Wat maakt wandelen gezond?

We onderschatten nog wel eens hoeveel effect gewoon wandelen kan hebben op onze gezondheid. Het is bovendien een bezigheid die de meeste mensen zonder al te veel moeite aan kunnen, en die altijd wel in te plannen is. Maar wat maakt wandelen zo’n gezonde bezigheid? En wanneer heb je er écht wat aan?

De 5 grootste gezonde voordelen van wandelen!

1. Wandelen is ontspannen

Wandelen is een goede manier om je te ontspannen. Op de manier die jou aanspreekt. Eventjes lekker alleen op pad, alles loslaten en helemaal tot rust komen. Of er juist samen met vrienden of je partner van genieten als een ontspannen sociale activiteit: ‘quality time’ met z’n tweetjes, of even helemaal bijkletsen met vriendinnen.

Lekker je hoofd leegmaken tijdens het wandelen of je wandeling juist combineren met activiteiten als vogels kijken, wildpluk of kunstroutes. Je kunt het wandelen op allerlei manieren vormgeven en er is altijd wel iets van te maken.

2. Wandelen is actief

Als je intensief gaat wandelen, kun je daar flink wat calorieën mee verbranden. Ook je spieren kun je toch aardig aan het werk zetten. Je moet om echt effect te merken wel denken aan een wandeling van enige duur in een stevig tempo, of een wandeling over ongelijk terrein.

Wandelen kan ook een ideale opstap zijn naar intensievere activiteiten, mochten die om wat voor reden dan ook nog net iets teveel zijn voor je.

3. Wandelen kan bijna altijd

Als je weinig tijd hebt, kan het erg lastig zijn om allerlei activiteiten in te plannen. Van goede voornemens zoals meer bewegen of sporten komt dan soms niets terecht. Het mooie aan wandelen is dat je het relatief makkelijk in kunt plannen.

Bijvoorbeeld door een kort autoritje of fietstochtje dat je toch moet maken om ergens naartoe te gaan, te vervangen door een flinke wandeling. Je bent wat meer tijd kwijt dan met de auto of de fiets maar die tijd is vaak toch makkelijk vrij te maken.

4. Wandelen is beter dan bankhangen

De tijd die je met wandelen doorbrengt, breng je niet zittend op de bank of achter het bureau door. Dat lijkt een inkoppertje, maar we brengen gemiddeld veel te veel van onze tijd zittend door. Wandelen is natuurlijk maar één van de vele manieren om ons vastgeroeste zitgedrag te doorbreken. Maar het is waarschijnlijk wel een van de makkelijkste.

5. Wandelen is voor iedereen

Natuurlijk kan het zijn dat je moeite hebt met bewegen. Je kampt misschien met een flinke blessure, hebt een operatie gehad, hebt zwaar overgewicht of worstelt met andere lichamelijke problemen. Wandelen is vaak een van de minst problematische methoden om weer langzaamaan actief te worden.

Je enkels en knieën hebben het niet zo zwaar te verduren als met veel andere activiteiten. Je hoeft niet buiten adem te raken en kunt zelf het tempo en de hoeveelheid tijd die je eraan besteedt bepalen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>