Fitness do’s en don’ts

In Nederland doen ruim 3 miljoen mensen, in meer of mindere mate, aan fitness. Ze trainen bij een sportschool met afvallen, krachtopbouw, spieropbouw of het verbeteren van de conditie als doel. Maar de term ‘fitness’ wordt ook gebruikt om algehele lichamelijke conditie aan te duiden en is bovendien ook de naam van een speciale klasse voor vrouwen in bodybuilding.

Hier richten we ons echter uitsluitend op de betekenis van fitness als in trainen bij een sportschool en we spreken de belangrijkste fitness do’s en don’ts die je moet weten als je aan de slag gaat in de sportschool.

Inhoud van dit artikel

Fitness don’ts

Misschien herken je jezelf hierin: de drempel van de sportschool is net iets te hoog. Je wilt eerst wat meer afvallen of nog wat sterker worden voordat je begint met fitness. En dat is dan de eerste fitness don’t. Waarom zou je eerst aan een bepaalde standaard moeten voldoen voordat je aan jezelf kunt gaan werken? Of je fitness doel nu afvallen of spieropbouw is: thuis in je eentje aan de slag gaan werkt voor de meeste mensen niet, waardoor afstel alleen maar leidt tot uitstel.

Ben je wat onzeker of verlegen, zoek dan naar een sportschool waar je je prettig voelt: er zijn veel onderlinge verschillen wat betreft sfeer en leden. Ook de tijden waarop je gaat fitnessen maken veel verschil: s’avonds zitten de meeste sportscholen vol met jeugd en overdag zijn er vaak meer ouderen en huismoeders.

Stel ook geen onrealistische fitness doelen; dit maakt de drempel alleen maar hoger. Ga uit van kleine stapjes en bedenk dat je je nergens voor hoeft te schamen als je met fitness begint. Je komt op iedere sportschool mensen tegen die op hetzelfde niveau zitten als jij.

Als je met fitness begint, maak je dan ook niet schuldig aan een van de meest gemaakte fouten: te snel te veel hooi op je vork nemen. De fysiotherapeut in de sportschool behandelt veel ontstoken schouders, zere knieën en overbelaste ruggen. Dit zijn typische fitness klachten bij een verkeerde of te zware belasting.

Je moet jezelf natuurlijk wel uitdagen maar blijf voorzichtig. Het is zonde als je je fitness doelen niet bereikt omdat een blessure roet in het eten strooit.
Begin daarom je fitness training met een goede warming up, verspreid het trainen van verschillende spiergroepen over de week en laat je begeleiden door een fitness instructeur.

Fitness do’s

Hoe ga je dan wel op een goede manier met fitness aan de slag?
Dat het belangrijk is om de eerste stap te zetten en je blessures moet zien te voorkomen is hierboven al aan bod gekomen.

Andere echte fitness do’s hebben bijvoorbeeld te maken met je voeding. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt om je vochtbalans op peil te houden tijdens het trainen. Een goed fitness dieet bevat daarnaast voldoende koolhydraten voor energie en voldoende eiwitten voor spierherstel en spieropbouw.

Als je wilt afvallen, zal je totale calorie-inname lager liggen dan wanneer je flink spieren wilt kweken. Als je niet precies weet wat voor jou een geschikt eetpatroon is, overleg dan met je fitness instructeur of ga naar een diëtist. Goede fitness resultaten behaal je alleen als training en voeding in balans zijn voor dat doel dat jij wilt behalen.

Wat ook belangrijk is bij fitness, is dat je niet alleen je doel behaalt maar ook dat je er plezier aan beleeft. Fitness je liever niet alleen? Spreek dan af met een vriend of vriendin, of zoek trainingsmaatjes bij je sportschool. Soms is er een prikbord in de kantine waar oproepjes voor fitness maatjes geplaatst kunnen worden.

Je kunt experimenteren met verschillende groepslessen en trainingsschema’s, leuke fitness kleding of fitness materialen aanschaffen, meer over fitness leren door erover te lezen en bijvoorbeeld lid te worden van fitness gerelateerde Facebookgroepen: al dit soort dingen kunnen ertoe bijdragen dat je enthousiast wordt én blijft.

Er zijn natuurlijk nog talloze tips waarmee je je fitness training optimaliseert, maar als je met de hier genoemde fitness do’s en don’ts rekening houdt, maak je een goede start en zul je na verloop van tijd de vruchten plukken van je inspanningen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>