Waarom is avocado super gezond?

Het is onmisbaar in de guacamole, lekker in salades en vormt een heerlijke basis voor zuivelvrije desserts en smoothies: avocado. De Avocado is een smakelijke vrucht die zich makkelijk laat verwerken. Deze bijzondere vrucht is afkomstig uit Midden- en Zuid-Amerika en de eerste Nederlanders die ermee in aanraking kwamen, waren waarschijnlijk de zeevaarders uit de zeventiende eeuw. Toch zou het nog bijna 400 jaar duren voordat de vrucht algemeen verkrijgbaar werd.

Tegenwoordig is de avocado een geliefde vrucht die jaarrond in de schappen van de supermarkt te vinden is. De populariteit van deze exoot is niet alleen te danken aan het feit dat de vrucht lekker is en eenvoudig te verwerken, maar ook aan het feit dat hij ontzettend gezond is!

De belangrijkste feiten over de voedingswaarde van avocado!

1. Avocado bevat gezonde, onverzadigde vetten

Avocado is van nature rijk aan gezonde vetten, wat bijzonder is voor een vrucht. Veel vruchten zijn rijk aan suikers en daar kun je niet teveel van eten als je bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet vormt. Avocado vormt daarop een uitzondering.

Het belangrijkste vet in de vrucht is hetzelfde onverzadigde vet dat olijfolie zo gezond maakt. Een bijkomend voordeel is dat dit vet de opname van belangrijke voedingsstoffen uit andere voedingsmiddelen ondersteunt, zoals lycopeen, een stof die je in tomaten aantreft.

2. Avocado zit boordevol vitamines en mineralen

Naast aan gezonde vetten, is de avocado ook nog eens rijk aan allerlei belangrijke vitamines en mineralen, waaronder verschillende vitamines B, vitamine C en E, foliumzuur en kalium. De vrucht bevat zelfs meer kalium dan bananen. Kalium speelt een belangrijke rol bij het gezond houden van ons hart- en vaatstelsel en spijsverteringskanaal.

3. Avocado is rijk aan vezels

Dat je voldoende vezels moet eten voor een goede spijsvertering, dat is bekend. Daarnaast zorgen vezels ervoor dat je langer een verzadigd gevoel houdt (en dus minder last krijgt van eetbuien). Ook wordt een vezelrijk dieet in verband gebracht met een verlaagde kans op allerlei ziekten en aandoeningen.

Vergeleken met andere voedingsmiddelen, bevat avocado een aanzienlijke hoeveelheid vezels. Met 100 gram voorzie je zelfs al in meer dan een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

4. Avocado bevat belangrijke antioxidanten

Avocado’s bevatten belangrijke antioxidanten: stoffen die oxidatiereacties in het lichaam tegengaan waardoor ze de schadelijke werking van de zogenoemde vrije radicalen in het lichaam neutraliseren. Voorbeelden daarvan zijn de vitamines die we hierboven noemden.

Maar daarnaast bevat avocado ook minder bekende antioxidanten, zoals zeaxanthine en luteïne. Deze twee antioxidanten worden in verband gebracht met een verlaagde kans op oogaandoeningen, waaronder staar en macula-degeneratie.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>