Broodje bapao: gezonde snack of junk food?

Naast de bekende vette snacks uit de frituur of een zak chips lijkt een broodje bapao een heel goed alternatief. Deze gestoomde Aziatische snacks zijn in korte tijd ook erg populair geworden. In de gemiddelde supermarkt kun je tegenwoordig verschillende varianten vinden: broodje bapao met rund, met kip, met saté, of zelfs een vegetarische variant. Maar is zo’n broodje bapao eigenlijk wel zo gezond?

Wat zit er in een broodje bapao?

1. Het brood

Hierboven vertelden we al dat er verschillende varianten zijn van het broodje bapao. De basis is echter steeds dezelfde: een gestoomd wit broodje. Dat brood wordt gemaakt van tarwemeel, maar het is niet het gewone tarwemeel wat we kennen uit het gangbare witbrood.

Het meel voor een broodje bapao is laag in gluten en extra fijn gemalen, waardoor er zo’n zachte, fijne textuur ontstaat. Ook is het vaak gebleekt, waardoor het witter van kleur is en sneller rijst. Dit bleken is overigens een natuurlijk proces, maar in sommige landen worden er middelen bij gebruikt die in de EU niet zijn toegestaan. Dat is dus iets om op te letten wanneer je met een geïmporteerd product te maken hebt.

Wil jij een gratis receptenboek?

75 voedzame recepten voor een FIT en SLANK lichaam

Wat betreft de voedingswaarde is er met het brood in je broodje bapao op zich niets mis. Het bevat wel veel koolhydraten, vaak behoorlijk wat zout en juist weinig vezels. Daardoor is het voor veel Nederlanders niet de ideale keuze. Veel mensen krijgen namelijk al meer koolhydraten en zout binnen dan ze nodig hebben, en te weinig vezels.

2. De vulling

Wat betreft de vulling van een broodje bapao, is er nogal wat verschil en er is niet echt een algemene uitspraak over te doen. Wel is het vlees wat gebruikt wordt bewerkt en doorgaans niet van de beste kwaliteit.

Een broodje bapao bevat in zijn geheel gemiddeld zo’n 300 tot 350 kcal. Die calorieën komen voor het grootste deel uit koolhydraten (waarvan een aanzienlijk deel suikers). De meeste soorten broodje bapao bevatten daarnaast redelijk wat eiwit en relatief weinig vet. Wel moet je ook rekenen op een flinke dosis zout.

Broodje bapao gezond vergeleken met andere snacks?

Met zo’n 300 tot 350 kilocalorieën is een broodje bapao in ieder geval zeker geen licht tussendoortje. Met een kleine portie chips, of een enkele frikandel of kroket haal je dit niet. Je kunt het broodje bapao wat dat betreft dan ook beter beschouwen als een maaltijd dan als een snack.

Daar staat tegenover dat een gemiddeld broodje bapao je maar weinig te bieden heeft. Het bevat veel voedingsstoffen waar de meeste van ons toch al teveel van binnen krijgen (koolhydraten, suikers, zout) en maar weinig vitamines of mineralen.

En hoewel je binnen een gezond dieet best eens zonder schuldgevoel van zo’n broodje bapao kunt genieten, rekenen we het toch tot het junkfood, en zeker niet tot de gezonde snacks.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>