en vijgen. Het is niet moeilijk daar lekker veel van te eten.

6. Kaas

Kaas is zeker calorierijk en gezond. Maar alleen als je er niet te veel van eet. Het is namelijk ook vaak zout. Lekker op je boterham maar ook door salades.

7. Kokos

Kokos bevat veel vetten en dus ook aardig wat calorieën! Je kunt het over gerechten strooien maar ook kokosmelk is een goede vette variant.

8. Pure chocolade

Cacao is heel gezond. Het bevat veel antioxidanten, vitamines en mineralen. Zeker extra pure chocola. En het zit bovendien boordevol vetten en dus calorieën.

9. Pindakaas

Pindakaas is als broodbeleg de absolute nummer 1 als het op calorieën aankomt. Pinda’s zitten bovendien vol gezonde vetten! En wie is er niet groot mee geworden.

10. Noten en zaden

Een handje amandelen, walnoten of pistachenoten bevat al snel meer dan 100 calorieën en is zeer gezond. Pijnboompitten zijn een heerlijke aanvulling in een pastagerecht of salade.

Als je deze calorierijke voedingsmiddelen gebruikt en meerdere keren per dag een portie eet, grote kans dat je dan aankomt in plaats van afvalt. En dat op een gezonde manier!

Fitchef Turbo

5 euro korting op FitChef Turbo!

Gebruik kortingscode: EXTRAGEZOND

Klik hier om hieronder een bericht achter te laten 0 Reacties

Laat een reactie achter: