5 feiten over cafeïne die je nog niet wist!

Als je ’s ochtends, voordat je je eerste cafeïne fix hebt gehad liever niet aangesproken wordt, ben je niet de enige. Wist je dat ons landje zelfs tot de top van koffieconsumerende landen behoort? En ook door het drinken van thee, cola en energiedrankjes zorgen we er wel voor dat we onze dosis cafeïne ruimschoots binnen krijgen. Ondanks dat we zo dol zijn op cafeïne en we er heel wat van wegwerken, is er nog heel veel van dit bijzondere stofje wat je waarschijnlijk nog nooit gehoord hebt. We zetten een paar feitjes voor je op een rij.

5 Bijzondere cafeïne feiten op een rij!

1. Cafeïne is goed voor je hersenen

Cafeïne zorgt er niet alleen voor dat je wakker wordt of blijft, maar heeft ook écht een gunstig effect op bepaalde hersenfuncties. En dan vooral op ons kortetermijn- en langetermijngeheugen. Een metastudie, dus zeg maar een onderzoek waarin de resultaten van een aantal andere onderzoeken nog eens aan een nadere inspectie worden onderworpen, toonde zelfs aan dat cafeïne het verloop van ziektes als Alzheimer en dementie kan vertragen.

2. Cafeïne is beter voor je hart dan je denkt

Je hebt misschien wel eens gehoord dat cafeïne gezond zou zijn voor je hart- en vaatstelsel. Maar het bewijs hiervoor is sterker dan je denkt, en de gunstigste dagelijkse hoeveelheid koffie zal je waarschijnlijk verbazen. Ook hier baseren we ons op een uitgebreide metastudie, uit 2014.

Bij mensen die weinig of geen cafeïne binnen kregen, was het risico op hart- en vaatziekten het hoogst. Mensen die 3 tot 5 koppen koffie per dag dronken, hadden de kleinste kans op hart- en vaatziekten. En bij mensen die meer koffie dan dat dronken, was er geen verhoogd risico. (Let wel: het ging bij dit onderzoek om koffiedrinkers: het wegtikken van een paar blikken energiedrank per dag blijft toch echt een heel slecht idee!)

3. Cafeïne droogt je uit? Dus niet.

Hoewel het wel waar is dat cafeïne een vochtafdrijvende werking heeft, krijgen we de stof voor het overgrote deel binnen door cafeïnehoudende dranken te drinken. En daarmee wordt het effect ruimschoots gecompenseerd. Om die reden hoef je de koffie dus zeker niet te laten staan.

4. Cafeïne zit in meer dingen dan je denkt

We denken bij cafeïne al gauw aan koffie of energiedrankjes. Misschien ook nog wel aan thee of cola. Maar ook andere frisdranken dan cola bevatten soms cafeïne. En wist je dat het zelfs in chocola zit? Andere producten waar je de stof in aan kunt treffen terwijl je het niet verwacht zijn eiwitrepen, snoep, ijs en gebak. Ook in bepaalde medicijnen wordt cafeïne verwerkt.

5. In een espresso zit minder cafeïne dan in gewone koffie

Als je echt een stevige cafeïne fix nodig hebt, dan ga je natuurlijk voor de espresso… Maar wist je dat een enkele espresso juist veel minder cafeïne bevat dan een normale koffie? En het verschil is niet mis: een espresso bevat gemiddeld zo’n 40 tot 70 mg cafeïne, terwijl de hoeveelheid in een gewone koffie tussen de 75 en 200 mg ligt. Als je echt goed wakker wil worden, gaat er niets boven de ouderwetse filterkoffie.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>