GezondheidGezondheid

Zijn bananen dikmakers of een gezonde aanrader?

Bananen zijn zo’n beetje het populairste fruit onder sporters. Waarom is dat eigenlijk? Zijn bananen zo gezond, of leveren ze voornamelijk veel calorieën? Want je hoort ook wel eens dat je niet teveel banaan moet eten als je op dieet bent. Dus hoe zit het nu eigenlijk? Is het een dikmaker, of een dikke gezonde aanrader?

De calorieën in een banaan

Banaan levert zo’n 86 kcal per 100 gram. Voor fruit is dat aardig wat: Zo bevatten appels bijvoorbeeld maar zo’n 50 kcal per 100 gram, en meloen zelfs maar 34. Maar vergeleken met andere voedingsmiddelen is 86 kcal per 100 gram helemaal niet zoveel. Rijst en kipfilet bijvoorbeeld bevatten rond de 100 kcal per 100 gram.

Wanneer je kijkt naar zaken als snoep, gebak en hartige snacks dan moet je vaak al denken aan meerdere honderden kcal per 100 gram. Wat de calorieën betreft, mag je dus rustig stellen dat banaan heus geen echte dikmaker is.

De suikers in een banaan

De calorieën uit banaan worden vrijwel allemaal geleverd door koolhydraten. De hoeveelheden eiwit en vet in banaan zijn niet substantieel, al bevat één banaan vergeleken met ander fruit toch nog aardig wat eiwit: ongeveer 1,5 gram per hele banaan. Van die koolhydraten bestaat het overgrote deel uit suikers. En we schrijven het vaker: veel mensen krijgen al veel te veel suikers binnen. Suikers zijn weliswaar op zich niet slecht, maar wanneer je de energie die ze leveren niet verbruikt, dan hebben ze eigenlijk geen nut en juist nadelige effecten op je lichaam.

Banaan vormt daarmee bijvoorbeeld een goed ontbijt, een prima pre of post workout snack, of iets wat je tijdens de lunch kunt eten als je hard aan het werk bent. Wil je nog iets te snacken hebben ’s avonds, of ben je niet actief bezig, dan zijn er geschiktere alternatieven.

Vitamines en mineralen in een banaan

De vitaminen en mineralen in banaan leveren overigens geen calorieën en zijn wel noemenswaardig.
Banaan is bijvoorbeeld een uitstekende bron van kalium: een belangrijke stof die een rol speelt bij de vochthuishouding en de bloeddruk. Ook is kalium belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel en de spieren. En dat is zonder meer een van de redenen dat de banaan zo populair is onder sporters.

Banaan bevat ook een breed scala aan B-vitamines. Deze hebben uiteenlopende functies maar spelen vrijwel allemaal ook een rol bij de stofwisseling en spierfunctie. Banaan is vooral een goede bron van vitamine B11, een inmiddels wat in onbruik rakende naam voor foliumzuur. Die stof is onder andere belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel en het immuunsysteem en is betrokken bij de aanmaak van erfelijk materiaal en rode en witte bloedcellen. Daarnaast is banaan een bron van vitamine C, calcium, magnesium, fosfor. In bescheiden hoeveelheden bevat dit fruit ook nog mineralen als zink, ijzer en koper.

Al met al is de banaan dus een uitstekende vrucht die in vrijwel elk dieet in te passen is. Het enige waar je rekening mee moet houden, is de grote hoeveelheid suikers. Die maakt de banaan een goede energiebron, die echter niet voor iedereen op elk moment van de dag ideaal is.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>