Brinta pap: een gezonde maaltijd of niet?!

De hype van glutenangst is gelukkig weer langzaamaan op z’n retour. Op zich niet verrassend want het is keer op keer aangetoond dat het mijden van gluten gewoon geen enkele zin heeft tenzij je aan coeliakie lijdt. De angst voor normale, voedzame en gezonde producten als Brinta pap is daar hopelijk ook mee van de baan. Want dat Brinta pap een prima gezonde maaltijd is, mogen we wel stellen. En waarom dat is leggen we hier uit.

Wat is Brinta pap precies?

Brinta is eigenlijk een merknaam, die samengesteld is uit de eerste letters van BReakfast INstant TArwe. Het is in Nederland al sinds 1944 een begrip. Veel van ons zijn ermee opgegroeid. Brinta is een heel puur product. Het bestaat uit niets anders dan volkoren tarwevlokken waar een klein snufje zout aan is toegevoegd.

Geen toegevoegde suiker, kleur-, geur- of smaakstoffen, ongezonde conserveermiddelen of andere rare E-nummers. Brinta eten de meeste mensen in de vorm van Brinta pap, die je maakt door koude of warme melk (of een melkvervanger, of water) door de tarwevlokken te roeren.

De voedingswaarde van Brinta pap

Naturel bevat Brinta 10,5 gram vezels en 11 gram eiwit per 100 gram. Het is ook een goede bron van energie, met 65,0 gram koolhydraten per 100 gram, waarvan slechts 4,0 gram suikers. Brinta is daarnaast rijk aan B-vitamines en belangrijke mineralen als kalium, fosfor en magnesium.

Wanneer je Brinta pap maakt, is de voedingswaarde van het bereide product natuurlijk anders. Die is ook afhankelijk van wat je gebruikt om de Brinta pap te maken. Voor een vetarme variant zijn magere melk, magere melkvervangers of water de beste keuze.

Hoe kun je variëren met Brinta pap?

Hoewel we bij Brinta meestal aan de standaard Brinta pap met warme melk denken kun je er uitgebreid mee variëren. Hierboven noemden we al de Brinta pap op basis van water of melkvervangers. Je kunt Brinta pap zowel koud als warm eten.

Voor extra eiwitten kun je aan de Brinta pap van alles toevoegen: eiwitpoeder, of noten en zaden bijvoorbeeld. Noten en zaden leveren bovendien ook gezonde vetten en micronutriënten. Ook kun je variëren met vers of gedroogd fruit zoals banaan, appel, peer, rozijnen en eventueel een snufje kaneel erbij.

Een frisse Brinta pap maak je met rood fruit, of met een combinatie van mango, papaya en wat kokos. Vind je het moeilijk elke dag voldoende groente te eten, denk dan eens aan een bijzonde combinatie van stukjes pompoen en speculaaskruiden, of van zoete aardappel en een scheutje kokosmelk. Je kunt Brinta pap eenvoudig aanpassen zodat ‘ie perfect past binnen je dagelijkse eetpatroon.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>