2

Spieren verbranden door cardio: kan dat?

Als je met veel moeite je spiermassa getraind hebt, dan ben je natuurlijk zuinig op het resultaat. Wanneer je dan je vetpercentage omlaag wilt brengen, dan sta je voor een lastig dilemma. Want gaat je lichaam spieren verbranden zodra je bijvoorbeeld meer cardio gaat doen of je dieet aanpast om vet kwijt te raken?

Je spieren verbranden kan wel degelijk. Je spiermassa is namelijk grotendeels opgebouwd uit eiwitten en vormt daarmee een energiebron die je lichaam kan aanspreken. Gaat je lichaam spieren verbranden, dan is dat niet alleen onwenselijk omdat dat dus betekent dat je massa kwijtraakt. Je verliest namelijk ook de massa in je lichaam die voor een groot deel verantwoordelijk is voor het verbranden van calorieën. Je lichaam verbrandt in rust per kilo spierweefsel zo’n drie keer meer calorieën dan per kilo vetweefsel, en zelfs zes keer meer dan per kilo botweefsel. Spieren verbranden is dus niet alleen onwenselijk maar kan zelfs contraproductief gaan werken.

Hoe kan je lichaam spieren verbranden? Het basisprincipe is dat wanneer je lichaam niet over een makkelijker toegankelijke energiebron kan beschikken voor de te leveren inspanning of het noodzakelijke onderhoud van het lichaam, dat het dan de spiermassa aanspreekt als energiebron. Wil je geen spieren verbranden, dan moet je voedselinname dus in balans zijn met de energiebehoefte van je lichaam.

Spieren verbranden door cardio

Cardiotraining is goed voor je conditie en vormt een uitstekende aanvulling op krachttraining. Wil je goed droog komen te staan, dan wordt dat zelfs lastig als je helemaal geen cardio doet. Maar te veel te intensieve of te lange cardio sessies kunnen de balans tussen energiebehoefte en voedselinname verstoren. Met cardio verbrandt je nu eenmaal veel. En hoewel je dat met krachttraining ook doet, is dat laatste natuurlijk juist gericht op spieropbouw.

Wat ‘te’ is, is echter niet zo eenvoudig vast te stellen. Zelfs onder de wedstrijdatleten in bodybuilding zijn mensen die een stevig cardioprogramma volgen naast de krachttraining.
Zorg in ieder geval dat je inzicht hebt in je energieverbruik door dit nauwkeurig te tracken. Als je dat inzicht hebt, wordt het eenvoudiger om na te gaan of je meer of minder cardio in moet plannen voor je beoogde doel. Ideaal is het wanneer je je kunt laten begeleiden door een ervaren trainer.

Spieren verbranden door inadequate voedselinname

Wil je geen spieren verbranden of zelfs massa opbouwen, dan heeft je lichaam de juiste hoeveelheid van de juiste voedingsstoffen nodig. Als je merkt dat de voortgang stagneert of zelfs dat je spiermassa verliest, dan is dat maar al te vaak niet de schuld van je cardio training maar van onvoldoende of onjuiste voedselinname. Kortom, de balans is niet goed en je zou eerst eens kritisch naar je voeding moeten kijken voordat je zou besluiten je cardio training te schrappen. Kom je er zelf niet zo goed uit, laat je dan ook hierin begeleiden.

  • sandra schreef:

    hoi ! 🙂
    ik train 3 keer per week ik doe 10 min loopband dan doe ik kracht training benen armen buik dan nog 20 min loopband vet verbranding
    ik eet heel gezond in de ochtend een appel in de middag magere yogurth met fruit en havermout in de middag nog verse magere soep avond eten vooral kipfilet en savonds soms nog wat noten of een rijst wafel met pindakaas
    en ik val bijna niks af ik ben nu half jaar bezig ben 6 kilo kwijt…
    ik ben nu net terug van fitness en heb cardio is overgeslagen nu vroeg ik mij af is dat nu heel slecht ?
    is mijn routine in fitness ok ?
    bedankt voor je antwoord !
    mvg

  • Niels schreef:

    Hoi Sandra,

    3 keer in de week heb je minimaal nodig om positief resultaat te boeken bij vetverlies. 10 min loopband is een goede manier om warm te worden en dan te beginnen aan je krachttraining. Ik adviseer je om meer afwisseling in je training te hebben. Je traint 3 keer in de week dus denk hier aan, maandag: Benen en buik, woensdag: rug en armen en vrijdag: schouders en benen.

    Wat betreft voeding is het belangrijk om bij te houden hoeveel kcal je binnen krijgt, dit is makkelijk bij te houden met een foodtracker. Myfitnesspal.com. Ook is het belangrijk om te weten hoeveel kcal je nodig hebt op een dag voor een optimale verbranding en dit kan je uitrekenen op, caloriecalculator.nl/

    Heb ik zo je vraag beantwoord?

    groetjes,
    Niels

  • >