Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!

Boerenkool: gezond of een gezondheidshype?

De laatste jaren is de interesse voor gezonde voeding enorm toegenomen. En dat mogen we wel een wereldwijd fenomeen noemen. En als jij, net als veel anderen, je wel eens verdiept in gezonde voeding, is het je vast niet ontgaan. Boerenkool wordt maar al te vaak genoemd als het ideale ‘super food’. Er is haast geen diëtist of fitnessfanaat te vinden die de voordelen van boerenkool niet onderschrijft. Maar wat maakt boerenkool zo gezond? En is die hype ook terecht?

Waarom is boerenkool ineens zo populair?

Hoewel bij ons de stamppot met boerenkool een echte ouderwetse, oerhollandse maaltijd is, is de rage rondom die bijzondere boerenkool een beetje over komen waaien uit Amerika. Rond het einde van het eerste decennium van deze eeuw werd de boerenkool (of in het Engels: ‘kale’) daar erg gepromoot door een bekende ondernemer, Oberon Sinclair.

Zij gaf aan hiervoor ingehuurd te zijn door de American Kale Association maar daar bestaan twijfels over. Wat wel als een paal boven water staat, is dat ze succesvol was. De boerenkool veranderde van een groente die vaak alleen als decoratie werd gebruikt, in een hot item dat werd opgepikt door grote restaurantketens. De boerenkool is in Amerika niet meer weg te denken uit het assortiment van farmers markets, whole foods winkels en de keukens van een jonge generatie fitnessfanaten en hipsters.

De trend waaide al snel over naar andere landen, waaronder het onze. Ook hier liggen de ‘kale chips’ tegenwoordig in de winkel. Zo’n enorme populariteit maakt je misschien wat sceptisch. Is boerenkool echt zo geweldig als beweerd wordt?

Wat maakt boerenkool zo gezond?

Net als alle groene bladgroenten is boerenkool zonder meer een heel gezonde groente. Groene bladgroenten zijn belangrijke bronnen van stoffen als plantaardig ijzer en calcium, foliumzuur en carotenoïden.

Boerenkool bevat echt indrukwekkende hoeveelheden vitamines en mineralen. De populaire groente scoort bijvoorbeeld flink hoger dan bijna alle andere groene bladgroenten wat betreft de hoeveelheid vitamine K. Boerenkool bevat ook meer eiwitten dan bijvoorbeeld spinazie of spitskool, zo’n 4,3 gram per 100 gram. Dat is overigens best een indrukwekkende hoeveelheid voor een groente.

Aan de andere kant bevat bijvoorbeeld spinazie weer meer ijzer, en peterselie meer kalium. Boerenkool is dus niet op álle vlakken de beste groente die je kunt eten, ook niet vergeleken met andere groene bladgroenten.

Is de hype rond boerenkool terecht?

Zoals je hierboven kon lezen, is het imago van boerenkool echt niet onverdiend. Het is tenslotte echt een heel gezonde groente met een hoge voedingswaarde. Maar er is wel sprake van een hype, en een product dat gewoon erg veel aandacht heeft gekregen in de media.

Vergeleken met andere groene bladgroenten komt boerenkool er soms veel beter, maar ook soms wat slechter vanaf. Wil je de gezondste groenten in je dieet opnemen? Dan hoef je je heus niet te fixeren op één of een handjevol gezonde groenten. Variatie blijft nog altijd het allerbelangrijkste.

Niels van Loon
 

Ik ben Niels van Loon. Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>